Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Verifiera serienr på hereaus guldtackor
Verifiera serienr på hereaus guldtackor
2012-10-31 08:58 # 1
Cvitae
Jag är nybliven ägare till en Hereaus guldtacka. Är lite nyfiken på om det serienummer som finns på tackan är verifierbart online eller dylikt. Jag tror absolut inte den är falsk, men jag är ändå nyfiken om det går. Om inte annat så kan det vara bra om man skulle sälja tackan privat att kunna visa på att den är äkta utan att bryta förpackningen och testa guldet.
2012-11-01 10:43 # 2
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Bra fråga, jag vet faktiskt inte men skall fråga Heraeus eftersom vi ju har ett direktkontrakt med dem. Dock helgdag i Tyskland så jag ber att få återkomma nästa vecka.
2012-11-02 13:46 # 3
Cvitae
Jag frågade dem, men de säger att det är ni som kan bekräfta äktheten. Men vad jag menade är ju att Hereaus har märkt tackan och inte Liberty silver, således måste Hereaus sitta med listorna över vad man präglat.
Dessutom måste Libert silver använda detta nummer för verifiering av äktheten, när ni köper av privetpersoner gissar jag.

Så här skrev de:

Dear Mr.,
 
Thanks for your inquiry. Please notice that Heraeus does not sell its gold bars to private persons.
Therefore, you should get the corresponding certificate of the authencity from the company or bank you have bought these gold bars.
 
For private person who would like to buy gold bars we would like to recommend you to the company Pro Aurum OHG:
 
pro aurum OHG
vertreten durch die Komplementäre Robert Hartmann, Mirko Schmidt und die pro aurum Verwaltungs GmbH, diese vertreten durch die Geschäftsführer Robert Hartmann und Mirko Schmidt
Joseph-Wild-Straße 12
81829 München, Germany

Telefon: +49 (89) 444 584-0
Telefax: +49 (89) 444 584-150
E-Mail: info@proaurum.de
URL: www.proaurum.de
 
Thanks for your understanding.
 
Best regards,
 
Nicole Rühmann
Manager
Marketing & Communication Services

Heraeus Materials Technology GmbH & Co. KG
HMT/HPM Marketing & Communication Services
2012-11-07 13:29 # 4
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Fick svar från Heraeus på denna fråga nu och det finns tyvärr ingen sådan möjlighet även om jag tycker det kan vara en bra affärsmöjlighet för dem (eller för någon annan präglare). Jag har aldrig hört talas om någon präglare som har någon sådan databas tillgänglig för kontroll. Någon annan som känner till om det skulle finnas?

Från Heraeus:
Citat:
There is no possibility for your customers to verify the gold bar serial number either against some database or manually. The most important security element is the weight.
2012-11-07 13:34 # 5
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Fick svar från Heraeus på denna fråga nu och det finns tyvärr ingen sådan möjlighet även om jag tycker det kan vara en bra affärsmöjlighet för dem (eller för någon annan präglare). Jag har aldrig hört talas om någon präglare som har någon sådan databas tillgänglig för kontroll. Någon annan som känner till om det skulle finnas?

Från Heraeus:
Citat:
There is no possibility for your customers to verify the gold bar serial number either against some database or manually. The most important security element is the weight.


Hur pass meningsfullt skulle det vara?
Vilken förfalskare är så dum att han tillverkar en falsk tacka med ett serienummer som Heraeus inte använt?
2012-11-07 20:34 # 6
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
[

Hur pass meningsfullt skulle det vara?
Vilken förfalskare är så dum att han tillverkar en falsk tacka med ett serienummer som Heraeus inte använt?

Men hur kollar du det?
2012-11-08 15:17 # 7
Croesus
Från Heraeus:
Citat:
There is no possibility for your customers to verify the gold bar serial number either against some database or manually. The most important security element is the weight.
[/quote]

Hur pass meningsfullt skulle det vara?
Vilken förfalskare är så dum att han tillverkar en falsk tacka med ett serienummer som Heraeus inte använt?[/quote]

Vitsen med en databas över tackornas serienummer skulle kunna vara att:
Vid skapandet av tackan ge den ett lösenord i databasen som ges till den första ägaren.
När tackan får en ny ägare medföljer lösenordet som den nya innnehavaren ändrar till något annat. osv.
På detta vis garanteras att endast ägaren vet lösenordet till serienumret i databasen, där man även förövrigt bör kunna skriva info om ägaren om man vill.
2012-11-08 17:14 # 8
blessed
Det skulle inge en viss trygghet med databaser. Alla deltagare i detta forum betalar skatt på kapitalvinsterna av guld försäljning (eller hur?). Spårbarheten vill man kanske dock inte ha i ett senario där myndigheter intresserar sig allt mer för att öka sina intäkter via beskattning.
2013-08-15 01:05 # 9
machinshin
Men då förstår jag inte vad dessa serienummer fyller för funktion. Lite som att lita på fiatvaluta bara för att någon säger att den är värd något.

Hur kan då en obruten förpackning över huvudtaget garantera äktheten ?? Hur svårt skulle det vara för en blufftillverkare att bara kopiera förpackningen och laminera in tackorna som vanligt ? Serienummer kan dom ju bara skriva ett random då det ändå inte går att kontrollera ??
2013-08-15 08:30 # 10
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av machinshin
Men då förstår jag inte vad dessa serienummer fyller för funktion. Lite som att lita på fiatvaluta bara för att någon säger att den är värd något.

Hur kan då en obruten förpackning över huvudtaget garantera äktheten ?? Hur svårt skulle det vara för en blufftillverkare att bara kopiera förpackningen och laminera in tackorna som vanligt ? Serienummer kan dom ju bara skriva ett random då det ändå inte går att kontrollera ??


Serienummer är ingen säkerhetsfunktion.

Även om serienumret gick att kontrollera så vore det helt meningslöst ur säkerhetssynpunkt.
2013-08-15 11:55 # 11
machinshin
Då förstår jag inte varför en öppen förpackning i vissa fall skulle kunna försvåra försäljningen til t.ex privatpersoner.

Om den ändå inte är någon garanti på äkthet menar jag. Borde det inte då vara bättre med en tacka som är ur sin förpackning och går att mäta/väga/kontrollera ? Ur säkerhetssynpunkt alltså.
2013-08-15 12:20 # 12
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av machinshin
Då förstår jag inte varför en öppen förpackning i vissa fall skulle kunna försvåra försäljningen til t.ex privatpersoner.

Om den ändå inte är någon garanti på äkthet menar jag. Borde det inte då vara bättre med en tacka som är ur sin förpackning och går att mäta/väga/kontrollera ? Ur säkerhetssynpunkt alltså.


Absolut!
Och exempelvis LS köper tackor från öppnade förpackningar utan problem.

Förpackningen kan väl anses försvåra förfalskning en smula eftersom de då måste förfalska förpackningen också.
Men precis som du säger så försvårar den vid testning.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt