Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Paul Krugman - "EU är som en modern version av guldstandarden..."
Paul Krugman - "EU är som en modern version av guldstandarden..."
2012-12-12 11:03 # 1
Guldkrona

Senast ändrad av Guldkrona; 2012-12-12 11:03
2012-12-12 18:51 # 2
Abel Bengtsson
Citat:
Ursprungligen postat av Silverdal
Video

Tack för ett intressant klipp! Vad jag förstår har ECB inga som helst intentioner att backa upp euron med guld. När jag tänker på guldstandard så tänker jag att centralbanken skulle garantera en viss mängd guld för varje sedel. Är det inte så att de precis tvärtom vill använda guld som en finansiell reserv, vars pris tillåts variera på marknaden? Vad jag förstår har man guld på linje ett bland balansräkningens tillgångar och värderar om tillgången löpande utifrån marknadspriset. Stämmer detta?
Senast ändrad av Abel Bengtsson; 2012-12-12 18:52
2012-12-12 20:24 # 3
Tel
Perfekt exempel på en idiot ekonom som har båda fötter fast i sin fantasi fiat värld.
Guldstandard är en scam säger den här ponzi supporter (även om reportern la orden i sin mun - han höll med).
Makalöst.
Senast ändrad av Tel; 2012-12-12 20:25
2012-12-12 22:52 # 4
Guldkrona
Citat:
Ursprungligen postat av Abel Bengtsson
Citat:
Ursprungligen postat av Silverdal
Video

Tack för ett intressant klipp! Vad jag förstår har ECB inga som helst intentioner att backa upp euron med guld. När jag tänker på guldstandard så tänker jag att centralbanken skulle garantera en viss mängd guld för varje sedel. Är det inte så att de precis tvärtom vill använda guld som en finansiell reserv, vars pris tillåts variera på marknaden? Vad jag förstår har man guld på linje ett bland balansräkningens tillgångar och värderar om tillgången löpande utifrån marknadspriset. Stämmer detta?


ECB har inga intentioner på att backa upp euron med guld eller använda guld i någon annan form, Däremot så håller ECB guld om man ska tro på deras egna siffror, http://www.ecb.int/stats/external/reserves/html/index.en.html. ECB låter alla valutor att röra sig fritt iförhållande till varandra, så det är inte så mycket guld inblandat i prissättningen. Däremot så kan det vara så att ECB trycker X-pengar beroende på hur mycket Y-marknadspriset på råvaror går upp, men detta är som att skjuta sig i foten då marknadspriset på dessa varor går upp på grund av att man trycker pengar.

klippet var ett typiskt exempel på intellektuell propaganda från "experter". Krugmans analogi är baserad på att länders enskilda centralbanker inte kan trycka hur mycket som helst och eftersom att man inte kan trycka pengar hur som helst i en guldstandard så drar han slutsatsen att EU är som en guldstandard, resonemanget är död från början till slut. Varför skulle man ha en centralbank ifall man inte kunde manipulera marknadspriset genom inflation?

Det är intressant att han säger att "Goldbuggism" är subventionerad av rika bankirer som inte vill att man ska trycka pengar då Krugmans egna jobb hade försvunnit samma dag som The FED och ECB om de hade gått under, så man kan ju fråga sig vilka det är som subventionerar vem.
2012-12-12 23:16 # 5
Guldkrona
Citat:
Ursprungligen postat av Tel
Perfekt exempel på en idiot ekonom som har båda fötter fast i sin fantasi fiat värld.
Guldstandard är en scam säger den här ponzi supporter (även om reportern la orden i sin mun - han höll med).
Makalöst.


Instämmer helt, detta är nog det klippet där man tydligast kan se att Krugman väljer att ljuga på bästa TV.tid. Kan det vara så att man har någorlunda panik i hans röst? hehe
2012-12-12 23:44 # 6
MFC
Kvalificerat skitsnack från Paul Krugman. Därmed inte sagt att en guldmyntfot skulle vara lösningen / enda lösningen men att jämföra Europa/Euron med en guldmyntfot ... *facepalm*
Senast ändrad av MFC; 2012-12-12 23:46
2012-12-18 22:43 # 7
Corto_Maltese
Lite synd att du måste ge den där användaren fler views på hans klipp. Han har inget liv. All tid går åt att attackera Schiff och andra. Det går inte att trycka dislike på hans videos (även om det skulle bli like på den här :P) och han väljer vilka kommentarer han publicerar. Jag tror dock de flesta som sett denna video tycker Krugman är en idiot, men kollar man på kommentarerna får man en annan bild.
2012-12-19 00:51 # 8
Guldkrona
Citat:
Ursprungligen postat av Corto_Maltese
Lite synd att du måste ge den där användaren fler views på hans klipp. Han har inget liv. All tid går åt att attackera Schiff och andra. Det går inte att trycka dislike på hans videos (även om det skulle bli like på den här :P) och han väljer vilka kommentarer han publicerar. Jag tror dock de flesta som sett denna video tycker Krugman är en idiot, men kollar man på kommentarerna får man en annan bild.


Så länge det är mer folk som kollar på klippet och som har en någorlunda ekonomi kunskap så ökas sannolikheten till att folk inser att han är en propagandist som inte kan bli litad på, och samma gäller andra som inte kunde spå krisen. Antalet views på ett klipp garanterar inte antalet folk som håller med honom :)
Senast ändrad av Guldkrona; 2012-12-19 00:52
2012-12-30 22:13 # 9
LPB
Jag sitter med hakan nede vid min navel och gapar, fick han Nobel pris i ekonomi?????
Vad fuck säger jag nu!!??
2012-12-31 00:57 # 10
teasing1
Paul Krugman säger kanske, fast med andra ord, att Euron erkänner guld mer än vad Dollarn gör?

"EuroGuldKonceptet" vari guld erkänns som värdebevarare och reserv, inte valuta, är en gammal ide som debatterades häftigt om redan på 60-talet. Guldvärdestandard.

Finns att läsa om i boken 'The monetary sins of the west'.

Dagen då dollarn dog...

Så ser kråksången ut mest troligt. Övergången från Petrodollar-systemet till EuroGuldKonceptet. Asiaterna(inklusive Ryssland) och oljeländerna kommer att favorisera fysiskt guld och Euron före dollarn. Irak och Libyen försökte.

USA och Israel kommer mest troligt att försvara den gamla dagordningen med näbbar och klor. Iran nästa?

Basel III går i effekt nu efter nyår och kommer att innebära att 11 länder har accepterat att flytta guld från nivå 3 till nivå 1 gällande risk. Nivå 1 = Riskfri tillgång. Detta är ett oerhört stort steg ifrån Petrodollar-systemet.

Oerhört spännande år 2013 för guldet.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt