Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < USA ger ut ett mynt för att slippa skuldtaket?
USA ger ut ett mynt för att slippa skuldtaket?
2013-01-07 18:01 # 1
billion
Ja, det pågår faktiskt "seriösa" diskussioner om det:

Funny Money: Pundits float 1 trillion coin as answer to debt ceiling standoff

Krugman mfl. verkar med på noterna...
2013-01-07 18:30 # 2
Guldkrona
låter som statsobligation fast med mynt...
2013-01-08 00:58 # 3
Nikon
Samma sak som att smörja sedelpressarna väl?
Ingen skillnad på att ge ut ett mynt eller att trycka upp stora mängder sedlar...
2013-01-08 01:19 # 4
Guldkrona
Citat:
Samma sak som att smörja sedelpressarna väl?
Ingen skillnad på att ge ut ett mynt eller att trycka upp stora mängder sedlar...


Anledningen till varför jag ser det som en statsobligation och inte vanlig inflation är för att jag föreställer mig att den som vill få tag på det myntet måste ge upp en summa pengar för att få tag i myntet, vilket man inte hade gjort med inflations pengar då man snarare gör sig av med det än att tillförskaffa sig det. Den personen som senare få tag i myntet kan bara använda den till väldigt stora transaktioner vilket gör att man kanske inte skulle vilja spendera den som vanliga inflationspengar.
Senast ändrad av Guldkrona; 2013-01-08 01:26
2013-01-08 07:11 # 5
billion
Ha Ha....kanske är detta platinamynt något Liberty Silver kan tänka sig att saluföra framöver Torgny?

2013-01-08 08:52 # 6
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Silverdal
Citat:
Samma sak som att smörja sedelpressarna väl?
Ingen skillnad på att ge ut ett mynt eller att trycka upp stora mängder sedlar...


Anledningen till varför jag ser det som en statsobligation och inte vanlig inflation är för att jag föreställer mig att den som vill få tag på det myntet måste ge upp en summa pengar för att få tag i myntet, vilket man inte hade gjort med inflations pengar då man snarare gör sig av med det än att tillförskaffa sig det. Den personen som senare få tag i myntet kan bara använda den till väldigt stora transaktioner vilket gör att man kanske inte skulle vilja spendera den som vanliga inflationspengar.


Om de ska använda myntet för att betala av skulden så är det amerikanska staten som får myntet.
De lånar ju pengar av sig själva nuförtiden.
2013-01-08 11:23 # 7
billion
Krugman angående "The Trillion Dollar Coin":

"...we should sit down like serious people and deal with our problems realistically. That may sound reasonable — if you’ve been living in a cave for the past four years..."

Så vad säger Krugman? Det är inte läge att sitta ner och försöka lösa problemen på ett realistiskt sätt...utomjordingar, trillionmynt....vad är det med den mannen?

http://krugman.blogs.nytimes.com/2013/01/07/be-ready-to-mint-that-coin/
Senast ändrad av billion; 2013-01-08 11:38
2013-01-08 11:27 # 8
Lunar4Ever
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Silverdal
Citat:
Samma sak som att smörja sedelpressarna väl?
Ingen skillnad på att ge ut ett mynt eller att trycka upp stora mängder sedlar...


Anledningen till varför jag ser det som en statsobligation och inte vanlig inflation är för att jag föreställer mig att den som vill få tag på det myntet måste ge upp en summa pengar för att få tag i myntet, vilket man inte hade gjort med inflations pengar då man snarare gör sig av med det än att tillförskaffa sig det. Den personen som senare få tag i myntet kan bara använda den till väldigt stora transaktioner vilket gör att man kanske inte skulle vilja spendera den som vanliga inflationspengar.


Om de ska använda myntet för att betala av skulden så är det amerikanska staten som får myntet.
De lånar ju pengar av sig själva nuförtiden.


Googlade lite angående skuldtaket och i en artikel publicerad på Wikipedia så ska tydligen just utgivning av platinamynt vara en av de "kreativa" lösningar att undvika skuldtaket. Just nomineringen av platinamynt är inte reglerat i lag, vilket guld, silver och koppar är.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Debatten_om_USA:s_skuldtak_(2011)

http://www.law.cornell.edu/uscode/text/31/5112
2013-01-08 12:42 # 9
Cornucopia
Inget nytt och fortfarande en dum idé som inte togs på allvar för ett år sedan heller.

http://www.guardian.co.uk/business/2013/jan/04/minting-platinum-coin-option-treasury
2013-01-08 19:23 # 10
KHM
Idén med mynt är mycket smartare än man först tror. Häng med här i tankegångarna.
1) Nästan alla pengar förutom mynt är baserade på skuld.
2) Då jag går till banken för att höja lånet på mitt hus skapas de digitala pengarna till detta ut "tomma luften" med husinteckningen som säkerhet. Sveriges pengavolym ökar med min lånesumma.
3) Jag vinner på lotto och går till banken för att lösa mitt lån.Då minskar Sveriges pengavolym med lånebeloppet då lånet löses.
4) Amerikanska staten kan inte skapa pengar på egen hand (förutom mynt). Då USA behöver pengar till statskassan ger man ut statsobligationer som man måste betala ränta på.
5) En stor del av statsobligationerna köps av Federal Reserve som trots namnet inte är en statlig institution utan en privatägd bank som tillkom genom en "kupp" strax före jul 1913 då många senatorer och kongressmän redan tagit julledigt.
6) Pengarna som FED köper statsobligationerna för skapas ur "tomma intet" med statsobligationen som säkerhet. USA:s pengamängd ökar då.
7) Amerikanska staten måste betala ränta på hela sin statsskuld på över 13 000 miljarder dollar.

Vad händer nu om amerikanska riksgälden skulle få för sig att prägla 13 st 1000 miljarderdollars mynt för att lösa tillbaka sin statsskuld?

8) Pengamängden ökar med 13000 miljarder då mynten präglas.
9) Mynten används för att köpa tillbaka statsobligationerna från banker (i huvudsak FED). Då minskar pengamängden med 13 000 miljarder dollar. Statsobligationerna makuleras.

Vad har man då åstadkommit?
10) Pengamängden är oförändrad.
11) Den amerikanska statskulden har försvunnit
12) Den amerikanska budgeten behöver inte innehålla utgifter för räntor.
13) FED förlorar inga pengar utan tappar bara framtida ränteintäkter från Amerikanska staten, men man har ju mynten som man kan låna ut mot ränta till andra än staten.

Detta låter ju för bra för att vara sant, men man får inte glömma att bankernas möjlighet att skapa pengar ur tomma intet också låter för bra för att vara sant. Åtgärden att skapa mynt med stort värde är bara ett sätt att på laglig väg återge rätten till amerikanska staten att utfärda pengar.
Att staten USA efter detta inte kommer att ha någon skuld eller ränteutgifter kommer att stärka dollarn varpå USA kan prägla ett par 1000 miljarderdollarsmynt extra utan att försvaga dollarn. Slutet gott allting gott.
mvh
Karl-Henrik
Senast ändrad av KHM; 2013-01-08 20:19
2013-01-08 19:47 # 11
KHM
Lite följdfrågor med följdkommentarer:

A) Det är löjligt med ett mynt på 1000 miljarder dollar.
Svar: Inte löjligare än digitala pengar på ett konto.

B) Varför vill man prägla myntet i platina?
Svar: Det finns tydligen lagliga begränsningar på prägling av mynt i t.ex koppar och guld.

C) Kan Sverige göra på liknande sätt?
Svar: Ja, men Sverige skulle inte tjäna lika mycket på det. Det har diskuterats mycket i olika fora vem som äger Sveriges Riksbank, är det Svenska staten eller är den bankägd?
Sveriges Riksbank har ett organisationsnummer som ingår i den nummerserie som Sveriges Riksdag ansvarar för. Riksbanken levererar sitt överskott till staten.

D) Det är ju inte bara FED som innehar amerikanska statsobligationer, även Kina sitter ju på en bunt sådana.
Svar: Ja, men om det är Kinesiska banker som skapat pengar ur tomma intet med statsobligationerna som säkerhet fungerar det på samma sätt. Om pengarna inte skapats med statsobligationen som säkerhet så är säkert statsobligationen belånad i efterhand för att skapa mer pengar och då är det ju ändå samma som ovan. Det som ställer till det lite är ju valutakurserna mellan dollar och Yuan (Renmimbi).
mvh
Karl-Henrik
Senast ändrad av KHM; 2013-01-08 20:11
2013-01-09 00:24 # 12
Nikon
Självklart ökar penningmängden om man ger ut sådana mynt.
En skuld består av ett stort minustecken någonstans, och ett lika stort plustecken någon annanstans. Därför hävdar många att skulder inte ökar penningmängden.
Om du präglar ett mynt (ett plustecken) och använder det för att ta ut minustecknet så finns det fortfarande kvar ett stort plus någonstans.

Men kanske viktigast av allt: Psykologin. Om världsekonomin får signaler om att usa kommer att trycka nya pengar hela tiden för att lösa sina problem så kommer dollarn att falla rätt rejält. Dvs inflation.
Senast ändrad av Nikon; 2013-01-09 00:26


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt