Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Marknadsplats för byteshandel med ädelmetall
Marknadsplats för byteshandel med ädelmetall
2012-11-27 17:48 # 1
Monetär historia
Hej alla med riktiga pengar.

Håller på att öppna en marknadsplats online för "byteshandel" med ädelmetall av varor/tjänster och behöver hjälp med en liten statistisk undersökning som följer (och jag hoppas på så många svar som möjligt):
________________________________________________________________________________________
Fråga 1.1. Tycker du att det är en bra idé med en marknadsplats online för "byteshandel" med ädelmetall av varor/tjänster? Ja/Nej (motivera gärna)?

Fråga 1.2. (om ja på 1.1) Skulle du kunna tänka dig att använda denna handelsplats för antingen inköp eller försäljning av varor? Ja/Nej (motivera gärna)?

Fråga 1.3 (om ja på 1.1+1.2) Skulle du du kunna tänka dig att betala en mindre för att lägga in en annons? Ja/nej (motivera gärna)?

Fråga 2: Övriga kommentarer?
________________________________________________________________________________________


Har ett annat heltidsjobb på sidan om så ha förtröstan om det dröjer lite med svar ifrån mig samt tack på förhand.
2012-11-27 17:56 # 2
Hanna
Är det verkligen okej att göra reklam för det här, det skulle ju vara en direkt konkurrerande verksamhet till Liberty Silver.
2012-11-27 18:40 # 3
Monetär historia
Hej Hanna tack för ditt svar.

Anser att det är okej då det tvärt om inte är en konkurrent till LibertySilver utan snarare ett nästa steg efter man köpt sitt guld/silver/platina/palladium av LibertySilver och sedan använder det för att handla (ex ved och en hundpassning) på den handelsplatsen (med ädelmetall mätt i gram) jag är sugen på att sätta upp.

Med Vänliga hälsningar
2012-11-28 09:25 # 4
Hanna
Aha ok då förstår jag bättre, jag trodde du syftade på byteshandel metaller emellan mer, för det är ju lite vad Libertysilver erbjuder, köp och sälj. Men det som du menar låter ju spännande.
2012-11-28 15:22 # 5
Shiv
Varför skulle jag vilja byta mitt silver/guld mot tjänster när jag kan använda fiat-valuta?
2012-11-28 15:57 # 6
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Ni får gärna vara försiktiga med reklam i form av länkning o.s.v. men nu förekom ju inte någon sådan i detta inlägget så det ser jag inte som några problem.

Tja, eftersom det ändå är i dagen kan jag ju avslöja att jag funderat på att sätta upp en liknande marknadsplats i flera år och att det t.o.m. finns en del nedspecat. Annat har dock kommit emellan... Om någon annan sätter upp det före oss är det ju bra för konsumenten i den mån man klarar lösa de utmaningar som finns i form av förtroende, bedrägeririsk och inte minst alla gropar i form av fiat-tänkande...
2012-11-29 09:21 # 7
Cornucopia
Hur komplicerat behöver det vara? Det behövs ju bara en lista med företagare som accepterar silver som betalning.

Som företag måste man ju oavsett bokföra saker i fiatvalutan SEK.

Handlar det om att betala i silver för tjänster privatpersoner emellan så är det en förmedling av svartarbete, vilket väl är etiskt tveksamt. Bara för att man använder silver så slipper som valuta man inte undan det juridiska.
2012-11-29 10:15 # 8
Monetär historia
Citat:
Ursprungligen postat av Shiv
Varför skulle jag vilja byta mitt silver/guld mot tjänster när jag kan använda fiat-valuta?

______________________________________________________________________________________

Hej Shiv.

Den största fördelen är just att du skall slippa behöva använda fiatvaluta när du vill handla.

Ex 1: Vid hög inflation kan fiatvalutan ha sjunkit så kraftigt i värde bara under den tiden när du växlar från ädelmetall till fiat för att köpa en tjänst/vara att du helt enkelt inte kan köpa den tjänsten/varan som du tänkt dig.
Ex 2: De som har ett överskott av "prylar" (ex nästan alla som bor i Sverige) men önskar sig ädelmetall kommer säkert att sälja sina varor på denna sida till ett fördelaktigt pris för att få (eller få mer) ädelmetall (vilket medför att köpkraften för ädelmetall ökar mätt mot prylar).

Tänker mig i första hand en handelsida liknade blocket där andrahandsförsäljning kommer stå för merparten av alla transaktioner på handelsidan.

Med vänliga hälsningar
Senast ändrad av Monetär historia; 2012-11-29 10:36
2012-11-29 10:55 # 9
Monetär historia
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Hur komplicerat behöver det vara? Det behövs ju bara en lista med företagare som accepterar silver som betalning.

Som företag måste man ju oavsett bokföra saker i fiatvalutan SEK.

Handlar det om att betala i silver för tjänster privatpersoner emellan så är det en förmedling av svartarbete, vilket väl är etiskt tveksamt. Bara för att man använder silver så slipper som valuta man inte undan det juridiska.

_________________________________________________________________________________________

Tack för inlägget.

I första hand får man kanske fokusera på byteshandel av begagnade varor mot ädelmetall (mått i gram) för privatpersoner. Hoppas dock på att komma över de juridiska hindret så man även på något sätt skall kunna byta (lagliga) tjänster mot ädelmetall (mått i gram). Företagen kanske man får vänta med tills silver/guld eller någon annan ädelmetall fått laglig monetär status?

Med vänliga hälsningar
2012-11-29 13:52 # 10
Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av Monetär historia

I första hand får man kanske fokusera på byteshandel av begagnade varor mot ädelmetall (mått i gram) för privatpersoner.


Det torde förstås vara helt lagligt att byta begagnade varor mellan privatpersoner, så länge man inte gör någon vinst.
2012-11-30 12:02 # 11
Flavian
Varför vill någon byta guld/silver mot varor/tjänster när han kan använda fiatvaluta? detta är en mycket bra fråga och rimligen måste den som betalar med guld/silver få ett lägre pris än den som betalar med fiat. Annars finns det ingen anledning att betala med guld/silver.

Dessutom kommer mycket snart frågan om clearing/kvittning att komma upp och vips har vi fractional reserve banking, det vill säga värdet på de varor och tjänster som cirkulerar kommer att överstiga värdet på detguld/silver som initialt användes som betalning.

Guld/silver kommer alltså ganska snart att bli till reducerat till att vara en värdemätare och fordringar kommer att ta över rollen som värdebevarare och betalningsmedel. Däremot förnekar jag inte att fysiskt guld har vissa fördelar som värdebevarare i jämförelse med fordringar. Gäldenären kanske inte kommer att kunna betala när allt kommer om kring, men guld/silver är alltid gångbart.
2012-12-02 10:58 # 12
Monetär historia
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Varför vill någon byta guld/silver mot varor/tjänster när han kan använda fiatvaluta? detta är en mycket bra fråga och rimligen måste den som betalar med guld/silver få ett lägre pris än den som betalar med fiat. Annars finns det ingen anledning att betala med guld/silver.

Dessutom kommer mycket snart frågan om clearing/kvittning att komma upp och vips har vi fractional reserve banking, det vill säga värdet på de varor och tjänster som cirkulerar kommer att överstiga värdet på detguld/silver som initialt användes som betalning.

Guld/silver kommer alltså ganska snart att bli till reducerat till att vara en värdemätare och fordringar kommer att ta över rollen som värdebevarare och betalningsmedel. Däremot förnekar jag inte att fysiskt guld har vissa fördelar som värdebevarare i jämförelse med fordringar. Gäldenären kanske inte kommer att kunna betala när allt kommer om kring, men guld/silver är alltid gångbart.


__________________________________________________________________________________

Hej Flavian tack för ditt svar.

Skulle själv kunna tänka mig att få ett lite lägre pris (mätt i ädelmetall) på den vara jag tänkte sälja jämfört med fiatvaluta då jag vet att fiatvalutan kommer vara mindre värd i framtiden än ädelmetall (visst på kortsiktig basis i dagens ekonomiska verklighet kan valuta öka i köpkraft jämfört med ädelmetall men på lite längre sikt kommer den att minska och definitivt i en ekonomi med hög inflation!) varför jag är sugen på att starta denna sida som kommer vara en sida där man byter en/flera varor/tjänster mot ädelmetall måttat i gram. Om sedan denna sida har blivit så pass stor (vilket jag inte räknar med) att hela världens befolkning bestämt sig för att använda denna sida som den enda handelsplatsen för varor och tjänster på planeten jorden så lär det snarare bli (efter en extremt lång tid på minst årtionden) att köpkraften snarare kommer öka ännu mer för den som har ädelmetall och således så har vi då skapat lyckad hållbar ekonomisk tillväxt (billigare och billigare varor jämfört med valutan (ädelmetall) man använder).

Hoppas detta svar duger (annars får du ställa en följdfråga igen) samt mvh


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt