Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Riskfritt med ett kontantfritt samhälle...inte enligt banken
Riskfritt med ett kontantfritt samhälle...inte enligt banken
2012-12-11 21:15 # 1
billion
Det beror kanske på vem man frågar och när man frågar men håller vi inte på att bli hjärntvättade i hur säkert det är med ett kontantfritt samhälle? Om kontanthanteringen försvinner så försvinner brottsligheten säger man...så varför gör man då följande avtalsändringar hos Swedbank?

"Banken har ändrat i villkoren som gäller för användningen av säkerhetsdosa.
De ändrade villkoren gäller från och med den 8 februari 2013. Läs om de nya villkoren här.


De viktigaste ändringarna är dessa:

• Det förtydligas att skyldigheten att skydda koder både gäller den kod som öppnar säkerhetsdosan och de koder som den genererar (punkt 2, första stycket).

• Det anges uttryckligen att dosinnehavaren också ansvarar för att skydda sin tekniska utrustning och att han/hon, om han/hon får vetskap om att en säkerhetsrisk, t.ex. ett virus, eller skadlig programvara på utrustningen, inte får använda säkerhetsdosan för åtkomst till Internetbanken eller andra tjänster där dosan kan användas förrän det har säkerställts att säkerhetsrisken har eliminerats. (punkt 2, sjunde stycket)

• Det har förtydligats att begränsning av ansvaret för obehöriga transaktioner som bestämmelserna 5 § och 6 § andra stycket i Lag (2010:738) om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument innebär, endast gäller för dosinnehavare som är konsument. (Punkt 6 jämfört med punkt 5.) Av punkt 6 framgår att även bristande skydd av teknisk utrustning kan innebära att dosinnehavaren får ansvara för en obehörig transaktion.

Banken förbehåller sig rätten att spärra säkerhetsdosan när den ”finner att det av säkerhetsskäl lämpligen bör ske” (punkt 9).



Med vänlig hälsning,
Swedbank och Sparbankerna
"


Själv tycker jag den sista punkten är anmärkningsvärd. Det är väl knappast för att skydda oss som konsumenter och företagare man gör denna förändring?
2012-12-11 21:44 # 2
Guldkrona
Uppfattningen jag får av att läsa dessa regler är att de är riktade mot kunderna och inte bankirerna själva (, om det skulle uppstå dataintrång eller dylikt så är det "kundens fel" som inte följde reglerna då man inte ansvarade för att skydda dosan eller dylikt. och inte bankernas säkerhetssystem. Motivet verkar alltså vara att hitta en scapegoat om något ändå skulle gå fel.

Senast ändrad av Guldkrona; 2012-12-11 22:14
2012-12-11 23:58 # 3
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Silverdal
Motivet verkar alltså vara att hitta en scapegoat om något ändå skulle gå fel.


Jag gissar att saker redan går fel och att man tvingas ändra avtalet för att inte råka riktigt illa ut framöver.
2012-12-13 10:25 # 4
promavent
Denna mening är kul:

"Kunden ska fo?rvara och hantera sa?kerhetsdosa och eventuella anteckningar om O?ppningskod pa? samma betryggande sa?tt som pengar och andra va?rdehandlingar. "

Då vi som är pålästa vet att man inte kan ha pengar(antar att de menar kontanter) i t.ex bankfacket så undrar jag verkligen var jag ska ha dosan på ett lika säkert sätt som kontanter. Plånboken? Kontanter ersätts ju i princip aldrig längre vid förlust och känslan är att dessa villkor menar att det snart blir samma med bankdosan och de siffror den hanterar på tillhörande konto. Lite mer:

"Om obeho?rig betalningstransaktion har genomfo?rts via banken och sa?kerhetsdosa och/eller kod har anva?nts, sta?r kunden fo?r en fo?rlust om ho?gst 1200 kr. Detta ga?ller dock inte om kunden visar att trans- aktionen inte berodde pa? att han eller hon underla?tit att skydda sin sa?kerhetsdosa och kod.
Om sa?kerhetsdosa och/eller kod har anva?nts fo?r att initiera en obeho?- rig betalningstransaktion och denna transaktion har orsakats av att en skyldighet enligt andra stycket ovan a?sidosatts genom grov oakt- samhet eller uppsa?tligen, ska kunden sta? fo?r fo?rlusten intill ett belopp av ho?gst 12 000 kr. Har kunden handlat sa?rskilt klanderva?rt, ansvarar kunden dock fo?r hela fo?rlusten.
Oavsett vad som anges ovan ska kunden inte sta? fo?r fo?rlust, om den obeho?riga transaktionen har genomfo?rts efter det att kunden enligt punkt 3 ovan anma?lt till banken att sa?kerhetsdosan ska spa?rras. Detta ga?ller dock inte om kunden har handlat svikligt.
"

Vad i ....... betyder "svikligt"?
2012-12-13 13:04 # 5
Rymdis
http://svenskuppslagsbok.se/tag/svikligt/

Svikligt förfarandebetecknade förr i svenskt lagspråk användande av svek (se d.o. och Bedrägeri) i olika former o.a. därmed jämförliga åtgärder för annans vilseledande.
2012-12-13 13:22 # 6
promavent
Tack, det var ju enkelt att lista ut;)
2012-12-13 13:27 # 7
promavent
Vet i och för sig inte om jag blir så mycket klokare, det står ju vad det betecknade förr, vad betyder det nu i denna text då?
Verkar ju vara ganska löst skrivet anser jag med tanke på att du kanske har blivit av med hela din förmögenhet. Det är ju ingen liten händelse denna text hanterar.
2012-12-13 21:19 # 8
Kire
Jag nollar mitt lönekonto ganska omgående. Så fort alla räkningar är betalda så växlar jag en del till silver, och resten tar jag ut i kontanter som jag byter mot varor i daglighandeln. En del avsätter jag till exempelvis byte av något som kostar typ 5000 kr på ett sparkonto med lite bättre ränta.
Sammanfattningsvis så ser jag till att banken "äger" mina "pengar" så kort tid som möjligt vid varje månadsutbetalning från arbetsgivaren.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt