Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < köpa guld from andra länder
köpa guld from andra länder
2012-10-26 14:58 # 1
frasseff
Hej
Jag undra på jag köper guld på nätet some kan blir hem skickat till mig sen vad för regel måste jag följa i här ?
måste jag anmäla till staten ?
Tack
2012-10-26 16:31 # 2
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Handlar du från andra EU länder är det sällan några större problem eftersom handel inom EU främjas.

Av egen erfarenhet så är det ofta i frakten det kan bli problem. Det tar ofta lång tid och blir det trassel kan det vara en hel del arbete med att ringa världen runt för att försöka reda ut var dina produkter tagit vägen.

Eftersom vi inte har någon moms på guld i Sverige, och priserna på produkter här inte skiljer sig speciellt mycket från de du finner i andra länder, ser jag inte många fördelar med att handla guld från utlandet. Handlar du här i Sverige har du ju betydligt lättare att reda ut ev. problem eftersom du kan kommunicera på ditt hemspråk och du är bekant med hur "systemet" fungerar.

Men visst, vill man handla guld utomlands brukar det oftast inte vara så stora problem.
2012-10-26 17:55 # 3
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Det finns ingen rapporteringsskyldighet vid köp av guld till staten varken i Sverige, eller vad jag vet, i andra EU-länder. Vi har ingen generell rapporteringsskyldighet vid köp av guld från oss still någon statlig myndighet.
2012-11-09 22:56 # 4
Mats Wern
Ja blir det strul från en svensk leverantör kan man ju åka hem till honom i värsta fall!
2012-11-13 20:44 # 5
kaase
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Det finns ingen rapporteringsskyldighet vid köp av guld till staten varken i Sverige, eller vad jag vet, i andra EU-länder. Vi har ingen generell rapporteringsskyldighet vid köp av guld från oss still någon statlig myndighet.


Det är korrekt Torgny, men som privatperson har du rapporteringsskyldighet så snart du importerar någonting över två inkomsbasbelopp (för 2012 är det 109.200 kr) oavsett vad det är. Och den administrationen är skitjobbig. Så min rekommendation är att beställa i batchar om max 100.000 kr inklusive frakt för att minska administrationen snarare än rapporteringsskyldigheten.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt