Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < Leverans med Posten vs. Kurir
Leverans med Posten vs. Kurir
2012-11-12 21:08 # 13
marcandrew
Vad menas med "kurir" i detta sammanhang. Att de kommer någon från Jetpak, Schenker, DHL eller likande? Eller en mindre samlastare som fyller en bil med bara era grejer och sedan kör land och rike kring? Eller är det något värdetransport liknande?


Kan se både för och nackdelar med att få det hemkört. I mina trakter så får jag åka 6mil för att hämta värdepost och de har helt totalkorkade öppettider. Har av tyska handlare ibland fått varorna levererade med lastbil av den fasta tur som samlastaren ifråga har i mitt område. Och jag tycker att det är smidigt.
2012-11-13 17:13 # 14
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Tel
Citat:
Ursprungligen postat av MrLibertad


Räknas t ex andra länders "lagliga betalmedel" som pengar av posten?


Bra fråga. Torgny kan säkert svara på detta.
Jag undrar däremot, om andra länders mynt kan säljas moms fritt pga att det är lagligt betalningsmedel bör det då betraktas som pengar och i så fall får inte skickas med posten.
Det verkar vara lite konstigt eftersom man uppenbarligen kan skicka det.



Från villkoren för postens värdebrev
Citat:
Ett Värde får innehålla dyrbart gods, t ex guld, silver, ädelstenar,
mynt, sedlar och i var mans hand gällande värdepapper.
Värde får innehålla ett marknadsvärde upp till 10 000 SEK om
innehållet är betalningsmedel. Vid övrigt innehåll får försändelsen
innehålla ett marknadsvärde upp till 500 000 SEK.
Betalningsmedel får ej kombineras med övrigt innehåll.


Vår förståelse är att även om vissa ädelmetallmynt teoretiskt sett är betalningsmedel så betraktas de inte som betalningsmedel i detta hänseende.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2012-11-13 17:14
2012-11-13 17:19 # 15
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Vad menas med "kurir" i detta sammanhang. Att de kommer någon från Jetpak, Schenker, DHL eller likande? Eller en mindre samlastare som fyller en bil med bara era grejer och sedan kör land och rike kring? Eller är det något värdetransport liknande?


Kan se både för och nackdelar med att få det hemkört. I mina trakter så får jag åka 6mil för att hämta värdepost och de har helt totalkorkade öppettider. Har av tyska handlare ibland fått varorna levererade med lastbil av den fasta tur som samlastaren ifråga har i mitt område. Och jag tycker att det är smidigt.


Med kurir avses i detta fall DHL. Avsändaren som DHL ser om de scannar koden kommer vara ett logistikföretag för att hålla anonymitet medan det på paketet i så fall kommer stå "LS AB" eller Liberty S. AB". Den anställda hos exempelvis DHL kommer inte veta eller rimligen kunna ta reda på vad som finns i paketet. På så vis tror jag att det faktiskt skulle kunna vara anonymare än med Posten. Försändelserna kommer i vanliga ordning vara försäkrade fullt ut och vi står risken tills dess att mottagaren på mottagaradressen signerat. Vad tror ni om detta?
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2012-11-13 17:19
2012-11-13 17:22 # 16
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Tel
Jag tycker att det inte spelar någon roll vem som står som sändaren.
Det där fina röda värde tejpen avslöjar värde paket och dess tunga innehåll.
Posten är bra för min del.
Går det vilse så är det försäkrat.

Hajade till när jag skickade guld till LS och de frågade mig om det fanns pengar i paketet.
Med nöd och näppa klarade jag av att säga 'nej'.
Hade det varit pengar i paketet kunde jag däremot ha svarat 'nej, bara pappers lappar'.


Det är nog en definitionsfråga huruvida det är olagligt att fråga vad som är inuti men det är sannerligen omoraliskt och ligger nära lagbrott:
Citat:
Posthemlighet, brevhemlighet, är en rättighet för mottagaren av post, att posten inte läses innan den nått mottagaren.
I 4 kap. 8 § brottsbalken (1962:700) anges:
"Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller telemeddelande döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år".
2012-11-13 18:30 # 17
patrik
Citat:
Posthemlighet, brevhemlighet, är en rättighet för mottagaren av post, att posten inte läses innan den nått mottagaren.
I 4 kap. 8 § brottsbalken (1962:700) anges:
"Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller telemeddelande döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år".
[/quote]
Vore ju trevligt om staten följde sin egen paragraf och tullen ger fan i att öppna mina paket för att avkräva mig skatt...
2012-11-14 15:16 # 18
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
På allmän begäran har vi redan nu ändrat avsändaren för rekommenderade brev och värdeförsändelser till "LS AB".
2012-11-22 20:59 # 19
cobben
"Vår förståelse är att även om vissa ädelmetallmynt teoretiskt sett är betalningsmedel så betraktas de inte som betalningsmedel i detta hänseende."

Jag fick detta svar från saliga Myntverket för 4 år sedan ang. svenska minnesmynt.
Detta bör betyda att så länge myntet säljs med ett premium över det nominella värdet så är det ett samlarobjekt.
(Så var inte fallet med t.ex. 4000:- guldmyntet.)


----- Original Message -----
From: Brunman Barbro
To: x
Cc: Jönsson Eva
Sent: Tuesday, November 11, 2008 4:17 PM
Subject: RE: fråga ang. leverans av S.L. minnesmynt


Hej

Minnesmynt är inte betalningsmedel utan ett samlarobjekt enligt definition skatteverket/riksbanken. Självklart kan du återlösa minnesmynten hos bank till nominellt värde men eftersom det säljs med ett överpris så har det övergått till samlarobjekt på en gång.

Det innebär att vi kan använda postens tjänster för varor upp till 500 000 kr. Om värdet överstiger 500 000 kr eller kunden önskar så kan vi ordna transport på annat sätt. I övrigt så håller jag med dig att man alltid skall vara försiktig för att inte hamna i onödiga situationer där skadeverkningarna blir för stora.

Med vänliga hälsningar

Barbro
2013-02-05 17:16 # 20
TJ
Jag föredrar också Posten framför kurir. I dag tok jag ledig ifrån jobbet då jag väntade ett packet levererad. Dörren har varit öppen hela dagen med besked på dörren om att den är öppen. Nu ser jag på DHL sin webbsida att

tisdag, Februari 05, 2013 klockan 14:07 Stängt när kurir anlände för leverans.

Jag får se vad som händer nu?

Jag tycker servicen til Liberty Silver är Mycket bra.
Senast ändrad av TJ; 2013-02-05 17:20
2013-02-06 13:42 # 21
TJ
Citat:
Ursprungligen postat av TJ
Jag föredrar också Posten framför kurir. I dag tok jag ledig ifrån jobbet då jag väntade ett packet levererad. Dörren har varit öppen hela dagen med besked på dörren om att den är öppen. Nu ser jag på DHL sin webbsida att

tisdag, Februari 05, 2013 klockan 14:07 Stängt när kurir anlände för leverans.

Jag får se vad som händer nu?

Jag tycker servicen til Liberty Silver är Mycket bra.



Jag måste få ta tillbaka något av det jag sa igår eftersom Kuriren anlände för andra gången idag. Att paketet inte blev levererad igår beror på en missforstånd.

Jag tycker att det er bra med kurir, om man vet när paketet anländer til huset.
2013-02-06 17:04 # 22
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av TJ
Citat:
Ursprungligen postat av TJ
Jag föredrar också Posten framför kurir. I dag tok jag ledig ifrån jobbet då jag väntade ett packet levererad. Dörren har varit öppen hela dagen med besked på dörren om att den är öppen. Nu ser jag på DHL sin webbsida att

tisdag, Februari 05, 2013 klockan 14:07 Stängt när kurir anlände för leverans.

Jag får se vad som händer nu?

Jag tycker servicen til Liberty Silver är Mycket bra.



Jag måste få ta tillbaka något av det jag sa igår eftersom Kuriren anlände för andra gången idag. Att paketet inte blev levererad igår beror på en missforstånd.

Jag tycker att det er bra med kurir, om man vet när paketet anländer til huset.


Tack för din feedback TJ, dessa synpunkter är viktiga för oss. Under februari kommer vi att ytterligare förbättra vår distribution och utöver det så arbetar vi kontinuerligt med att förbättra vår service och att ge dig som kund fler valmöjligheter.
2013-02-07 16:01 # 23
Per-Arne
För andra gången i rad så tittar inte ens DHL på legitimationen när de lämnar ut min försändelse. Det känns inte tryggt. Vad gör jag om de råkar lämna ut min försändelse till grannen?
2013-02-08 01:20 # 24
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Då kontaktar du oss eftersom vi står risken för leveransen som är fullt försäkrad.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt