Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Silver, guld eller misär?
Silver, guld eller misär?
2012-12-29 19:50 # 1
Heltsonika
Hej alla.

Jag har intalat mig själv att jag ska börja spara långsiktigt och har fått upp intresse för ädelmetaller istället för att lita på aktier, fonder eller bankernas övriga sparformer. Jag har försökt läst på en del om vad man ska köpa men det vore ändå intressant att höra vad panelen tycker.

Jag har ingen kärlek till varken guld eller silver egentligen så om metallen kommer som mynt eller tacka saknar helt betydelse. Högst utdelning när jag säljer är viktigast. Jag tänkte börja smått och handla för några tusenlappar bara för att ha en back-up och som inlärning i ett första stadie. Jag vet att det är lättare att sälja mindre enheter än en stor tacka om man bara vill plocka ut en liten del t.ex. men jag önskar ändå lite feedback på hur ni skulle ha startat ert sparande.

Guld, silver eller en blandning av de två? Tänkte inte lägga alla sparpengar på metaller men kanske i fortsättningen då jag redan har en back-up i form av pengar på sparkontot.

Ska jag köpa här, utomlands eller var får man bästa pris om man räknar med alla omkostnader?

Tack på förhand!

// Johan
2012-12-31 00:44 # 2
Guldfisken
Hej Johan,

Jag har precis tagit steget till att köpa fysiskt guld och min strategi som "nybörjare" är att få mest metallvärde för pengarna och att det skall vara lättsålt, den dagen det blir aktuellt. Sålunda är jag "bara" intresserad av 1oz guldmynt eller 100g tackor. Det finns flera exempel på mynt med liten spread och hittills har det blivit några Gold Meaple, Krugerrand samt Gold Eagle.

Att köpa silver med 25% moms ser jag som helt ointressant men det finns ju olika möjligheter att gå runt detta. Däremot tror jag inte det är någon större vinst att köpa guld utomlands om man bor i Sverige. Dagsvariationerna är antagligen större än eventuell skillnad i påslag så följ priserna ett tag innan du slår till.

Mina skäl till att köpa guld är främst att det fungerar som en ekonomisk försäkring (vid sjukdom/arbetslöshet snarare än världskolaps), en rättvis gåva till barnen då de blir stora samt att det är kul att samla/spara i något fysiskt och vackert som omväxling.

Det finns säkert lika många åsikter som medlemmar, så vi får se vad andra säger.
2013-01-01 18:57 # 3
Despierto
Nackdelen med att köpa mängder för att få ner priset per gram är att man missar fördelarna med "dollar cost averaging", en taktik som generellt ger mest för pengarna.
2013-01-02 09:29 # 4
blessed
Guldfisken skrev att det inte var intressant att köpa silver med 25 % moms. Titta du på denna länk
http://www.libertysilver.ee

Där kan du finna intressant information gällande att införskaffa silvermynt ( i form av lagligt betalningsmedel) från utlandet till bra priser.

Gå du till austrian mints http://www.muenzeoesterreich.at/eng/Produkte/1-Unze-Feingold-999.9 hemsida UNDER KONTORSTID har de intressanta priser på 1oz Philharmonics.

Jag har inte personligen utnyttjat någon av dessa alternativ utan funnit dem när jag utforskat.
Orsaker till att jag inte använt alternativen: (1)Guld Philharmonics är 37 mm i diameter jämfört med 31 för Maple leaf. Det passar inte i förvaringssystemet jag valt. (2)Jag tycker att Liberty Silver tillhandahåller en bra service vilket man inte väljer bort mot en liten besparing. Det känns lättare att handla inhemsk även om man kan köpa just Philharmonics ( nästan samma renhet som Maple leaf) billigare direkt från mintet.(3) Vag gäller att köpa silver tror jag att utvecklingen av priset i silver har större potential än guld men det måste först blir en så pass kraftig utveckling i guld priset att silvret bli relativt mera eftertraktad..kollaps i finansiella systemet. Denna artikel (http://investorplace.com/2012/08/gold-vs-silver-which-is-all-time-champion ) är ett exempel av resonemanget. http://investorplace.com/2012/08/gold-vs-silver-which-is-all-time-champion/
Senast ändrad av blessed; 2013-01-02 09:55
2013-01-03 12:23 # 5
Heltsonika
Jag slog till och köpte mitt första Buffalo 1oz guldmynt strax före nyår =)

Rent spontant känns det som jag kommer fortsätta handla guld eller rent av silver från estland.

Vad är största fördelen med tackor? Att man får mer metall för pengarna?
Vilket är i så fall bäst i investeringssyfte?
2013-01-03 14:13 # 6
Nikon
Fördelar med tackor:
1. Låg premium.
2. Tillåtet att förvara dom i bankfack.
3. Vissa hemförsäkringar täcker större summor i tackor än i mynt.
2013-01-06 12:33 # 7
Koboj
Tackor har ju högre spread än mynt, iaf inom silver.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt