Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < 5g Guldtacka, bruten förpackning
5g Guldtacka, bruten förpackning
2013-02-05 10:31 # 1
MT
Hej!

Jag är nybörjare med ädelmetaller och har några amatörfrågor.

1, Gjorde "misstaget" att bryta förpackningen på en 5g guldtacka. Kommer det vara svårare att eventuellt få denna såld nån gång? Dock är min sparstrategi mkt långsiktig.

2, Hur mycket skall man egentligen lägga på ädelmetaller? Har precis köpt guld för ca 10% av mitt kapital. Strategin är väl inte egentligen att göra några klipp utan en sund parkering/försäkring för framtiden på mkt lång sikt. Går man plus nån gång om man säljer är väl det inte någon nackdel dock.

3, Är det verkligen lönt att köpa silver i sverige med tanke på momsen?

För övrigt, tack för en mycket informativ och bra sida/forum

Mvh
/MT
2013-02-05 13:49 # 2
Seagle
Lönt och lönt, kortsiktigt så är det inte lönt att köpa i sverige men på lång sikt så kan ju silvret stiga mer än vad du får betala för det inkl moms här i sverige. Bästa är väl att köpa sitt silver från estland eller tyskland där du slipper momsen
2013-02-05 16:45 # 3
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Citat:
Ursprungligen postat av MT
Hej!

Jag är nybörjare med ädelmetaller och har några amatörfrågor.

1, Gjorde "misstaget" att bryta förpackningen på en 5g guldtacka. Kommer det vara svårare att eventuellt få denna såld nån gång? Dock är min sparstrategi mkt långsiktig.

2, Hur mycket skall man egentligen lägga på ädelmetaller? Har precis köpt guld för ca 10% av mitt kapital. Strategin är väl inte egentligen att göra några klipp utan en sund parkering/försäkring för framtiden på mkt lång sikt. Går man plus nån gång om man säljer är väl det inte någon nackdel dock.

3, Är det verkligen lönt att köpa silver i sverige med tanke på momsen?



Inga frågor är dumma frågor skulle jag vilja påstå. Frågar man inte får man inget veta, osv osv. :)

1. Skulle du sälja tackan till oss får du inte mindre betalt bara för att den inte ligger kvar i originalförpackningen. Vi betalar för metallen, inte förpackningen. Hur andra aktörer gör kan jag inte svara för.
Vi brukar dock råda våra kunder att behålla tackorna i originalförpackningarna om möjligt. Skulle man behöva sälja sin tacka till en privatperson kan jag tänka mig att denna lättare skulle lita på en tacka i sin obrutna originalförpackning än en som är lös.

2. Denna frågan är det omöjligt att svara på. Många gör som du gjort. De går in med ca: 10% av sitt kapital till en början och ökar från den punkten. Hur mycket av sina pengar man väljer att säkra i ädelmetall är helt upp till var och en.

3. Lönt är det absolut. Bättre att köpa silver, även om man tvingas betala dryg moms, än att man inte gör något för att säkra sina tillgångar.
Ska man bara köpa enstaka mynt eller tackor kan man handla i Sverige tycker jag. Det man skulle tjäna på att köpa från länder med lägre moms äts i dessa fallen upp av dyrare frakt.
Men ska man handla lite större mängder kan det vara intressant att köpa från andra länder. Där tipsar jag gärna om vårt systerbolag i Estland, www.libertysilver.ee som saluför silvermynt som är momsbefriade.

Lycka till!
2013-02-05 16:54 # 4
MT
Tack så väldigt mycket för svaren. För övrigt är jag grymt nöjd med mina guldköp hos er och den utomordentligt snabba servicen.

Mvh
MT
Senast ändrad av MT; 2013-02-05 16:58
2013-02-05 23:53 # 5
Nikon
Du får vänta läääääänge innan silvervärdet ökat motsvarande momsen+premium. Andra investeringsformer är klart attraktivare.

LS-mynt är en väg som delvis kringgår momsproblemet.

En annan lösning är att köpa silver av en privatperson på typ tradera om du vågar.
Tror att vissa satt i system att importera mynt i volym från estland eller tyskland för att sedan sälja styckvis på tradera. Egentligen bryter de nog mot skattereglerna när de gör så.
Tradera kan vara billigt om du vill köpa enstaka mynt, men se upp med förfalskningar!

Eller guld då som redan är momsfritt.

Köper du i investeringssyfte så är alltid premiumet du betalar av största vikt. Varje procent extra i premium är en procent värdesänkning på din investering.

Köper du med 30% premium så måste alltså silverpriset gå upp med 30% bara för att du skall nå break-even.
Jämför med aktiehandel där en värdeökning på 30% är en jackpot. Börsen hade inte kunnat existera om courtaget via aktiehandel varit så högt som 30%.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt