Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Österrikiska dukater 1915 respektive 1914 och tidigare
Österrikiska dukater 1915 respektive 1914 och tidigare
2013-02-02 18:50 # 1
futurist
Jag har en viss förkärlek för de österrikiska dukaterna av flera skäl. Tycker bl.a. att de är snygga och jag gillar symbolvärdet på kopplingen till Kejsar Franz Joseph och Österrike-Ungern.

Hur ser ni på dessa dock ur ett rent investeringsperspektiv? Spreaden är ju ganska låg jämfört med andra mynt. Och de är relativt välkända. Men jag tänker på att de inte består av finguld? Personligen så tycker jag det är en fördel då de håller bättre då, men ur ett investeringsperspektiv? Å andra sidan innehåller ju Krugerrand också koppar.. Vad tycker ni om detta mynt? (tänker först och främst på de mindre dukaterna, men kommentera gärna också 4 dukaterna, i jämförelse eller på andra sätt som kanske är relevanta..)

Sen undrar jag var man kan få tag på äldre, äkta och cirkulerade, utgåvar av just österrikiska dukater? Hur mycket dyrare brukar eller bör dessa vara i så fall?
Senast ändrad av futurist; 2013-02-02 18:52
2013-02-03 21:57 # 2
futurist
OK, nu har jag googlat runt en hel del och insett att jag är långt från ensam att ha en förkärlek för dukaterna.

Darför undrar jag nu varför LS inte har dessa till salu längre? Jag minns dock att ni haft det förut dock(?), varför har ni tagit bort dessa och är det bara tillfälligt? Det är ju ett mynt som passar de som kanske inte har så mycket pappersskuldsedlar att omvandla till pengar på en och samma gång, och det är dessutom ett mycket vackert mynt (det vackraste, vill jag nästan påstå).
2013-02-08 08:31 # 3
marcandrew
For liten fortjanst for dem kanske?
2013-02-08 09:35 # 4
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Citat:
Ursprungligen postat av futurist

Darför undrar jag nu varför LS inte har dessa till salu längre?


Vi har haft, och kommer att ha 1 dukater i lager emellanåt.
Vi siktar på att framöver försöka ha mer "historiska" guldmynt i lager.
Det är dock lite av en balansgång. Vi är ju inte fokuserade på att ta in numismatiskt intressanta mynt utan håller oss primärt till bullion. Men re-strikes av 1 ducaten, vilken ju är den vanligast förekommande på marknaden, kommer vi definitivt att ta in igenom inom en snar framtid.
2013-02-10 01:19 # 5
futurist
Tack för svar! Som sagt tror jag dessa mynt är utmärkta för "småspararna" och de som är nya med att spara i guld. Låg barriär prismässigt men ett bra och erkänt mynt. Så förtjänsten borde vara god, enligt mig, med tanke på att de drar in kunder som annars kanske inte handlat.

Vet Fredrik möjligen vad numismatiska 1 dukater brukar säljas för, är de mycket dyrare än "restrikes"?
2013-02-11 16:52 # 6
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Citat:
Ursprungligen postat av futurist


Vet Fredrik möjligen vad numismatiska 1 dukater brukar säljas för, är de mycket dyrare än "restrikes"?


Mja, det beror rimligtvis på saker som upplaga och skick. Men jag skulle anta att en del årtal är betydligt dyrare än de vanligt förekommande re-strikes. Så är man enbart ute efter så mycket guld som möjligt för sina pengar är det re-strikes som gäller.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt