Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Färgen på Krugerrand
Färgen på Krugerrand
2012-11-07 20:41 # 1
Mats Wern
Hej alla.
Jag har köpt en 1 toz krugerrand och jag tycker guldet är rödare än annat 22 karatsguld jag har, (Sovereigns.) Båda skall vara legerade med koppar, är det något annat som kan påverka? Ålder etc? Kan guld oxidera?

Mats
2012-11-09 10:41 # 2
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Jag tror att storleken på mynten kan spela in på hur vi uppfattar färgen. Eftersom Krugerranden är betydligt större än en Sovereign kan det mycket möjligt vara så att vi uppfattar färgen på de båda mynten olika.

Vad jag har lagt märke till efter att ha sett ett mycket stor antal av båda mynten är även att färgen på Sovereigns kan skilja sig en del från varandra. Detta tror jag beror på att mynten ofta är olika mycket slitna och har olika patina. Patinan gör ju ofta mynten lite mörkare. Och från vad jag uppfattar kan jag tycka att många av de mer slitna Sovereigns får en aningen gulare ton.
2012-11-09 20:48 # 3
Nikon
Jag köpte ett .900 mynt som var helt klart "cirkulerat". Jag provade att helt enkelt tvätta det med lite diskmedel och varmt vatten, och fick lätt fram en helt annan färg.

Så, bara ett tunt skikt smuts kan göra en hel del.
2012-11-09 22:26 # 4
Mats Wern
Tack, jag skall pröva att tvätta en soverign lite och se skillnaden.
Är patina på guld någon sorts oxidering, eller helt enkelt bara smuts?
Angående storleken, jag får köpa ett halv-uns mynt och se om det uppfattas en "gradskillnad" i färg når de går upp i storlek!

Mats
2012-11-09 22:39 # 5
Mats Wern
Jag tvättade en soverign och jämfört med en annan som var ungefär lika patinerad så blir den faktiskt, förutom blankare, lite "rödare". Så patinan gör guldet gulare? (Fortfarande är den gulare än krugerranden,
2012-11-14 14:10 # 6
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Wern
Så patinan gör guldet gulare?


Det verkar så faktiskt. Det är i alla fall vad jag uppfattat när jag jämfört nypräglade sovereigns med äldre.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt