Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Full revolution i EGYPTEN?
Full revolution i EGYPTEN?
2011-02-26 20:48 # 37
Anonym
Guld eller skuld

Vad är rasististkt med att kalla en svart människa för neger? Det är ju precis vad de är. Utan att de är sämre för det.
Nu tycker jag att det börjar gå för långt med political Correctness.

KH
2011-02-26 21:23 # 38
Anonym
Jag vill tillägga, att jag är gammal och har lärt mig i skolan att svarta afrikaner kallas negrer, liksom invånare i Kina kallas kineser osv.
Jag tänker inte ändra mig på gamla dagar för några nymodigheter.

KH
2011-02-26 21:44 # 39
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Jag vill tillägga, att jag är gammal och har lärt mig i skolan att svarta afrikaner kallas negrer, liksom invånare i Kina kallas kineser osv.
Jag tänker inte ändra mig på gamla dagar för några nymodigheter.

KH


Nej, nej för guds skull! Låt inte mig bestämma vad du skall kalla dem. Kalla dem negrer om du vill...herregud.
Ändra dig inte för några så kallade nymodigheter för min skull. Jag är så glad ändå.

Men! Jag tänkte så här: Du kan väl kalla svarta människor ifrån Afrika för "Afrikaner"?

Ja, ja. Orkar inte tjöta om detta en lördagkväll.
2011-02-26 22:01 # 40
Anonym
Kolla på "Rena rama Rolf", där nämns ordet många gånger....ifrån mitten av 90-talet =)
2011-02-27 00:41 # 41
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Guld eller Skuld?
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Jag vill tillägga, att jag är gammal och har lärt mig i skolan att svarta afrikaner kallas negrer, liksom invånare i Kina kallas kineser osv.
Jag tänker inte ändra mig på gamla dagar för några nymodigheter.

KH


Nej, nej för guds skull! Låt inte mig bestämma vad du skall kalla dem. Kalla dem negrer om du vill...herregud.
Ändra dig inte för några så kallade nymodigheter för min skull. Jag är så glad ändå.

Men! Jag tänkte så här: Du kan väl kalla svarta människor ifrån Afrika för "Afrikaner"?

Ja, ja. Orkar inte tjöta om detta en lördagkväll.


Det är skillnad på afrikaner och afrikaner. Nu vill jag inte vara rasist, men om man skall veta vad man pratar om, så kan en afrikan vara både vit och svart. Därför tycker jag att det gamla namnet neger beskriver perfekt vad man menar. Det vill säga en svart afrikan. Annars måste man säga en vit afrikan och en svart afrikan. Varför inte använda det vedertagna namnet neger. Det begriper alla. Varför måste vi krångla till det.

Nu blir det här mitt sista inlägg i den här idiotiska debatten.

Adjö för den här gången.

KH
2011-02-27 09:14 # 42
Hedge
Citat:
Ursprungligen postat av Guld eller Skuld?
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Jag vill tillägga, att jag är gammal och har lärt mig i skolan att svarta afrikaner kallas negrer, liksom invånare i Kina kallas kineser osv.
Jag tänker inte ändra mig på gamla dagar för några nymodigheter.

KH


Nej, nej för guds skull! Låt inte mig bestämma vad du skall kalla dem. Kalla dem negrer om du vill...herregud.
Ändra dig inte för några så kallade nymodigheter för min skull. Jag är så glad ändå.

Men! Jag tänkte så här: Du kan väl kalla svarta människor ifrån Afrika för "Afrikaner"?

Ja, ja. Orkar inte tjöta om detta en lördagkväll.


Negrer (av latinets niger: svart) benämning på negriderna i Afrika.

Neger eller svart? Vad är skillnaden tycker du. Att inte vara tillräckligt PK?
2011-02-27 11:49 # 43
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Hedge
Citat:
Ursprungligen postat av Guld eller Skuld?
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Jag vill tillägga, att jag är gammal och har lärt mig i skolan att svarta afrikaner kallas negrer, liksom invånare i Kina kallas kineser osv.
Jag tänker inte ändra mig på gamla dagar för några nymodigheter.

KH


Nej, nej för guds skull! Låt inte mig bestämma vad du skall kalla dem. Kalla dem negrer om du vill...herregud.
Ändra dig inte för några så kallade nymodigheter för min skull. Jag är så glad ändå.

Men! Jag tänkte så här: Du kan väl kalla svarta människor ifrån Afrika för "Afrikaner"?

Ja, ja. Orkar inte tjöta om detta en lördagkväll.


Negrer (av latinets niger: svart) benämning på negriderna i Afrika.

Neger eller svart? Vad är skillnaden tycker du. Att inte vara tillräckligt PK?


Egentligen är den här diskussionen meningslös. Men för att ändå exemplifiera lite ytterligare varför det kan vara olämpligt att kalla folk för negrer. Jag känner ett antal svarta människor. Som ni då kallar negrer. EN utav dem kommer från Brasilien men personen i fråga ser väldigt mycket ut att ha ett afrikanskt ursprung. Den andra är från new york. Jag skulle välja att kalla den som kommer från new york för Amerikan, för att ta ett exempel. Om folk frågar om hans utseende skulle jag säga, han är svart. De flesta "Negrer" tycker att det är ett kränkande uttryck.

Men diskussionen var från början om KHs påstående att muslimer avlar barn vilket jag hävdade var ett meningslöst påpekande eftersom Hinduer också föder mycket barn och även så Kineser på landsbyggden och att det i själva verket är ett fattigdomsproblem. Det fick jag dock aldrig nåt mothugg på. Jag menade med inlägget inte att jag älskar muslimer och att jag älskar religon. Jag tycker att islam är en riktigt gammal torftig kvarleva bitvis. Och jag hoppas att det går samma öde till mötes som Svenska Kyrkan är på väg att gå. Jag tycker att muslimer, kristna och de flesta andra religionsutövare borde lägga ner sin religion och ägna sig åt något vettigare. Att utbilda sig om det monetära systemet tex. Men vem är jag att stå och peka på dem och säga "SLuta att utöva eran gammla torftiga bakåtsträvande religion". Facism någon?

För att bidra till folkbildningen lite ytterligare bifogar jag en länk till det berömda uppslagsverket Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger
Det verkar som att vissa har vart inne där redan.

Åter igen, kalla svarta för Negrer om ni vill. Vem är jag att bestämma över er menar jag ;)
Det kanske ingår i eran religion?

För inte bli betraktad som någon PK-nisse så lägger jag in detta fina klipp. Från det gamla goda nittiotalet.

"En neger?"

Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-02-27 11:55
2011-02-27 12:01 # 45
Liberty Silver / Gustav Andersson
Nu har FN infört sanktioner. Kaddafi eller Gaddafi eller vad han nu heter, får inte lämna Lybien tillsammans med sin inre krets av 16 personer.
http://english.aljazeera.net/news/americas/2011/02/20112271959190839.html

Inbördeskrig?
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-02-27 12:01
2011-02-27 16:04 # 46
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Guld eller Skuld?
Nu har FN infört sanktioner. Kaddafi eller Gaddafi eller vad han nu heter, får inte lämna Lybien tillsammans med sin inre krets av 16 personer.
http://english.aljazeera.net/news/americas/2011/02/20112271959190839.html

Inbördeskrig?


Det är rimligt att fråga sig varför FN, EU och USA först nu kritiserar Gaddafi efter att ha hållt honom bakom ryggen i många år. Var är det s.k. världssamfundets fördömanden när oljerika stater förtrycker och torterar sin befolkning i tysthet. Var är fördömmandena mot världens förtryckarstat Nr. 1 - Saudiarabien?

Jag blir irriterad att ingen uppmärksammar detta. USA (och västvärlden i övrigt) har under decennier okritiskt allierat sig med Saudiarabien. Följande utdrag kommer från Sveriges ambassad i Riyadh där det ändå är tänkbart att man uttrycker sig i försiktigt i jämförelse. http://www.swedenabroad.com/Page____30438.aspx

Citat:
Kvinnor får inte köra bil och avråds även från att använda allmänna kommunikationsmedel. Efter mörkrets inbrott bör kvinnor avstå även från taxiresor. Lagar och lokala sedvänjor begränsar starkt kvinnors rörelse- och handlingsfrihet och umgängeslivet är i stor utsträckning könssegregerat.



Citat:
Kvinnor, som är gifta med saudiska män måste ha mannens tillåtelse för att lämna landet, oavsett kvinnans medborgarskap.


Citat:
Saudiarabien upprätthåller strikt införselförbud vad gäller ett antal produkter, däribland all form av alkohol, griskött, narkotiska preparat, vapen, publikationer som anses ha osedligt eller annat olämpligt innehåll, biblar, kors, andra icke-islamiska religiösa symboler, jul/påskdekorationer samt sådant som kan anses bryta mot Islams bud och lokala tillämpning.

Citat:
Lokala lagar och sedvänjor

Islam är landets officiella religion och genomsyrar samhällslivet. All annan publik religionsutövning, missionsverksamhet och uppvisande av religiösa symboler/litteratur etc. är förbjuden.

Normerna för hur människor ska uppföra sig offentligt är strikt konservativa. Tillämpningen av reglerna varierar dock inom landet.

Rättskipningen och bestraffningssystemet bygger på den heliga Koranen och muslimsk tradition. Döds- och kroppsstraff förekommer, även för utlänningar.

Narkotikabrott bestraffas mycket hårt, inklusive med dödsstraff.

Reglerna för umgänge mellan kvinnor och män omöjliggör ett västerländskt levnadssätt och påbjuder anpassning till de lokala sedvänjorna. Den saudiska sedlighetspolisen (moutawan) övervakar efterlevnaden av religiösa traditioner och moralregler. Utlänningar har arresterats och deporterats för brott mot dessa regler. Kvinnor och män som vistas tillsammans kan uppmanas att uppvisa intyg på att de är äkta makar, för att undvika trakasserier eller annan påföljd. Kvinnor som arresteras för att ha åtföljts av en man som inte är en nära manlig släkting kan åtalas för prostitution, med hårda kroppsstraff som följd.

Kvinnor förutsätts klä sig konservativt (långärmade, lössittande plagg som går ner till anklarna/ej byxor). På offentlig plats påbjuds att kvinnor både bär svart fotsid kappa (s.k. abaya) och att håret täcks. Implementeringen av huvuddukskravet är särskilt strikt i konservativa områden av landet, inklusive i vissa delar av Riyadh, medan abaya måste bäras överallt.

På vissa restauranger finns familjeavdelningar. Det finns dock restauranger som inte serverar kvinnor samt restauranger som vägrat servera kvinnor som inte åtföljs av en nära manlig släkting. Banker och postkontor har ofta separata avdelningar för kvinnliga kunder.

Kvinnor får inte köra bil och inte heller färdas i bil med annan man än sin make, bror eller far. Undantag gäller för taxi, även om taxi ibland vägrar vägra att ta med en ensam kvinna. Kvinnor får inte röka offentligt. Sedan början av 2008 tillåts ensamma kvinnor ta in på saudiska hotell. Kontrollera dock i förväg med hotellet att man är införstådd med dessa nya regler!

Homosexualitet betraktas som ett brott enligt landets lagar.

Att dansa, spela musik eller visa film offentligt är förbjudet. Importerad och inhemsk skriftlig och audiovisuell media och litteratur censureras.

Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-02-27 16:04
2011-02-27 16:58 # 47
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citaten i ovanstående inlägg är naturligtvis vidriga. Förtrycket mor kvinnor är ju totalt. Måste vara som att befinna sig i ett fängelse att vistas där nere. Främst för kvinnor naturligtvis men även för västerländska män till viss del. Att ha en sedlighetspolis som övervakar folk på detta vis är naturligtvis ren facism!

Det är en mycket befogad fråga vart fördömandena har funnits i alla dessa år. Tyvärr är det så att västvärlden inte vill stöta sig med många av dessa regimer då vi får olja, själva livsblodet till hela våran civilisation skulle jag vilja säga, från dem. Nästan allt vi gör innefattar olja. Allt vi konsumerar! Inte bara bilåkande som man har fått folk att inbilla sig. Att bygga en bil slukar en massa olja. Allt materiel som måste produceras. Transporter av alla råvaror. Brytning av koppar, järn med mera. Varje däck innehåller ca. 30 liter olja. Således skulle jag vilja drista mig till att påstå att alla etanolbilar som åker runt och förbrukar 1,5 liter milen (på etanol) är ett skämt. Jag har själv jobbat på en av Sveriges största bilfabrikanter i samband med lanseringen av en ny bil. Dessa bilar hade en uppskattade livslängd på 10år. Eftersom livslängden var så kort så var bilen producerad så att 100% skall vara återvinningsbart. Detta i enlighet med miljöcertifieringen (ISO14001). Det är väl bra men den behöver än dock byggas om till en ny bil efter den är skrotad vilket obönhörligen kommer att konsumera olja.

Det var ett litet stickspår. Men det är som sagt vidrigt att FN/USA/Sverige med flera endast öppnar käften och kommer med fördömanden när de måste eller när det inte drabbar dem på något vis. Sverige är ju även livrädda för att stöta sig med USA.

Vi vanliga svenskar är ju förstås också glada att vi kan åka på semester i alla dessa diktaturstater som finns tillängliga. Gärna då också köpa deras billiga papperspengar för våra övervärderade papperspengar.
Ett givet exempel i sammanhanget är ju givetvis Egypten.
2011-02-27 19:58 # 48
teasing1
Citat:
Ursprungligen postat av Guld eller Skuld?
Citaten i ovanstående inlägg är naturligtvis vidriga. Förtrycket mor kvinnor är ju totalt. Måste vara som att befinna sig i ett fängelse att vistas där nere. Främst för kvinnor naturligtvis men även för västerländska män till viss del. Att ha en sedlighetspolis som övervakar folk på detta vis är naturligtvis ren facism!

Det är en mycket befogad fråga vart fördömandena har funnits i alla dessa år. Tyvärr är det så att västvärlden inte vill stöta sig med många av dessa regimer då vi får olja, själva livsblodet till hela våran civilisation skulle jag vilja säga, från dem. Nästan allt vi gör innefattar olja. Allt vi konsumerar! Inte bara bilåkande som man har fått folk att inbilla sig. Att bygga en bil slukar en massa olja. Allt materiel som måste produceras. Transporter av alla råvaror. Brytning av koppar, järn med mera. Varje däck innehåller ca. 30 liter olja. Således skulle jag vilja drista mig till att påstå att alla etanolbilar som åker runt och förbrukar 1,5 liter milen (på etanol) är ett skämt. Jag har själv jobbat på en av Sveriges största bilfabrikanter i samband med lanseringen av en ny bil. Dessa bilar hade en uppskattade livslängd på 10år. Eftersom livslängden var så kort så var bilen producerad så att 100% skall vara återvinningsbart. Detta i enlighet med miljöcertifieringen (ISO14001). Det är väl bra men den behöver än dock byggas om till en ny bil efter den är skrotad vilket obönhörligen kommer att konsumera olja.

Det var ett litet stickspår. Men det är som sagt vidrigt att FN/USA/Sverige med flera endast öppnar käften och kommer med fördömanden när de måste eller när det inte drabbar dem på något vis. Sverige är ju även livrädda för att stöta sig med USA.

Vi vanliga svenskar är ju förstås också glada att vi kan åka på semester i alla dessa diktaturstater som finns tillängliga. Gärna då också köpa deras billiga papperspengar för våra övervärderade papperspengar.
Ett givet exempel i sammanhanget är ju givetvis Egypten.


Problemet är ju att vi i väst inte har råd med att folket i mellanöstern ska ha drägliga liv. Då skulle oljan vara alldeles för dyr. Västvärlden är jättenöjd med de olika styrena i mellanöstern för de möjliggör billig olja. Olja som gör att vi kan fortsätta vår spiral av skuldsättning och ohållbar konsumering.
2011-02-27 23:46 # 49
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av teasing1

Problemet är ju att vi i väst inte har råd med att folket i mellanöstern ska ha drägliga liv. Då skulle oljan vara alldeles för dyr. Västvärlden är jättenöjd med de olika styrena i mellanöstern för de möjliggör billig olja. Olja som gör att vi kan fortsätta vår spiral av skuldsättning och ohållbar konsumering.


Så är det naturligtvis! En herre på min fars jobb yttrade sig över oroligheterna i arabvärlden. Han sa lite skämtsamt: "Vart ska man nu åka på semester när alla diktaturstater blir demokratier"
Han tänkte dock inte på oljan i tanken på hans bil. Vad ska den komma ifrån. Vad ska den komma att kosta?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt