Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Don't Panic
Don't Panic
2013-02-15 16:29 # 1
Tel
This is the 'clean out' correction.
Don't panic.
Sit tight.
References, Richard Russell, Jim Sinclair
2013-02-15 16:47 # 2
Flavian
Som vanligt kommer rekylen uppåt när smyckesindustrin träder in på banan. Smyckesindustrin har ett ständigt behov av guld som inte helt kan täckas genom recycling. Alltså måste de understundom köpa nybrutet guld och detta kommer också att bryta trenden.

På samma sätt punkterar smyckesindustrin ett ohållbart högt pris genom att folk inte köper smycken när guldet blir alltför dyrt. Bortfaller smyckesindustrin ur bilden så räcker detta för att punktera marknaden. Då blir ju tillskottet från gruvindustrin utan den viktigaste avnämaren.

Dessutom finns det ett annat fenomen som spökar. Detta fenomen är helt enkelt att när alla tror att inflationen håller på att skena vill man ha papperspengar, eftersom man förväntar sig att styrräntorna måste höjas för att inte inflationen skall löpa amok. Dock är det sant att den grundläggande principen är att inflation skapar spekulativ efterfrågan på guld.

Nu tror många aktörer att penningpolitiken måste skärpas och med en mindre inflationär penningpolitik blir guld mindre lockande.

Dessutom har vi det förhållandet att guld plus guldderivat representerar ett stort värde med den påföljden att ett fallande guldpris har samma effekt som om ett stort antal dollar går upp i rök.

När alltså många tror att inflationen är på väg upp och styrräntorna likaså så får detta till följd att man flyr ur guldet, vilket i sig minskar den faktiska penningmängden med den påföljden att den förväntade inflationen förvandlas till en smärre recession och då kommer givetvis Big Ben att påannonsera ytterligare en stor injektion dollar i den sedan länge döende patienten.

Mera dollar kommer att skicka guldpriset uppåt räknat i dollar och då kommer återigen konjunkturen att förbättras aningen och en ny inflationsrädsla om än högst temporärt att skicka guldpriset nedåt. Denna process kommer att återupprepas gång efter annan. Jag tycker att allt pekar mot en stagflation à la 70-talet. Det finns alltså ett otal krafter som verkar i olika riktningar samtidigt och att bena ut denna härva är inte alldeles enkelt.

Jag håller alltså fast vid min prognos att guldet kommer att snudda 400 kronor per gram innan utgången av 2014 och skulle vara förvånad om inte guld har varit över 1900 dollar per uns innan detta års slut.
Senast ändrad av Flavian; 2013-02-15 17:00
2013-02-15 21:27 # 3
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Jag håller alltså fast vid min prognos att guldet kommer att snudda 400 kronor per gram innan utgången av 2014 och skulle vara förvånad om inte guld har varit över 1900 dollar per uns innan detta års slut.


Inte en chans!
Jag sätter 1oz silver på att guldet aldrig tar sig över 1900 under detta år.
2013-02-15 22:34 # 4
Flavian
Jag slår inte vad, men jag är säker på att du kommer att ha överbevisats innan året är slut.

Kanske kan jag få bjuda på något om det visar sig att jag hade fel?
2013-02-15 23:32 # 5
Tel
You could start another thread instead of hijacking this one.
The replies so far seem somewhat off topic.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt