Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guld i Vodkan för 50000:-/g- Bra affärsidé
Guld i Vodkan för 50000:-/g- Bra affärsidé
2013-08-21 09:33 # 1
johsch
Gick förbi taxfree här om dagen och såg att Smirnoff sålde vodka med guldflingor i. Kul grej tänkte jag och la en flaska i korgen. Såg dock sen att man tog 100 spänn mer för denna flaska än för en dito flaska utan guld. Efter övervägning la jag tillbaka flaskan då jag tyckte prispåslaget inte kändes motiverat.
Väl hemma igen började jag fundera på vad guldpriset egentligen var för guld i vodka. Kommer tillgången på guld minska nu när man dricker upp guldet? Kom fram till följande efter lite beräkningar:

Guldmängd i flaskan uppskattar jag till ca en tiondels kvadratdecimeter bladguld(är antagligen mindre), vilket ger en vikt på 0,002g då bladguld väger ca 2g per kvadratmeter.
100:- mer för 0,002g ger ett pris på 50000:-/g eller 50 miljoner per Kg.
Detta måste vara rekord i påslag för guld som man inte ens kan spara på.

Ett annat fascinerande fakta är att guldinnehållet i en flaska bara svarar mot ett guldinnehåll på drygt 0,2g guld per ton, vilket är betydligt lägre än halten i många gruvors malm.

Slutsats: Vodkaförsäljning – även om det dricks en del i världen, kommer inte påverka tillgången på guld nämnvärt.

Allting går att sälja med mördande reklam- Kom ock köp….
2013-08-21 09:41 # 2
Liberty Silver / Gustav Andersson
...konserverad gröt. Ja, det är nog bättre att ta den hundringen och köpa investeringsguld. Då kommer man förmodligen kunna köpa bra mycket mer vodka om några år. Jag uppmanar dock inte till alkoholkomsumtion. Just saying...;)

Guld är ju annars populärt i mat och dryck. Vi publicerade en ledare gällande detta för ett tag sedan:

"Man kan inte äta guld"

Argumentet ovan brukar oftast höras från folk som vill argumentera emot investeringar och sparande i guld och för banksparande och investeringar i till exempel aktier. Att köpa guld och lägga på hög anses ociviliserat, ohederligt och rent av barbariskt. Men vad är egentligen skillnaden på att anskaffa ädelmetall och lägga den på hög kontra att anskaffa de statligt utgivna papperspengarna och lägga dessa på hög? Det ena kallas "sparande" det andra kallas "hamstring".

Anledningen är förmodligen att guld fortfarande ses och handlas som en handelsvara, på engelska "commodity", istället för vad det verkligen är: En oförgänglig och värdebevarande finansiell tillgångsklass. Pengar kort och gott. Att många inte ser guld just för detta, utan ser det som en handelsvara likt alla andra, kan vara svaret på att folk inte förstår dess pris och handelsmönster. Som vi har sett så förstår inte ens USA:s centralbankschef Ben Bernanke guldpriserna, vilket han klargjorde i ett uttalande för bara några dagar sedan. Anledningen till hans oförståelse kan ligga i det faktum att han inte ser guld som pengar utan som vilken tillgång som helst. "Centralbanker världen över håller guld i sina valv av ren tradition", tror Bernanke.

Det är heller inte sant att guld inte kan ätas. I vissa asiatiska länder är det populärt att lägga guld i allt från kaffe och te, till olika snacks och bakverk.
I Europa har det varit populärt att lägga guld i olika typer av alkohol, till exempel champagne, sedan åtminstone 1500-talet. Vissa stammar bland den amerikanska urbefolkningen lär även ha trott att konsumtion av guld kunde få dig att levitera.

Även om guld varken kan få dig att levitera eller innehåller några viktiga näringsämnen så är det alltså inte giftigt och konsumtion i små mängder lär vara ofarligt.

Så när någon försöker argumentera emot ditt guldsparande med argumentet att guld inte går att äta kan du säga att guld visst går att äta, att det finns i såväl bakverk och frukt som champagne, och det har använts som dekoration i livsmedel och ädla drycker i hundratals år. Fråga gärna vänligt om de har hört talas om någon champagne eller bakverk med bankrediter eller pappersvaluta i.

Köp guld och silver som ett långsiktigt sparande i något som är värdebevarande, och låt det väl smaka!

Med vänlig hälsning
Gustav Andersson
Liberty Silver AB


Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2013-08-21 09:49
2013-08-21 17:36 # 3
Jaonärt
Äta med ögonen har man ju hört talas, men det här tar det till en helt ny nivå.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt