Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Ont om silvermynt
Ont om silvermynt
2013-01-25 11:21 # 1
Cvitae
Ser att Libertysilver.ee har svårt att få mynt på lager, förutom de dyra. Är det exceptionell stor efterfrågan på silver just nu? I USA har ju produktionen av Silver Eagle slagit alla rekord i synnerhet med med krav på registrering och andra hot mot den fria handeln i USA. Det kanske är en orsak, men kan väl inte vara den enda?
2013-01-25 17:01 # 2
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Silver Eagles. Ja, jag hade tänkt att skriva om detta. US Mint har infört orderstopp tills slutet av Februari och har leveransproblem för silver eagles vad det verkar. Premierna har dessutom höjts av såväl US Mint som av de stora återförsäljarna.

Silver Maples. Royal Canadian Mint har likaledes problem att leverera och dessutom kvalitetsproblem för 2013:års mynt. Även de har höjt premien.

Silver Philharmonics. Vad jag vet kan Austrian Mint än så länge leverera som vanligt men har även de följt efter och höjt premierna.

Detta i sin tur triggrar högre efterfrågan då folk är rädda att bli utan. Efterfrågan är BETYDLIGT högre än normalt för att vara Januari.

Att en sådan tydlig ökad efterfrågan inte märks på spot-priset får ni själva dra era slutsatser av... Men å andra sidan kostade ju en Silver Eagle USD $18-20 i USA när spot-priset låg på USD$ 9 2008.

Även om det förstås är en partsinlaga skulle jag, för den som funderar på att införskaffa silver, rekommendera att handla nu snarare än senare.

Vi har höjt priserna med 1-2% men kommer sannolikt tvingas höja mer inom kort.

En av våra leverantörer av Eagles, Maples och Philharmonics har fått allokering tidigare och kommer få leverans inom 1v för Maples och Philharmonics och 2v för Eagles varför vi f.n. tar ordrar på dessa som beställningsvara. När vi fyllt vår kvot där kommer vi sätta mynten som icke beställningsbara såvida vi inte är säkra på att kunna säkerställa leverans.
2013-01-25 17:33 # 3
Nikon
Är det tillverkningskapaciteten av mynt eller tillgången på silverråvara som är den begränsande faktorn?
Om det är tillverkningskapaciteten av mynt som är problemet så är det inte speciellt märkligt ifall spotpriset inte påverkats.

Om Royal Canadian Mint har kvalitetsproblem så kan det dessutom betyda att de för tillfället har lägre tillverkningskapacitet än normalt.
Senast ändrad av Nikon; 2013-01-25 17:34
2013-01-25 17:38 # 4
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Är det tillverkningskapaciteten av mynt eller tillgången på silverråvara som är den begränsande faktorn?
Om det är tillverkningskapaciteten av mynt som är problemet så är det inte speciellt märkligt ifall spotpriset inte påverkats.

Om Royal Canadian Mint har kvalitetsproblem så kan det dessutom betyda att de för tillfället har lägre tillverkningskapacitet än normalt.


Det är en relevant fråga som är svår att svara på. Än så länge i nuläget tror jag det är produktionskapaciteten men jag vet inte detta med säkerhet. Det brukar dock följa vartannat iaf var så fallet hösten 2008 och även i viss mån hösten 2009 när premierna steg kraftigt. Först brist på mynt, därefter 10oz/1kg/100oz därefter 1000oz.
2013-01-30 12:30 # 5
Silverpilen
Ni har inte så mycket silvertackor i sortimentet nu som ni hade förr, börjar ni märka någon brist på tackor?
2013-01-30 13:09 # 6
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Något längre leveranstider emellanåt för tackor också men framförallt är det mynt som är svårt att få tag på.

1 kgs tackor inkommer på fre den 1/2
2013-01-31 23:09 # 7
Lugubert
Er estniska momsfria kompis skriver ingenting om problem. Ett annat svenskt företag skriver uttryckligen att de inte har leveranssvårigheter och inga aviseringar om höjda marginaler. Jag är helsnurrig. Är det rätt nu att köpa 50 kSEK silver Maple Leaves från Estland, eller kommer manipulatorer att igen skruv kurserna?

Obetald annonsplats: LS Estland skickade perfekt förra året ett par kilo ML Leaves till mig i ett tredje land. Släpper nu tankarna på att bila till Norge, hälsa på kompis, och lasta bilen full med silverpengar tillbaka till Sverige.
2013-02-02 01:25 # 8
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
US Mint har börjat leverera igen efter leveransstopp. Efterfrågan är fortsatt hög. Att fiat-priset sjunker är förstås besynnerligt då det verkar vara globalt signifikant högre efterfrågan normalt men detta torde ha andra anledningar...
2013-02-02 03:03 # 9
Guldkrona
Citat:
US Mint har börjat leverera igen efter leveransstopp. Efterfrågan är fortsatt hög. Att fiat-priset sjunker är förstås besynnerligt då det verkar vara globalt signifikant högre efterfrågan normalt men detta torde ha andra anledningar...


Min teori angående fiat-prissänkningen är att stora investerare väntar med att investera i råvaror på grund av centralbankers agerande när det gäller frågan om att centralbanker vill köpa/sälja guld. Om vi tar riksbanken som exempel: Man har ju sagt att man vill dryga ut statskassan med 73milljarder kr genom att sälja guldet. Bara själva annonseringen av detta har en stor påverkan i marknaden då man som investerare reagerar på förändringar och säkerhet/osäkerhet i marknaden. Investerare kommer att anta att det inom en snar framtid kommer att finnas 73miljarder nya fiatpengar tillgodo i och med annonseringen. När dessa pengar finns tillgodo så vill man vara först med att få tag på dessa nya fiat-pengar för att inte drabbas av en eventuell prisbudgivnings-krig ifall man missar chansen att få tag i dessa fiatpengar. Vad kommer man som investerare göra för att få tag på dessa? Det finns två alternativ, ena är att man har nära kontakt med staten, politiker och deras vänner vilket leder till att man får förtur på pengarna. Andra är att man reagerar på prissignaler som sker i samband med att politikernas vänner avvaktar med att buda på råvaror.
Politikerna kommer att i samband med nya-fiatpengar (eller tron om nya fiatpengar) att rekommendera sina kontakter att buda på fiat istället för råvaror. Anledningen till detta är -som tidigare skrivet- att man vill vara först med pengarna innan budgivnings kriget på råvaror. Med tanke på att man har rekommenderat investerare att budgiva på fiat så kommer det innebära att priset på råvaror i fiat går ner då fiat blir tillfälligt dyrare i förhållande till råvaror. Detta skickar en signal till andra investerare som inte har kontakter med politiker att agera utifrån hur prisförändringarna ter sig. Vilket innebär att man också budar på fiat då det finns en artificiell efterfrågan på detta på grund av det förstnämnda alternativet.
När kommer priset på råvaror att gå upp i fiatpriset? Detta kommer att ske när investerare tror att man har lyckats med att köpa till sig fiat tillräckligt billigt för att sedan påbörja budgivningen i råvaror. Om man som ägare till nya fiat-sedlar väntar allt för länge med budgivningen så kommer man köpa råvaror till ett dyrare pris jämfört med om man hade varit tidigt med att göra sig av med de nyvunna fiat-sedlarna. Detta tror jag förklarar prissänkningen, man kan inte säga när investerare tror att man får de nya pengarna tillräckligt billigt innan man börjar investera men när det väl sker så kommer priset i fiat att gå upp igen för råvaror. Vi som små investerare (som har kunskapen om varför prisskillnaderna ser ut som de gör) kommer inte att drabbas av detta utan gynnas då det blir reapris på råvaror. Antalet små investerare som är medvetna om artificiella fiatpriset är mycket större nu än för ett antal år sedan, dessa små investerare kommer att agera tvärtom jämtemot stora investerare, vilket skulle förklara varför priset inte har gått upp i fiat än trots ökad efterfrågan.
Senast ändrad av Guldkrona; 2013-02-02 03:12
2013-02-03 17:42 # 10
Liljen
Läste i "Euro am sonntag" att det aldrig har sålts så många Silver Eagles i USA som i januari 2013. 7,5 miljoner silver eagles. Enligt artikeln beror rekordet på att amerikanerna är rädda för inflationen.

Nej, finns ingen länk till detta då källan är en tysk papperstidning, men eftersom sådana vanligen passerar vanliga anglofila svenskars radar tänkte jag vara behjälplig med denna information, då den ju borde förklara ev. leveransproblem.
2013-02-04 17:45 # 11
flukve
Hej ädelmetallsvänner!

När jag i helgen undersökte hur mycket jag idag får för mitt silver och guld
så upptäckte jag till min fasa att hela den prisökning i SEK som jag har
bevittnat mellan år 2008 tills nu i början på februari 2013 är helt utraderad.

Detta verkar främst ha skett de senaste 12 månaderna, då jag innan dess
stämde av priset var 6e månad.

Jag pratar om det pris som ni och övriga svenska ädelmetallshandlare är
beredda att köpa mina ocirkulerade silvermynt för.

Jag har alltså gått back som svensk silverköpare, och räknar man in inflationen
så har jag gått ännu mer back. Vad har hänt?

Nedanstående faktorer är de jag är medveten om:
- Ökade prispremier
- Stark krona, svag dollar
- Stor fysisk efterfrågan

Det enda undantaget på detta är Liberty Silver-mynten som jag är lite plus på.

På guldsidan ser det en aning bättre ut, men för en Eagle / Buffalo / Philharmonic
eller övrigt utländskt investeringssilvermynt i nyskick, så ser det i dagsläget
mycket illa ut då inte ens värdebevararfaktorn är uppfylld ( i SEK).

Tacksam för svar och kommentarer!

Mvh, Uffe.
Senast ändrad av flukve; 2013-02-04 18:14
2013-02-04 18:46 # 12
Flavian
Hej Uffe!

Jag tycker att det du skriver talar för att priset på guld och silver kommer att stiga rätt kraftigt under de närmsta åren. Priserna på ädelmetaller har inte stigit så mycket som inflationen motiverar, men rimligen kommer de att stiga.

Dock skall man komma ihåg att skillnaden mellan köp och säljkurs gör det svårt att tjäna kronor genom att handla med fysiskt guld.
Senast ändrad av Flavian; 2013-02-04 18:47


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt