Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Investeringsguld, pengars funktion, prisnedgång, pappersmarknaden
Investeringsguld, pengars funktion, prisnedgång, pappersmarknaden
2013-06-10 09:26 # 1
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
I Sverige kallas ju guldtackor ofta för investeringsguld i brist på bättre begrepp. Själv tycker jag investeringsguld är ett trubbigt begrepp där engelskans bullion är betydligt bättre.

Min fråga till panelen är dock vilka här som ser guld som investering. För egen del ser jag framförallt guld som värdebevarare, räkneenhet och i viss mån bytesmedel (d.v.s. de tre funktioner pengar per definition bör hålla) men inte som investering.

Värdebevarare - Guld har under tusentals år bevarat och stärkt sitt värde räknat i andra produkter. I Mellanöstern och Asien är detta helt naturligt och guld ses som sparande mer än något annat. I väst jagar vi riskdiversifierande investeringar bara för att klara hålla jämna mått med inflationen. Jag tror att guldets roll som naturlig värdebevarare kommer stärkas framöver när pappersmarknaderna för guld & silver dör.

Räkneenhet - Om man använder fiat som räkneenhet får man missvisande siffror. Om ett företag har en vinstmarginal på 4 % och inflationen är 5 % har företaget förlorat i värde eftersom man inte lyckades växa mer än inflationen. Dock skall skatt betalas på den s.k. vinsten som endast utgörs av inflation... Med guld som räkneenhet blir siffrorna mer rättvisande.

Transaktionsenhet - Att använda guld som transaktionsenhet torde vara naturligt baserat på ovanstående två funktioner. Med rådande system och såväl politikers som gemene mans förkärlek för lån (läs: fiat-pengar) är denna den av de tre funktionerna för guld som är mest avlägsen i skrivande stund.

Det skulle antagligen krävas en revolution för att politikerna skulle ge upp makten över fiaten. Istället tror jag att det är mera näraliggande att pappersmarknaden kraschar med revalvering av fysiskt guld som resultat. Detta kommer i sin tur hålla fiaten i schack och kan på sina håll innebära hyperinflation i fiaten.

Det som är intressant är huruvida vi nu accelererat mot en sådan revalvering i och med nedgången i spot-priset på guld och silver. Kanske låter detta paradoxalt men betänk att priset på fysiskt guld och silver nu fortfarande sätts på pappersmarknaden. I en marknadsekonomi blir jämviktspriset på en vara ex. guld det pris som balanserar utbud och efterfrågan. Med ett sådant system skulle aldrig prispremierna på guld och silver fluktuera utan bara motsvara tillverkningskostnaden. Att prispremierna stigit allt mer på sistone sladdrar om att prismekanismen inte fungerar. Detta beror givetvis på att priset på fysiskt guld och silver sätts på pappersmarknaden.

När ingen längre vill sälja/saluföra fysiskt guld och silver till i närheten av det pris som pappersmarknaden dikterar kommer vi få ett stillestånd följt av en revalvering av fysiskt metall. Paradoxalt nog kan detta alltså föregås av en prisnedgång på (pappers) guld & silver.

Det som är intressant i sammanhanget är att det varit väldigt få säljare i samband med de senaste prisnedgångarna. Av detta kan härledas att många av de som ser guld som investering har gallrats ut. Likaledes har volymen på fysisk metall (om de nu har fysisk metall) i ETF:erna för guld och silver minskat. I gengäld tar Asiaterna leverans av framförallt guld. Detta guld köps inte som investering utan som värdebevarare.

Guldet går således från väst till öst och från svaga händer till starka händer. Dock tror jag inte att dessa starka händer vill krascha pappersmarknaden snabbare än nödvändigt. Om pappersmarknaden kraschar innebär det ju slutet för billigt guld för oljepengar (Mellanöstern) och handelsöverskott i allmänhet (Asien).

Med vetskapen att värdet av guld redan idag är ett helt annat än priset (p.g.a. den dysfunktionella prismekanismen) bör vi vara tacksamma för att vi fortsatt kan tjäna inkomst för placering i guld till dagens priser!
2013-06-10 11:33 # 2
kaase
Som du säkert vet så ser jag majoriteten av mitt ädelmetallinnehav som en besparing som skall behålla sin köpkraft och om jag har lite tur och kommit in rätt i cykeln, kanske till och med öka min köpkraft. Sedan finns det en del av innehavet som är spekulation som jag köper och säljer - dels för att lära mig mer om olika typer av mynt, dels för att jag inser att det finns dem som anser att det finns numismatiska värden i en del mynt.

Investerar gör jag i onoterade bolag, främst mina egna. Avkastningen går till konsumtion, amorteringar och sparande i ädelmetaller. Jag har ännu inte bestämt mig för hur jag skall se på boendet; antingen som en spekulation vilket skulle implicera att jag planerar att flytta därifrån innan bubblan spricker (vilket borde vara typ nu) eller som en kostnad med en lotterichans. Antagligen är det en kostnad med en lotterichans.

Så; jag ser inte mina ädelmetallinnehav som investering, inte heller som konsumtion, utan som sparande. Och det är framtida köpkraft - främst kanske för barnen - som är det intressanta.
2013-06-10 12:51 # 3
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Vissa av tankarna i mitt ovanstående inlägg ligger rätt nära "Freegold" teorin. Jag köper inte det FoFoa (och FOA/Another före honom) skriver rakt av (och tycker dessutom att inläggen kunde vara mer stringenta för att tydligare framföra poängerna) men mycket har spelats ut ungefär som de förutspått.

Är det någon här som har detaljkunskaper kring Freegold och följer FOFoa:s blogg?
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2013-06-10 12:51
2013-06-10 15:07 # 4
goldcard
Jag ser det inte som en investering utan som ett sätt att parkera mina pengar för lång tid framöver. Det må gå upp och ner men i slutändan lär det nog behålla sitt värde. Jag är av åsikten att man ska inte lägga alla ägg i samma korg. Så en tredjedel på börsen i "stabila aktier". En tredjedel i kontanta medel på sparkonto. Sista tredjedelen i guld och silver. Jag gissar att om allt skiter sig är det guldet och silvret som klarar sig längst. Dock tror jag inte man ska överdriva risken för en total kollaps, men man vet ju aldrig ;)
2013-06-10 16:13 # 5
Despierto
Fofoa skriver intressant men Herre min Skapare vad han är självupptagen och förtjust i sin egen text...

Nä, vill man läsa om freegold ska man sniffa upp ursprunget på usagold. Där har vi intressanta texter direkt från Another, vem det nu var i verkliga livet. Här är ett lysande exempel på personens kunskap, insikter och fenomenala sätt att skriva om ämnet.
2013-06-11 21:46 # 6
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Fofoa skriver intressant men Herre min Skapare vad han är självupptagen och förtjust i sin egen text...

Nä, vill man läsa om freegold ska man sniffa upp ursprunget på usagold. Där har vi intressanta texter direkt från Another, vem det nu var i verkliga livet. Här är ett lysande exempel på personens kunskap, insikter och fenomenala sätt att skriva om ämnet.


Instämmer. Originalet är mycket intressant. Jag tycker mycket har slagit in men skeendena har tagit betydligt längre tid än vad Another sannolikt trodde. Kanske är dock vägen, precis som han säger, utstakad.

I sammanhanget vill jag åter rekommendera filmen Rollover som 32 år före sin tid är sanslöst välbeskrivande av vad vi står inför.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt