Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < "Hair cuts" på insättarnas banktillgodohavanden (Cypern)
"Hair cuts" på insättarnas banktillgodohavanden (Cypern)
2013-03-16 17:38 # 1
Per-Arne
Kommer det att hända i Sverige en vacker dag?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5475736
2013-03-16 18:45 # 2
billion
Skulle gissa att det komemr skapa en smärre panik. Först i Cypern...sedan kanske frysningar av konton i Spanien...sedan lär det rinna på om de inte kommer på en ny fint för att återfå förtroende. Globalt system?

Jag tycker det är en mycket stor händelse. Ett land inom EU med bankgaranti stjäl kundernas pengar. Skapar inte det här ilska och panik så vet jag inte vad som gör det.
Senast ändrad av billion; 2013-03-16 18:49
2013-03-16 19:17 # 3
Per-Arne
Om "marknaden" tar det här med en nypa salt så kan man undra hur riggad den är. Institut med färska monopolpengar från FED och ECB samt handelsrobotar som byter papper med varandra. Helt utan känslor.

Är man lite konspiratoriskt lagd ligger det säkert nära till hands att misstänka att de som styr ECB och IMF vill sprida panik ... Lite ungefär som att man inte hade en aning om vad Lehmankonkursen skulle leda till ...
2013-03-16 19:26 # 4
Ormtjusare
Har Trojkan sått fröet till farsot nu ? Risk för bankruns i främst Cypern och övriga krisländer. Sedan kan man ju bara gissa vad som händer om också innehavarna av pappersguld och dito silver börjar vilja växla in sina papperslappar mot äkta vara.
2013-03-16 20:12 # 5
Nikon
Stor risk för bankrun som sagt.
Den som önskar sätta press på systemet kan ju välja att tömma sina konton nu. Det kan man ju göra även om man bor i sverige eller något annat "stabilt" eu-land.
Blir det en bank-run så lär den gälla hela eu.

Tips: Bankomater är öppna nu...
Senast ändrad av Nikon; 2013-03-16 20:13
2013-03-16 22:04 # 6
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Tips: Bankomater är öppna nu...


Uttagsbegränsningar på bankomaterna. :|

Men man kan ju alltid handle lite för siffrorna...om inte batteriet till bankdosan tagit slut...och reservbatteriet också visat sig vara kasst. :(
2013-03-16 22:16 # 7
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av billion
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Tips: Bankomater är öppna nu...


Uttagsbegränsningar på bankomaterna. :|

Men man kan ju alltid handle lite för siffrorna...om inte batteriet till bankdosan tagit slut...och reservbatteriet också visat sig vara kasst. :(


Vad är gränsen? 10-20k eller nåt sånt va?
Om alla tar ut 10k så blir det problem, minst sagt.

Gå och köp ett batteri för dina fiatslantar medan de fortfarande är värda något ;-)
2013-03-17 01:27 # 8
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Gå och köp ett batteri för dina fiatslantar medan de fortfarande är värda något ;-)


Jag har köpt ytterligare ett batteri...men anar konspirationer i dosan...
2013-03-18 15:07 # 9
Bob
Det var inga dåliga nyheter det här, nu tar dem direkt från folks konton! Blir det Sveriges tur en vacker dag?
2013-03-18 17:22 # 10
Syraks vishet
Hej på er , jag är ganska ny på detta forum , jag har dock följt era inlägg i flera år .
Nu vågar jag skriva själv, och min fråga till er eller den som vet blir : om banken x i Sverige säger sig ha en soliditet på 12-14% , betyder det att om 14 % av medel bank spararna tar ut sitt hela sparkapital , så finns det inget kvar till övriga , eller inkluderar soliditeten även så kallade säkra lån till husägare som har lågt belånat värde , i förhållande till upptaget värde ?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt