Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Beskattning vid forsäljing av guld?
Beskattning vid forsäljing av guld?
2013-04-12 08:46 # 13
ejorris
Jag har nyligen blivit intreserad av guld för långsiktigt sparande och har ytterligare nån fråga kring beskattning. Om jag köper/säljer guld, tex via LibertySilver, är dom då tvungna att uppge detta till skatteverket, på samma sätt som mina aktier. Om jag under en mycket lång tid fram till pensionen köper små poster guld och sen i långsamm takt säljer guld blir ens skatteverket medveten om detta?

Eller är det så enkelt att all försälning av guld, oberoende av mängd, måste redovisas och sen är det upp till mig att visa på vinsten (antar att samma genomsnitts/schablon beräkning som aktier gäller)?
2013-04-12 09:31 # 14
jerseph
Enklast är väl att sälja genom Tradera eller liknande, då får du bättre betalt samt skattmasen kommer inte kunna beskatta dig:)
2013-04-12 10:09 # 15
ejorris
Ja där fick man lära sig nått. Hade inte noterat att det förekom direkt handel via vanliga auktionssajter.
2013-04-14 00:44 # 16
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ejorris
Jag har nyligen blivit intreserad av guld för långsiktigt sparande och har ytterligare nån fråga kring beskattning. Om jag köper/säljer guld, tex via LibertySilver, är dom då tvungna att uppge detta till skatteverket, på samma sätt som mina aktier. Om jag under en mycket lång tid fram till pensionen köper små poster guld och sen i långsamm takt säljer guld blir ens skatteverket medveten om detta?

Eller är det så enkelt att all försälning av guld, oberoende av mängd, måste redovisas och sen är det upp till mig att visa på vinsten (antar att samma genomsnitts/schablon beräkning som aktier gäller)?


Nej, det finns ingen sådan generell rapporteringsskyldighet för köp eller försäljning av guld och silver som det finns för mäklare/institut på ex. aktiemarknad.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt