Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Ett skepp kommer lastat!
Ett skepp kommer lastat!
2012-11-01 14:06 # 1
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Kanske läge att ta en oplanerad semester i havet utanför den ryska kusten!
Undrar hur svårt ett ev. bärgningsarbete för den mängden malm är. Borde ju rimligen vara väldigt höga kostnader på att bärga. Naturligtvis beroende på hur djupt det ev. vraket ligger.

Ska försöka följa Amurskayas fortsatta öde. Kan ju vara intressant att se hur man går tillväga vid en sådan olycka.
2012-11-01 18:51 # 2
Solidus
Det är ganska enkelt. Vid en sådan olycka går båten till botten helhjärtat hjälpt av 7oo ton sten och lite guld. Att bärga sk..ten blir värre och frågan är om det lönar sig. Då ska det vara mycket höga guldhalter per ton malm vilket inte är så vanligt idag.
2012-11-01 22:45 # 3
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Det är ganska enkelt. Vid en sådan olycka går båten till botten helhjärtat hjälpt av 7oo ton sten och lite guld. Att bärga sk..ten blir värre och frågan är om det lönar sig. Då ska det vara mycket höga guldhalter per ton malm vilket inte är så vanligt idag.


"each ton of ore contains an average of just six ounces of gold!"
2012-11-02 09:30 # 4
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Det är ganska enkelt. Vid en sådan olycka går båten till botten helhjärtat hjälpt av 7oo ton sten och lite guld. Att bärga sk..ten blir värre och frågan är om det lönar sig. Då ska det vara mycket höga guldhalter per ton malm vilket inte är så vanligt idag.


"each ton of ore contains an average of just six ounces of gold!"


Det kan de försöka inbilla försäkringsbolaget, så rika malmer finns bara inte i den mängden. Jag vet, har letat efter sådan malm själv i många år :-) Idag är 6 g/t mycket bra och svårt att hitta
Jag tycker att det hela luktar bluff men det blir nog "Lloyds" problem...
2012-11-02 09:54 # 5
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Det är ganska enkelt. Vid en sådan olycka går båten till botten helhjärtat hjälpt av 7oo ton sten och lite guld. Att bärga sk..ten blir värre och frågan är om det lönar sig. Då ska det vara mycket höga guldhalter per ton malm vilket inte är så vanligt idag.


"each ton of ore contains an average of just six ounces of gold!"


Det kan de försöka inbilla försäkringsbolaget, så rika malmer finns bara inte i den mängden. Jag vet, har letat efter sådan malm själv i många år :-) Idag är 6 g/t mycket bra och svårt att hitta
Jag tycker att det hela luktar bluff men det blir nog "Lloyds" problem...


Malmen kanske är anrikad en smula för att minska transportkostnaderna?
2012-11-02 11:33 # 6
Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon

Malmen kanske är anrikad en smula för att minska transportkostnaderna?


"En aning". 20 g per ton brukar ses som väldigt högt. Här sägs det vara 6 uns per ton, dvs över 180 gram per ton. Och 700 ton sådan malm. Jag köper det inte.
2012-11-02 12:34 # 7
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon

Malmen kanske är anrikad en smula för att minska transportkostnaderna?


"En aning". 20 g per ton brukar ses som väldigt högt. Här sägs det vara 6 uns per ton, dvs över 180 gram per ton. Och 700 ton sådan malm. Jag köper det inte.


6 ounce kan även vara 168gram. (Det står inte uttryckligen troy ounce).

Vad är det du inte köper?
Att de har en anrikningsanläggning vid gruvan som sorterar bort ca 95% av gråberget ur malmen, och att de sedan skeppar den anrikade malmen för vidare behandling någon annanstans?
Vad är det som vore så konstigt med ett sådant upplägg?
Senast ändrad av Nikon; 2012-11-02 12:42
2012-11-02 12:54 # 8
Nikon
Eller så är "abc news" helt enkelt inte så duktiga på matte.

CNBC anger helt andra siffror:
http://www.cnbc.com/id/49607731
2012-11-02 15:02 # 9
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Jag tror nog att infon om detta från ryskt håll kanske heller inte är 100% pålitlig. Sedan är det ju inget chockerande eller nytt att ett nyhetsbolag saltar på lite extra för att det säljer.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt