Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Jag blir (eventuellt) lite sur
Jag blir (eventuellt) lite sur
2013-02-15 18:24 # 1
McBoggie
Jag är ju ganska ny på det här så det finns kanske en naturlig förklaring. I onsdags var jag inne en sväng för att eventuellt köpa en Perth kangaroo 1 once (guld). Prispremien låg då på under 3% vilket jag kände var låg. Det blev dock inget köp vid det tillfället. När jag idag ser att priserna tryckts ned ordentligt så pep jag in igen för att slå till, men då är prispremien närmare 6%. En 100%:ig ökning? Priset på myntet är ca 250 kr dyrare än i onsdags trots att kursen gått ned avsevärt. Ska det vara så här..?
2013-02-15 20:01 # 2
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Våra priser anpassas efter ett flertal faktorer däribland tillgång och efterfrågan, premie från underleverantör samt konkurrenssituationen. Vår ambition är att vara prisledande för alla ädelmetallprodukter för investering i Sverige. Då förekommer det att vi anpassar priserna. Ett exempel på kraftigt fluktuerande prispremier var 2008 då silverspot låg under USD $9 och prispremien även på momsfria marknader var runt 100 % i återförsäljarledet.

Att premierna på vissa produkter är onormalt låga vid vissa tillfällen borde väl inte ge upphov till klagomål?
2013-02-15 20:08 # 3
Börjesson
Är det riktigt uppfattat att spreaden är LS potentiella vinst, alltså skillnaden mellan vad ni säljer för och vad ni köper för, medan premien kommer från marknaden och inte är något LS själva råder över?
2013-02-15 20:12 # 4
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Börjesson
Är det riktigt uppfattat att spreaden är LS potentiella vinst, alltså skillnaden mellan vad ni säljer för och vad ni köper för, medan premien kommer från marknaden och inte är något LS själva råder över?


Nej, så är det inte. Spreaden är helt enkelt skillnaden i procent mellan det pris för vilket du kan köpa resp. det pris du kan sälja för till oss. Premien jämför produktpriset med spotpriset. I premien ingår prispremien på metallen (i jämförelse med pappersmetall), kostnader för prågling (design, stämplar etc), försäkringskostnader, lagringskostnader och vår ytterst beskedliga marginal.
2013-02-15 20:59 # 5
Flavian
Om premien är hög är det alltså mera sannolikt att pappersguld/papperssilver går till inlösen och vice versa, eller?
2013-02-15 21:19 # 6
Nikon
Gillar man inte dagspremien på LS så är det ju snabbt gjort att kolla om någon av de andra mynthandlarna har bättre premie för dagen.
LS har självfallet all rätt att variera sin vinstmarginal från dag till dag, precis som vilken handlare som helst. Inget märkvärdigt med det.
Men sätter en handlare en orimligt hög premie så flyr kunderna till någon annan. Fri marknadsekonomi! Precis vad de flesta här vill ha väl?
2013-02-15 21:37 # 7
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Gillar man inte dagspremien på LS så är det ju snabbt gjort att kolla om någon av de andra mynthandlarna har bättre premie för dagen.
LS har självfallet all rätt att variera sin vinstmarginal från dag till dag, precis som vilken handlare som helst. Inget märkvärdigt med det.
Men sätter en handlare en orimligt hög premie så flyr kunderna till någon annan. Fri marknadsekonomi! Precis vad de flesta här vill ha väl?


Bra yttrat! Instämmer till fullo! Det kan ju knappast vara negativt att vi anpassar vårt pris (=sänker det) justerat till konkurrenssituationen. Jag skulle också rekommendera att man ser guld som pengar. En "prispremie" på 3 % är ju ett lägre pris än en prispremie på 6 %. Fiat-valutan fluktuerar en del i jämförelse men slutar alltid som värdelös.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2013-02-15 21:42
2013-02-15 23:30 # 8
MarGul
Förstår helt och hållet att ökande premier i stor del beror på den ökade efterfrågan på fysiskt silver. Inget konstigt med de. Det jag undrar är om ni direkt har känt av den stora globala efterfrågan på ädelmetaller på annat sätt än bara en högre premie? Är de svårare att låsa kontrakt för import osv? Folk säger idag att de är en enormt tight marknad på guld och silver branschen då de blir svårare och svårare att köpa silver i stora mängder för efterfrågan är så stor?

Med den stora globala efterfrågan på ädelmetaller menar jag
US mint var tvungna att stänga försäljningen i januari pga att dem var slutsålda
http://www.silverdoctors.com/january-us-mint-silver-eagle-sales-pass-6-million-near-all-time-monthly-record/

I Januari så slogs sälj rekordet för Silver eagles fast att man var slutsålda för en stor period av månaden
http://www.zerohedge.com/article/us-mint-reports-january-silver-sales-hit-26-year-high

Länders centralbanker ökar sin position för fysiskt guld och silver 2012
http://goldnews.bullionvault.com/gold-investment-112320126

Och en mängd andra nyheter om att efterfrågan på fysiska metaller stiger. Bara googla de och se själv.

JP Morgan som har blivit anklagade för att manipulera silver priset gång på gång satte den 16 Januari 2013 tydligen in 18,3 miljoner ounce silver i sin ETF. Helt enkelt så hade tydligen deras SLV 18,3 miljoner ounce mer än dagen före.
http://www.silverdoctors.com/18-3-m-oz-slv-deposit-jpms-new-silver-vault-jpm-discovers-way-to-bypass-comex-re-entry-process/.

Ni som har koll på läget, är de möjligt att skaffa 18,3 miljoner ounce på en dag? För om de inte är så verkar teorin stämma om att JPM och andra banker säljer fler kvitton på silver än de finns fysiskt silver i verkligheten, och på så sätt kan dra ner priset fast att efterfrågan den stiger och utbudet är ganska konstant.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt