Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Silver 1 kg
Silver 1 kg
2013-04-26 20:07 # 1
Wobban
Varför är det så stor spreed? På 1kg Unicode köpa för ca 7000 sälj 5000:- nån som har observerat tradera 6 k för samma tacka tacksam
för svar
2013-04-26 20:15 # 2
Micke82
Moms
2013-04-26 20:18 # 3
Wobban
Svar nej är fullt medveten om moms
2013-04-27 09:51 # 4
goldcard
Även Liberty Silver vill väl tjäna pengar :) Tror inte de driver detta företaget bara för de tycker det är roligt.
2013-04-27 21:48 # 5
skogstroll
Tja om tackan kostar 7000 spänn så är 1400 kr moms som går direkt till farbror staten. LS får alltså 5600 kr. Dessa pengar skall alltså täcka alla deras kostnader samt även kostnaderna för deras leverantör att smälta och producera tackan. 5000 spänn är ju ett rent metallvärde. Vet inte vad LS köper in dem för men det kan ju knappast vara för ett lägre pris än metallvärdet (för i så fall behövde de ju inte oss kunder utan kunde sälja till Comex direkt :)

Så 600 spänn till att framställa, frakta, försälja och försäkra (det senare inte att glömma -kan tänka mig att det är en del premier i guld och silver branschen) om det är högt eller lågt...tja...

Marginalen på många andra konsumentprylar är nog dj... högre...
2013-04-28 14:29 # 6
goldcard
Jag har inte drivit företag så jag vet ju inte säkert hur saker fungerar men blir det inte så här. LS ska ju visserligen skicka in 1400 i moms, men från detta drar de ju av den moms de betalade då de köpte in tackan dvs 1000 kr. Så de ska betala in 400 kr i moms av de 2000 de tjänat. Så de har en bruttoförtjänst på 1600 kr på en tacka som köps in för 5000 och säljs för 7000.

Om jag inte minns fel så finns det en tråd om detta någon annanstans med. När LS köper in begagnade mynt och säljer dem vidare. Då betalar man endast moms på förtjänsten. Situationen där blir ju något liknande.
2013-04-28 16:08 # 7
skogstroll
Nej om LS köper in för 5000 + 1250 (25% moms) = 6250
Och säljer till konsument i samma sekund för 5600 + 1400 (25% moms) =7000 spänn
Så tar de 1400-1250=150 som de betalar in till farbror/mamma staten.
Summan moms blir dock densamma 1400 (det är ju bara så att 1250 spänn betalas inte av LS direkt utan indirekt genom att deras leverantör betalar in 1250 till staten och som LS får dra av från det de skall betala in).
Fortfarande är dock LS marginal 600 spänn.

Du tänker på när LS köper in från privatpersoner. Det är något helt annat för då tillämpas ofta VMB (Vinst Marginal Beskattning) vilket även antikhandlare och försäljare av beg. bilar använder. Då blir resultatet ett helt annat men i exemplet (och denna tråd) snackade vi om helt nya momsade tackor.
2013-04-28 17:09 # 8
goldcard
Ja det var så jag menade. När LS köper in tackor för det pris som står här på sidan. "Sälja till LS" dvs när jag som privat person säljer en tacka in till LS. Var det inte det som han som startade tråden frågade efter? Varför LS köper in tackor från oss privathandlare för 5000kr och sen säljer vidare för 7000kr?
2013-04-28 20:31 # 9
skogstroll
Ja OK det har du rätt i!
Jag misstolkade det eftersom han/hon talade om Umicore tackan. Den är det ju moms på och därför tänkte jag på det viset i svaret...
Men om vi tar en tacka med VMB på istället, som tex den begagnade för 6 800 kr, så blir väl beräkningen som såhär:
Pris: 6800
Köps in av privatperson: 5000
Prisskillnad: 1800
VMB är 25% på LS påslag dvs i detta fallet 360 kr
LS påslag exklusive VMB är 1460 kr

Så visst du har rätt. När de köper in av privatpersoner så blir marginalen mycket bättre. Till viss del kan det väl förklaras av att de tar en betydligt större risk. Jag menar när de köper av leverantörer/företag så beställer de väl och får levererat exakt så mycket som de säljer. När de köper av privatpersoner så får de ju "ligga" på det ett tag i lager och det kan ju hända silverpriset går ned...men det är ju bara som jag spekulerar.
Men den marginalen är ju betydligt bättre det har du rätt i!
2013-04-28 21:37 # 10
skogstroll
Ett litet förtydligande.
Givetvis kan ju även Umnicore tackan köpas av privatperson och säljas med moms (VMB är nämligen valfritt att tillämpa istället för moms, dvs som utgångspunkt gäller moms men vill man kan man som säljare använda VMB, de flesta säljare gör det då de isf kan hålla priset lägre) men det blir då ingen skillnad mot att köpa den från företag. LS får då inget avdrag på 1250 för ingående moms (det finns ju ingen) och får då betala in de hela 1400 kr.
Marginalen blir igen 600 spänn.
Tjena!
2013-04-29 10:48 # 11
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Vår marginaler är ytterst låga. Priset som vi betalar när enstaka kunder säljer produkter till oss är mycket riktigt redovisat på hemsidan. Merparten av våra produkter köpes dock från underleverantörer och då är priset som vi har betalat i regel högre.
Vad gäller spread och premium så finner ni en bra förklaring av begreppen här.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt