Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < priser på mynt vs. tackor
priser på mynt vs. tackor
2011-01-30 19:33 # 1
Tabun
Har undrat varför tackor generellt är dyrare på oz än mynt. Finns säkert en bra förklaring till det, men vore glad om ngn kunde delge mig den.
2011-01-30 21:38 # 2
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Tabun
Har undrat varför tackor generellt är dyrare på oz än mynt. Finns säkert en bra förklaring till det, men vore glad om ngn kunde delge mig den.


Ja konstigt nog är små guldtackor dyrare än mynt, kan kanske bero på att man på mynten (de billiga äldre som varit i cirkulation) inte längre räknar med någon framställningskostnad. Medan små tackor vanligtvis är nytillverkade och man då räknar med guldpris + framställningskostnader. Större guldtacor blir billigare än mynt då kostnden delas på större vikt. Det är iaf den enda förklaringen jag kan komma på.

/GeCe
2011-01-30 21:41 # 3
Anonym
Hoppsan såg nu att det gällde silver, men förklaringen bör väl vara densamma.

/GeCe
2011-01-30 22:41 # 4
Tabun
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Hoppsan såg nu att det gällde silver, men förklaringen bör väl vara densamma.

/GeCe


Jo på gammla mynt, stämmer det säkert. Men ex. Liberty Silver mynt från 2011. Torde ej varit cirkulerade, och där skiljer sig priset en del. Kanske storleken på serierna spelar in?

/Måns
2011-01-30 23:03 # 5
Anonym
Momsen på tackor är 19% i EU (ej sverige), medan mynt har moms på 7%. Jag tror att denna skillnad reflekteras i priset hos leverantörer och på "begagnatmarknaden" i Sverige.

Att Bolidentackor ofta är dyrare än andra tillverkares på begagnatmarknaden i Sverige har nog ingen annan förklaring än att det ofta är så att lokala produkter ofta värderas högre än andra. Exvis så är konstverk av norska konstnärer dyrare i Norge än i Sverige osv.
2011-01-31 17:21 # 6
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Präglingskostnaden och således inköpskostnaden för oss är högre för tackor än för mynt. Vad gäller momssatserna så skiljer dessa sig åt beroende på land och det finns ingen generell nivå som anonym anger.
2011-01-31 17:22 # 7
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Boliden producerade förut 1kgs silvertackor och 100g guldtackor vilket de märkligt nog har slutat med enligt de uppgifter jag har fått. Således är det lite högre premie på dessa då många efterfrågar svenskproducerade tackor och är beredda att betala en högre premie för dem.
2011-01-31 19:17 # 8
Tabun
Då förstår jag, tackar för alla svar!


/Måns


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt