Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < LS, grunnat på kontantförsäljning över disk?.....
LS, grunnat på kontantförsäljning över disk?.....
2011-01-25 18:31 # 1
Anonym

......så även de med rejäla foliehattar kan känna sig trygga?
Dessutom en insats för ädelmetallernas viktigaste funktion, att inflationsskyddat kunna lagra frukterna av sitt arbete anonymt utan att klåfingriga instanser ska kunna nalla på det.

/GeCe
2011-01-25 20:50 # 2
Z.
Amen!
2011-01-25 20:54 # 3
Guldgossen
Eller varför inte gå hela vägen?

I dagens läge stängs bankkontor ner i parti och minut. Det borde inte vara helt omöjligt att hitta en lokal med ett bankvalv i källaren.

Tanke: Jag får betalt i papperspengar av min arbetsgivare. Jag betalar mina löpande utgifter med papperspengar och går sedan till Liberty Silver Bank med mitt sparkapital och "sätter in" mina pengar genom att köpa silver, dvs jag flyttar över silver från Liberty Silvers bankfack till mitt bankfack.

Hur man löser saker och ting rent konkret och praktiskt kan man debattera så klart, men tankegången ligger väl i linje med hur den österrikiska skolan tänker sig bankväsendet?

Uppenbara problem man kan stöta på: säkerhet, ekonomisk bärighet, juridiska hinder
2011-01-25 21:35 # 4
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgossen
Eller varför inte gå hela vägen?

I dagens läge stängs bankkontor ner i parti och minut. Det borde inte vara helt omöjligt att hitta en lokal med ett bankvalv i källaren.

Tanke: Jag får betalt i papperspengar av min arbetsgivare. Jag betalar mina löpande utgifter med papperspengar och går sedan till Liberty Silver Bank med mitt sparkapital och "sätter in" mina pengar genom att köpa silver, dvs jag flyttar över silver från Liberty Silvers bankfack till mitt bankfack.

Hur man löser saker och ting rent konkret och praktiskt kan man debattera så klart, men tankegången ligger väl i linje med hur den österrikiska skolan tänker sig bankväsendet?

Uppenbara problem man kan stöta på: säkerhet, ekonomisk bärighet, juridiska hinder


Visst är tankegången den österrikiska skolans, alldeles riktigt!
Tanken var mer att LS skulle då kunna sälja även till dom som inte vill få köpet registrerat, precis som man kan göra på Tavex. Och knappast att springa ner till LS varje avlöning med småskvättar utan sett som en livstidsbesparing, det är först då inflationen verkligen börjar märkas.Problemen bör väl inte vara för stora,säkerheten är densamma i båda bankfacken,den ekonomiska bärigheten är trol. betydligt bättre än att ha pengar på banken, speciellt i dessa tider.Och juridiska hinder bör man väl försöka rätta till?

/GeCe
2011-01-25 22:20 # 5
Guldgossen
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym

Visst är tankegången den österrikiska skolans, alldeles riktigt!
Tanken var mer att LS skulle då kunna sälja även till dom som inte vill få köpet registrerat, precis som man kan göra på Tavex. Och knappast att springa ner till LS varje avlöning med småskvättar utan sett som en livstidsbesparing, det är först då inflationen verkligen börjar märkas.Problemen bör väl inte vara för stora,säkerheten är densamma i båda bankfacken,den ekonomiska bärigheten är trol. betydligt bättre än att ha pengar på banken, speciellt i dessa tider.Och juridiska hinder bör man väl försöka rätta till?

/GeCe


Jag såg mitt inlägg som en principidé. Ifall man tänker sig att vi bör gå från ett system med fiatpengar till riktiga pengar så kan detta vara ett första steg i den riktningen. Man kanske inte skall hänga upp sig alltför mycket på detaljerna. Poängen är ju att man tar bort en ganska omständig del av ädelmetallägandet, nämligen förvaringen, och därmed ökar smidigheten i ägandet och då i sin tur gör ädelmetallägande ännu med attraktivt. Nästa steg skulle ju kunna vara att LS utfärdar någon form av certifikat (sedlar) som backas upp av ädelmetall i valvet och som skulle kunna användas vid affärer. Man bygger så att säga upp ett sunt banksystem igen.

Vid till exempel hyperinflation vill man nog omsätta även småskvättar till ädelmetall så fort man fått pengarna i näven. Inget utesluter naturligtvis att man handlar anonymt och tar med sig sin ädelmetall hem utan att använda sig av Libertys bankvalv.

När det gällde säkerthet så menade jag hot mot själva banken i form av rånrisk, kidnappning av anställda etc. När det gällde ekonomisk bärighet så menade jag LS ekonomiska bärighet. Hyra av lokal, säkerhetssystem och löner skall ju betalas.
2011-01-25 23:21 # 6
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgossen
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym

Visst är tankegången den österrikiska skolans, alldeles riktigt!
Tanken var mer att LS skulle då kunna sälja även till dom som inte vill få köpet registrerat, precis som man kan göra på Tavex. Och knappast att springa ner till LS varje avlöning med småskvättar utan sett som en livstidsbesparing, det är först då inflationen verkligen börjar märkas.Problemen bör väl inte vara för stora,säkerheten är densamma i båda bankfacken,den ekonomiska bärigheten är trol. betydligt bättre än att ha pengar på banken, speciellt i dessa tider.Och juridiska hinder bör man väl försöka rätta till?

/GeCe


Jag såg mitt inlägg som en principidé. Ifall man tänker sig att vi bör gå från ett system med fiatpengar till riktiga pengar så kan detta vara ett första steg i den riktningen. Man kanske inte skall hänga upp sig alltför mycket på detaljerna. Poängen är ju att man tar bort en ganska omständig del av ädelmetallägandet, nämligen förvaringen, och därmed ökar smidigheten i ägandet och då i sin tur gör ädelmetallägande ännu med attraktivt. Nästa steg skulle ju kunna vara att LS utfärdar någon form av certifikat (sedlar) som backas upp av ädelmetall i valvet och som skulle kunna användas vid affärer. Man bygger så att säga upp ett sunt banksystem igen.

Vid till exempel hyperinflation vill man nog omsätta även småskvättar till ädelmetall så fort man fått pengarna i näven. Inget utesluter naturligtvis att man handlar anonymt och tar med sig sin ädelmetall hem utan att använda sig av Libertys bankvalv.

När det gällde säkerthet så menade jag hot mot själva banken i form av rånrisk, kidnappning av anställda etc. När det gällde ekonomisk bärighet så menade jag LS ekonomiska bärighet. Hyra av lokal, säkerhetssystem och löner skall ju betalas.


Det är väl i stort sett som det hela började en gång i tiden, och ekonomin för "valvägaren" löstes genom räntan han fick på insatta pengar som han lånade ut.Sen dök frågan upp om han bara skulle låna ut sina "certifikat"= sedlar som han hade täckning för i metaller, eller trycka upp lite (eller mycket!) extra, alltså total eller partiell uppbackning.Men visst är det ett sunt banksystem, sålänge uppbackningen håller sig över vissa rimliga gränser.Skulle nästan tro att det blir nödvändigt att återinföra, troligast efter en finansiell krasch.


/GeCe
2011-01-25 23:40 # 7
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Z.
Amen!


Jo, det var en litania, det ser jag klart & tydligt nu när den avslutats med "Amen"! :-)

Hälsningar / GeCe
2011-01-26 07:15 # 8
Z.
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Z.
Amen!


Jo, det var en litania, det ser jag klart & tydligt nu när den avslutats med "Amen"! :-)

Hälsningar / GeCe


Haha ;P
2011-01-26 11:11 # 9
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Angående kontantförsäljning över disk så har vi/jag givetvis funderat mycket på detta.

Fördelar
- Tillgänglighet
- Möjlighet att få produkter i direkt anslutning till betalning
- Möjlighet till kontant betalning

Nackdelar
- Kostnader (lokalkostnader, säkerhetskostnader, personalkostnader, försäkringskostnader, kostnad för kassaregister)
- Säkerhetsrisk
- Hårdare regleringar i form av penningtvättslagar, identifikation, kontanthanteringslagar.
- Ekonomisk risk i form av den investering som krävs

Som jag uppfattar det är kraven på due diligence hårdare vid kontanthantering och anonymiteten snarare lägre än vid distanshandel med överföring via BG/bankkonto. Således har jag inte känt att fördelarna varit tillräckligt överväldigande för att kunna motivera en fysisk butik ännu men jag har funderat mycket på detta och mottar tacksamt mer feedback kring det hela.

Vad gäller bankidén så finns det en del funderingar och en del planer som dock ligger en bit bort ännu.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt