Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < Det saknas en valuta!
Det saknas en valuta!
2013-02-06 18:21 # 1
Nikon
Det vore inte så dumt om BMI (Big Mac Index) fanns med som valuta på diagram-sidan, så att man kan se ädelmetallernas dagsvärde och utveckling i riktiga varor.

Om det är för krångligt att lägga in BMI som en valuta så skulle det även duga om man bara kunde visa BMI i samma graf.
2013-02-06 22:37 # 2
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Tack Nikon för synpunkten, det var en intressant idé. Mig veterligen finns det bara årsmässiga avstämningar av detta index vilket kan försvåra jämförelsen. Låt mig få undersöka.
2013-02-06 23:21 # 3
Flavian
Dessutom kostar Big mac olika i olika länder.

Angående vad jag skrivit om priset på Big Mac i Sverige ber jag att få göra ett litet tillägg. I mitt förra meddelande i ämnet så glömde jag nämligen att priset på en Big Mac höjdes från 42 kronor till 43 kronor hösten 2011.

Hösten 2011 höjdes alltså priset på Big Mac från 42 kronor till 43 kronor. 2012 i januari sänktes priset på grund av momssänkningen.

2013 har priset höjts till 47 kronor, trots att momsen är lägre nu än den var 2011. Om vi hade fast penningvärde, som riksbankslagen föreskriver, så borde det rimligen betyda att eftersom Big Mac av 2013 års modell är identisk med Big Mac av 2011 års modell så borde priset idag vara lägre eftersom momsen sänkts. I själva verket är priset högre, trots att momsen har sänkts.

Inflation är alltså inget vi lider brist av i det här landet.

Låt oss se på priset exklusive moms. På hösten 2011 höjdes priset från 42 kronor till 43 kronor. Exklusive moms betyder detta att priset höjdes från 33,60 kronor till 34,40 kronor.

Idag är priset däremot 47 kronor inklusive moms, men 41,96 kronor exklusive moms.

Från 33,60 till 41,96 innebär en prishöjning på 24,9% inom loppet av mindre än 1½ år!

Jag skulle därför tro att vi för tillfället har minst lika hög inflation som vi hade på 1970-talet.
2013-02-06 23:57 # 4
Flavian
Förresten med tanke på att en Big Mac exklusive moms har blivit 24,9% dyrare inom loppet av mindre än 1½ år så är det en försiktig slutsats att guldpriset för tillfället är lågt.

30 september 2011 kostade ett gram guld 358,87, eller rättare sagt så ungefär mycket fick en privatperson för en engramstacka den 30 september 2011.

I skrivande stund är motsvarande pris 343,11.

Samtidigt har priset på en Big Mac exklusive moms stigit 24,9%.

Jag vågar därför vara säker på att guldpriset har en del inflation att ta igen.
2013-02-07 00:46 # 5
Flavian
Om inte guld har snuddat 400 kronor per gram innan utgången av 2014 så skulle jag vara förvånad.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt