Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Varför är guld för tillfället så billigt?
Varför är guld för tillfället så billigt?
2013-02-04 10:14 # 1
Flavian
För tillfället ligger guldpriset under 340 kronor per gram. Detta är en rejäl tillbakagång jämfört med toppnoteringen runt 400 kronor per gram.

Vad beror detta på?

Enligt min mening har det flera orsaker, men jag är säker på att guld snart kommer att stiga upp till åtmoinstone 400 kronor per gram. Den kloke passar på att fylla på guldreserven medan guld är billigt. Dessutom vet man att köpintresset ökar när priset stiger, eftersom ingen vill "missa tåget"

Jag vill emellertid peka på en faktor som jag tror spelar en särskilt stor roll för den nuvarande situationen i Sverige.

Riksbanken har påannonserat att den önskar minska guld och valutareserven. Om man påannonserar att man vill sälja en större mängd guld blir resultatet rimligen att priset på guld faller. Ett fallande guldpris är ingenting annat än en starkare krona. Enligt vad som skrivits i tidningarna de senaste dagarna skall kronan enligt Big Mac-index för tillfället vara kraftigt övervärderad och detta talar också för att Riksbankens tal om en minskad guld- och valutareserv har fått kronan att stiga till en ohållbart hög nivå.

Den kloke ser därför till att öka på den privata guldreserven nu när staten skjuter sig själv i foten. Så snart försäljningen av guld- och valutareseven är avklarad så kommer med stor säkerhet kronan att sjunka ned till en lägre nivå.

Dessutom finns det ytterligare en faktor att beakta. Som grundprincip kan man anta att högre styrräntor leder till starkare krona och vice versa. Detta är dock i praktiken något mera komplicerat. Lägre styrräntor leder också i normalfallet till högre inflation. Om styrräntorna sänks och priserna stiger, men kronan försvagas i lika hög grad så har ingenting hänt räknat i värdesäker valuta och någon stegrad sysselsättning i Sverige lär inte bli följden av en krona som inte faller MER än priserna ökar till följd av lägre styrräntor.

Här kan man använda sig av Big Mac-index. Federal Reserve Bank, USA:s centralbank har exempelvis under senare år bedrivit en inflatorisk penningpolitik och därför har, från 2008 fram till idag, priset på en Big Mac stigit från $3,57 till i$4,37; det vill säga en prisstegring på 22,4%. Tänk er vidare ett land med helt stabila priser på Big Mac. Där hade alltså priset på en Big Mac idag varit detsamma som det var 2008. I så fall hade dollarkursen hade behövt falla 18,3% för att US dollarn så att säga inte skulle ha revalverats i förhållande till landet med stabila priser. Det är därför långt i från säkert att ett visst land med fallande valutakurs verkligen har en fallande verklig valutakurs om man tar med inflationsdifferensen i beräkningen.

Dessutom finns ytterligare en komplikationsfaktor. Som nämndes kan man som grundprincip anta att höjda styrräntor ger starkare krona och att sänkta styrräntor ger svagare krona om än att man då inte får glömma vad som händer med inflationen. Därtill kommer komplikationsfaktor nummer två. Om Riksbanken sänker styrräntorna och resultatet av detta blir högre inflation så kommer marknadens så kallade aktörer att misstänka att Riksbanken kommer att höja styrräntorna för att stävja inflationen. I så fall kan sänkta styrräntor faktiskt bidra till en starkare krona eftersom den inflation som blir resultatet av sänkta styrräntor framkallar en misstanke om att RIksbanken kommer att höja styrräntorna för att stävja inflationen. Vice versa kan höjda styrräntor leda till fallande priser och eftersom Riksbanken inte bara skall motverka stigande priser uta också falande priser kan resultatet av höjda styrräntor bli en allmän misstanke om sänkta styräntor med den följden att höjda styrräntor får kronkursen att falla.

För tillfället bidrar talet om att Riksbanken skall sälja valutareserven till en starkare krona än vad som ejest skulle vara fallet. Dessutom bidrar de låga styrräntorna i kombination med en stegrad risk för höjda styrräntor till att kronan stärks eftersom man allmänt tror att styrräntorna kommer att höjas.

Nu är kronan alltså på en ohållbart hög nivå. Guldpriset kommer därför med stor säkerhet att falla så snart styrräntorna har höjts och valutareserven avyttrats.
Senast ändrad av Flavian; 2013-02-04 10:49
2013-02-04 10:42 # 2
Börjesson
Kronan är stark just nu för att euron är stark, de valutorna är ju nära förknippade. Den är dessutom stark för att vi är ett av få länder som fortfarande har starka offentliga finanser (i vårt fall på bekostnad av de privata, men såna tidsinställda bomber slår ju inte igenom på valutakursen förrän de briserar) och för att vi inte deltar i kapptryckningen som US, UK och nu JP ägnar sig åt. Att det skulle ha något med de än så länge substanslösa spekulationerna om den svenska guldreserven att göra betraktar jag som fullständigt osannolikt.
2013-02-04 11:17 # 3
Chefen
Kanske det kan bero på att kapitalet för tillfället rör sig mot aktiemarknaden.Det är en känsla jag har.Det kan ju
vara fel.Den monetära basen ökar ju för varje månad globalt med pengar utan täckning i valutakriget.
Många investerare tänker kortsiktigt.Men ha förtröstan.
2013-02-04 11:39 # 4
Flavian
Jag noterade att en Big Mac nu kostar 47,- kronor hos McDonalds intill NK. Hösten 2011 kostade den 43,- kronor och sedan dess har momsen på hamburgare sänkts från 25% till 12%.

Priset på en Big Mac före skatt har alltså från hösten 2011 höjts från 34,40 kronor till idag 41,96 kronor. Det är en stegring på 22% inom loppet av ett drygt år.

Och om man inte beaktar momssänkningen så har priset likväl höjts 9% på ett drygt år.

I förhållande till euron har kronan försvagats aningen under den senaste tolvmånadersperioden. Euron har stärkts något i förhållande till dollarn under det senaste året. Guldet har dock inte stigit i pris ens i dollar. För ett år sedan kostade ett uns guld $1759,50, men idag slumpas det bort för $1669, trots att konsumentprisindex räknat i dollar har stigit.

All världens pappersvalutor har alltså gått emot den historiska trenden att konsumentprisindex faller räknat i guld. Gentemot den amerikanska dollar har kronans övervärdering stigit dramatiskt unde det senaste året. Enligt 2012 års Big Mac index var kronan 41% övervärderad medan den enligt 2013 års Big Mac index är kronan 74,5% övervärderad. Sant är att euron stigit aningen såväl och detta gäller oavsett om man inkluderar macflationen eller inte.

Helt klart är dock att kronan stigit till en absurt hög nivå och detta har troligen en förklaring. Dollarn har stigit ganska kraftigt i förhållande till guldet och förstärkningen är desto kraftigare om man tar med macflationen i beräkningen och euron har stigit i förhållande till dollarn trots att euroland också har positiv macflation, från 3,49 EUR per Big Mac 2012till 3,59 EUR per Big Mac 2013 och kronan har om hänsyn tas till macflationen stigit i förhållande till euron. Notera att euron har stigit mer i förhållande till US-dollarn än den något lägre macflationen i Euroland ger vid handen att euron borde ha stigit. Eurolands macflation har varit cirka 2,9% medan USA:s har varit cirka 4%. Alltså borde euron ha stigit något, men den har stigit mer än så.

Alla nämnda pappersvalutor har alltså rört sig mot sin historiska trend gentemot guldet, men kronan utmärker sig genom en grotesk stegring även i förhållande till övriga pappersvalutor. Jag tror att denna bubbla kommer att punkteras och att guldet kommer att stiga räknat i kronor. Jag tror också att det finns en förklaring till kronans stegring. En förklaring är troligen att man allmänt tror att Riksbanken kommer att höja styrräntorna. En annan trolig förklaring är att spekulationerna om en utförsäljning av RIksbankens guld har fått kronan att stiga. En invändning mot detta resonemang är dock att resonemanget förutsätter att guldet kommer att säljas mot kronor. Jag vet inte gentemot vilken valuta guldet kommer att säljas och inte ens om det kommer att säljas.

Eftersom jag vill se guldet i allmänhetens händer tycker jag dock att det bör säljas eller rent av skänkas bort till svenska folket.
Senast ändrad av Flavian; 2013-02-04 12:14


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt