Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Någon som vet?
Någon som vet?
2013-03-01 16:15 # 1
Flavian
Jag skulle gärna vilja veta hur många kilogram guld i form av smycken respektive investeringsguld som säljs per år i Sverige? Givetvis bör alla mängdangivelser vara i 24 karat guld.
Senast ändrad av Flavian; 2013-03-01 16:23
2013-03-03 10:19 # 2
Tel
Du kunde fråga The Swedish Chambers of Commerce – www.swedishchambers.se
2013-03-03 11:52 # 3
futurist
Jag skulle också vilja veta! Så släng upp siffrorna här om och när du grävt fram dessa. Det vore intressant att se siffror globalt (även om jag inte tror att det skiljer sig nämvärt i fördelning, eller?).
Senast ändrad av futurist; 2013-03-03 11:52
2013-03-03 14:07 # 4
Chefen
Dom har ju gjort beräkningar som angett allt guld som brutits är en kub med sidorna 20,5 m = 8615.1 m3.Det var ju ett
tag sedan så jag har höjt det till 21 m kub = 9261 m3 guld.Det mesta finns ju kvar men omsätts hela tiden.Årligen bryts
ju ett antal ton också.Jag gjorde en beräkning på hur mycket USA:s statsskuld kunde minska om man sålde detta
guld och kom fram till att dom kunde betala 58% av sin statsskuld med dagens guldpris.
2013-03-03 15:18 # 5
Flavian
Svaret på frågan är intressant, eftersom spekulanter köper 24 karat medan smyckesköpare köper 18 karat, åtminstone i normalfallet.

Om det köps mkt i spekulativt syfte och lite som smycken talar detta för att guldet skall ned och vice versa.
2013-03-03 16:21 # 6
Chefen
http://varldenshistoria.se/utforskning/kolonialisering/hur-mycket-guld-har-gravts-fram

Lite proporttioner
2013-03-04 07:55 # 7
kaase
Flavian: det är bara i väst vi föredrar 18k smycken. Stora delar av världen nöjer sig med 14k eller 11k eller till och med 8k. Framförallt arab-världen där man som tradition ger bort guld vid Eid-firandet i slutet av Ramadan. Det spelar inte så stor roll hur mycket guld, man skall bara ge bort något som innehåller guld. Så jag gissar att majoriteten av smycken i världen innehåller i snitt knappt hälften rent guld.
2013-03-04 08:58 # 8
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av kaase
Flavian: det är bara i väst vi föredrar 18k smycken. Stora delar av världen nöjer sig med 14k eller 11k eller till och med 8k. Framförallt arab-världen där man som tradition ger bort guld vid Eid-firandet i slutet av Ramadan. Det spelar inte så stor roll hur mycket guld, man skall bara ge bort något som innehåller guld. Så jag gissar att majoriteten av smycken i världen innehåller i snitt knappt hälften rent guld.


Vet inte om jag håller med det är snarare väst som gärna kör 14 k (USA, Tyskland m. fl.) I Asien föredrar man 22-24k
i smycken som egentligen är investeringsguld, Indien t. ex.
Kineser dammsuger världen på guld som hamnar direkt i kinesiska RB valvet, kommer aldrig ut i cirkulation , så snart bör det uppstå guld-brist med stigande priser på fysiskt guld som resultat (hoppas jag och förmodligen kineserna också )
2013-03-04 11:12 # 9
Flavian
Mitt syfte med frågan var att få veta hur stor del av guldköpen globalt sett som är smyckesköp och hur stor del som är spekulativa köp.

De som köper i spekulationssyfte blir inte avskräckta av ett stigande pris. Tvärsom köper de bara mer och mer så länge priset stiger.

De som köper guld därför att det är vackert, därför att det leder ström eller därför att det gå att laga tänder med det är däremot priskänsliga. Ett fallande pris stimulerar efterfrågan och vid en viss punkt "orkar" denna köparkategori inte med att bjuda lika mycket som spekulanterna.

Sant är att 24 karat guld är möjligt att använda som smyckesmetall. Däremot finns det i våra dagar knappast anledning att köpa något annat än 24 karat guld om man köper guld i spekulationssyfte. 24 karat guld är mjukare, det är sant, men 24 karat guld låter ju sig packas in i skyddsplast och då gör det inget att 24 karat är något mjukare än lägre renhetsgrader.

Samtidigt är det ovedersägligen sant att något lägre renhetsgrad i normalfallet är bättre lämpat som smyckesmetall än 24 karat. Detta betyder emellertid inte att det inte finns smycken tillverkade i 24 karat.

Således kan man säga med viss säkerhet säga att en stor efterfrågan på 24 karat och en låg efterfrågan på lägre renhetsgrader indikerar att guldpriset befinner sig på en så hög nivå att man skrämt bort icke-spekulanterna. Detta talar för ett lägre guldpris.

Vice versa, om det inte efterfrågas särskilt mycket 24 karat guld men mycket av lägre renhetsgarad så betyder detta att efterfrågan från icke-spekulanterna är robust, medan spekulanterna befinner sig någon annan stans i jakten på profit. I en sådan marknad bör den kloke stiga in och vice versa.

Eftersom guldets värde härrör från dess icke-monetära egenskaper och dess brytningskostnad så är det efterfrågan från icke-spekulanterna som i längden bestämmer marknaden. Samtidigt skall denna efterfrågan givetvis tillgodoses och ytterst sett kräver detta guldbrytning. Om guldet är alltför billigt så gör sig till slut ingen besväret att gräva upp guldet ur jorden och då uppstår det till slut en säljarens marknad och så snart denna är ett faktum så kommer spekulanterna springande.
2013-03-04 11:36 # 10
cliff
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Mitt syfte med frågan var att få veta hur stor del av guldköpen globalt sett som är smyckesköp och hur stor del som är spekulativa köp.



Wikipedias artikel "Guld" ger följande information:

"70 % av det guld som efterfrågas idag går till smycken, 11 % används industriellt och 13 % blir rena investeringsobjekt som exempelvis mynt och guldtackor."
2013-03-04 11:44 # 11
Flavian
Jaha, som jag tolkar detta så betyder det att de flesta köpare avskräcks av ett stigande pris och endast ett litet antal känner sig uppmuntrade. Uppfattningen att guldmarknanden drivs av ett antal "gold bugs" som ständigt bjuder över varandra för att komma över dessa barbariska reliker saknar alltså stöd i verkligehten.

De flesta köpare köper alltså inte guld i spekulativt syfte.

Detta talar för ett STIGANDE guldpris.
Senast ändrad av Flavian; 2013-03-04 11:44
2013-03-04 12:25 # 12
Solidus
Mera troligt:
A total of 171,300 tonnes of gold have been mined in human history, according to GFMS as of 2011.[2] This is roughly equivalent to 5.5 billion troy ounces or, in terms of volume, about 8876 m3, or a cube 20.7 m on a side. The world consumption of new gold produced is about 50% in jewelry, 40% in investments, and 10% in industry.[3]


Vet inte om Kinas hamstrande hamnar under "investments" men helt spontant tycker jag att 40% er en mycket låg siffra.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt