Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Bestulen i postgången
Bestulen i postgången
2012-11-04 20:50 # 1
silverpågen
Hej!

Köpte en 1kg tacka på tradera nyligen. Säljaren skickade med rekommenderad försändelse. Döm om min förvåning när jag skulle hämta ut paketet och det var uppskuret och tomt! På utlämningsstället hade man noterat stölden och behållit postsäckens nummer.

Har reklamerat till Posten, får se vad som händer, men stalltipset är väl att de inte ersätter förlorat innehåll upp till mer än 5000kr. Inte ens om det är deras egen personal som stjäl...

Någon annan som har råkat ut för detta? Det har aldrig hänt mig tidigare..
2012-11-04 22:47 # 2
Per-Arne
Det är mycket tråkigt att höra.

Man skall skicka värdefulla saker med värdepost. Det räcker inte med rekommenderad post. Värdepost är försäkrat på det belopp man anger och kostar därefter. Libertysilver skickar med värdepost vilket jag tycker är utomordentligt.
2012-11-04 23:07 # 3
Nina24
Citat:
Ursprungligen postat av silverpågen
Hej!

Köpte en 1kg tacka på tradera nyligen. Säljaren skickade med rekommenderad försändelse. Döm om min förvåning när jag skulle hämta ut paketet och det var uppskuret och tomt! På utlämningsstället hade man noterat stölden och behållit postsäckens nummer.

Har reklamerat till Posten, får se vad som händer, men stalltipset är väl att de inte ersätter förlorat innehåll upp till mer än 5000kr. Inte ens om det är deras egen personal som stjäl...

Någon annan som har råkat ut för detta? Det har aldrig hänt mig tidigare..



Men herregud, hoppas verkligen att tjuven åker dit och att du får din tacka. Fy f-n går inte att lita på någonting längre.
2012-11-05 11:24 # 4
Hanna
Hej!
Tråkigt att höra, kan tyvärr meddela att enligt posten regler och villkor så utgår ersättningen helt ifall värdet överstiger 5.000kr.
2012-11-05 12:19 # 5
Nikon
Låter märkligt?
Så om man beställer en dator på postorder och posten slarvar bort den så ersätts man med noll kronor?

Det är dessutom dubbelt brott. Dels stöld, dels öppnande av annans post.
Posten som företag bör väl kunna göras ansvarigt för de begångna brotten?
2012-11-05 12:24 # 6
Hanna
Det står klart och tydligt att man inte får skicka någon som är värt mer än 5.000kr i vanligt rek och att ifall det försvinner/skadas (oavsett anledning) så utgår ersättningen. Det är därför man ska skicka med värdepost då det täcker hela beloppet.
2012-11-05 12:35 # 7
Hanna
Här kommer ett utdrag ur posten faktablad om rek-inrikes.

Postens Ansvar
Posten lämnar ersättning för förlorat eller skadat
Rek inrikes med högst 5 000 kronor. Ersättningen
beräknas på det styrkta marknadsvärdet.
Överstiger innehållet ett marknadsvärde om
5 000 kronor, utgår ingen ersättning vid förlust
eller skada.
Rek Inrikes
2012-11-05 15:31 # 8
Rymdis
Är det inte säljarens ansvar i det här fallet? Som borde bli återbetalningsskyldig på eventuellt belopp du betalat till denne? Så säljaren valt fraktsätt.

Säljaren har väl ansvaret tills varan är levererad dvs. även under transporten.

Det kan dock blir väldigt knivigt rättsligt att få tillbaka ifrån denne, om det är en privatperson. Därmed inte sagt att man inte skall försöka.
2012-11-05 16:29 # 9
Hanna
Ja ifall säljaren inte erbjudit värdepost och inte informerat att rek faktiskt inte är försäkrat så borde säljaren kunna bli återbetalningsskyldig, men det kan som du säger bli ord mot ord och en utdragen process. Men ifall köparen själv valt rek istället för värdepost men vetskap att det är en chansning så tror jag det faller på köparens eget ansvar.
men frågan är ju också vem som är "skyldig" att kolla vad som egentligen gäller med posten, köpare eller säljare? Privatpersoner emellan alltså.
2012-11-05 17:38 # 10
erland82
Känns som det inte kan vara så många personer som har hanterat paketet på vägen då det gått i värdesäck och så. Är det lite klipp i posten så borde de få tag i vem det är.
2012-11-05 19:25 # 11
zanetti6
Citat:
Ursprungligen postat av erland82
Känns som det inte kan vara så många personer som har hanterat paketet på vägen då det gått i värdesäck och så. Är det lite klipp i posten så borde de få tag i vem det är.


Du har alldeles rätt ett rek lämnas in hos ombud/företagscenter sen från avgående terminal till mottagande terminal och till postkontoret slutligen till ditt ombud. Under hela processen kan man se vem som hanterat försändelsen. Blir inte förvånad och hoppas verkligen att personen ifråga åker fast (vilket leder till sparken förstås och hamnar i Hall Of Fames svarta lista). Jobbar själv i Posten och hanterar rek/värde försändelser dagligen och om en post anställd norpar åt sig saker är inte den bästa reklamen precis.
2012-11-05 19:51 # 12
patrik
Märkligt, hur kunde tjuven veta vad som fanns i paketet innan han skar upp det? En tjuv kan ju inte gärna skärra upp alla försändelser. Dum fråga kanske men kan man inte lägga ett brev som redan är uppskuret i brevlådan, när upptäcker posten detta i så fall?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt