Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Preppbyar?
Preppbyar?
2012-11-21 00:19 # 1
gestir
Det finns otroligt många dokumentärer som handlar om den kommande ekonomiska kollapsen och påföljande katastrofscenarion, men INGEN som har något bra förslag på lösningar för privatpersoner som jag. Någon som känner igen sig?

De enda förslag som ges är att man ska köpa mat och vapen till sig själv, men det känns inte som en bra lösning. Särskilt som det är olagligt med vapen i Sverige. Men hur mycket mat ska man köpa egentligen? Och ska man bara sitta där i sin stuga och krama om hagelbössan tills förådet är tomt? Låter inte som ett kul liv. Och vad ska man säga till vänner och bekanta som kommer och knackar på hos den som byggt sitt hus av tegel? Säg att man har en 30 vänner som vill flytta in. Det lär nog vara lättare sagt än gjort att lämna dem åt sitt öde.

En VERKLIGT bra lösning hade varit att flytta till en preppby som t.ex. Berkshire. (Se gärna den här dokumentären från UR som tar upp konceptet med Berkshire: http://urplay.se/170949). Ingen här som möjligen vet om det finns något liknande koncept i Sverige? Kanske dags att starta upp? Kunskapen för bra prepping finns ju där ute. Den är till och med etablerad, bara inte i Sverige.. Än.
2012-11-21 02:22 # 2
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av gestir
Kunskapen för bra prepping finns ju där ute. Den är till och med etablerad, bara inte i Sverige.. Än.


Du får slippa din Google-Fu, young Skywalker. Svensk survivalism mår fin-fint och vi blir fler och fler varje dag.
2012-11-21 09:11 # 3
Cornucopia
Ja, om man vill bo omgärdad av människor med vapen och som vet att du själv har silver, guld och tonvis med konserver, så visst är en prepperby något att flytta till.

Tror nog ett normalt mindre, vanligt, samhälle på landsbygden är bättre, då det innehåller en bättre mix av människor. Här på landet finns det gott om "preppers", men de kallar sig inte så, de lever bara som man alltid har levat på landet eller om man odlar själv eller håller egna djur eller gillar jakt.

De flesta hushåll på landet klarar en smäll bättre än många andra. Här vet man att strömmen kommer gå, förr eller senare. Här har man egna brunnar. Här pratar och samverkar man med sina grannar. Här finns honung, höns och potatis mest överallt, plus människor som inte bara skriver på Internet utan också dagligen lever på ett sätt som få preppers gör.
Senast ändrad av Cornucopia; 2012-11-21 09:14
2012-11-21 14:50 # 4
Nikon
Helt riktigt!
2012-11-21 19:07 # 6
Hedge
Citat:
Ursprungligen postat av gestir
Det finns otroligt många dokumentärer som handlar om den kommande ekonomiska kollapsen och påföljande katastrofscenarion, men INGEN som har något bra förslag på lösningar för privatpersoner som jag. Någon som känner igen sig?

De enda förslag som ges är att man ska köpa mat och vapen till sig själv, men det känns inte som en bra lösning. Särskilt som det är olagligt med vapen i Sverige. Men hur mycket mat ska man köpa egentligen? Och ska man bara sitta där i sin stuga och krama om hagelbössan tills förådet är tomt? Låter inte som ett kul liv. Och vad ska man säga till vänner och bekanta som kommer och knackar på hos den som byggt sitt hus av tegel? Säg att man har en 30 vänner som vill flytta in. Det lär nog vara lättare sagt än gjort att lämna dem åt sitt öde.

En VERKLIGT bra lösning hade varit att flytta till en preppby som t.ex. Berkshire. (Se gärna den här dokumentären från UR som tar upp konceptet med Berkshire: http://urplay.se/170949). Ingen här som möjligen vet om det finns något liknande koncept i Sverige? Kanske dags att starta upp? Kunskapen för bra prepping finns ju där ute. Den är till och med etablerad, bara inte i Sverige.. Än.


Jodå, visst finns det i Sverige.

I boken "Omställningens tid" av Björn Forsberg skriver han i kapitlet "Fjälldalens rebeller" med underrubriken "Omställning på svenska" om Fjällbete ekonomiska förening utanför Östersund.

"Flyktigt betraktat ligger det ingenting omstörtande över Fjällbete. Som namnet avslöjar kretsar verksamheten kring betesdjur. Man äger ett tusental får och närmare 200 nötkreatur. Här tänker man stort och verksamheten handlar om att föra lokal ekonomi till en ny nivå.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185703621

Själv bor jag på en mindre gård med ett tjugotal tackor, jobbar deltid och lever ungefär som Cornucopia skrev i inlägget 09:14
Senast ändrad av Hedge; 2012-11-21 19:11
2012-11-21 21:30 # 7
gestir
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av gestir
Kunskapen för bra prepping finns ju där ute. Den är till och med etablerad, bara inte i Sverige.. Än.


Du får slippa din Google-Fu, young Skywalker. Svensk survivalism mår fin-fint och vi blir fler och fler varje dag.


Det jag menar är att man inte verkar göra reklam för att flytta in. Jag söker några som säger typ: "Vi är väl förberedda på en ekonomisk kollaps. För 300k:- får du bo hos oss... Borde ju vara big businnes i dessa dagar. Prövade såklart att googla innan jag startade denna tråd, men visst, jag är väl ingen google-fu.
2012-11-21 21:53 # 8
Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av gestir
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av gestir
Kunskapen för bra prepping finns ju där ute. Den är till och med etablerad, bara inte i Sverige.. Än.


Du får slippa din Google-Fu, young Skywalker. Svensk survivalism mår fin-fint och vi blir fler och fler varje dag.


Det jag menar är att man inte verkar göra reklam för att flytta in. Jag söker några som säger typ: "Vi är väl förberedda på en ekonomisk kollaps. För 300k:- får du bo hos oss... Borde ju vara big businnes i dessa dagar. Prövade såklart att googla innan jag startade denna tråd, men visst, jag är väl ingen google-fu.


Nej, något sådant lär du inte hitta i lilla Sverige. I USA med 33x så många invånare finns det antagligen 33x fler erbjudanden.
2012-11-22 07:38 # 9
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia

Nej, något sådant lär du inte hitta i lilla Sverige. I USA med 33x så många invånare finns det antagligen 33x fler erbjudanden.


Jag har aldrig stött på en enda stavelse på nätet som erbjuder sådant. Taskig marknadsföring eller så är det bara 0x33=0.

Jag skulle vara väldigt skeptisk till att köpa en plats i en prepperby... Vad göra man sedan då? Trettio charterturister till apokalypsen på en domedagsreort? Vem vill vara kund i ett sådant läge?
2012-11-22 10:30 # 10
Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto

Jag har aldrig stött på en enda stavelse på nätet som erbjuder sådant. Taskig marknadsföring eller så är det bara 0x33=0.

Jag skulle vara väldigt skeptisk till att köpa en plats i en prepperby... Vad göra man sedan då? Trettio charterturister till apokalypsen på en domedagsreort? Vem vill vara kund i ett sådant läge?


Finns ett fåtal intentional communities i Sverige, sk ekobyar etc. Det är den svenska varianten av preppbyar, dock mer fokuserade på hållbarhet än på hardcore-survivalism. Räknar man in dem så finns det säkert 33x så många i USA.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt