Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Försäkringsbolagen och silver och guld
Försäkringsbolagen och silver och guld
2012-10-17 15:47 # 1
Cornucopia
Angående försäkringsreglerna för silver och guld, och att även bankfacken håller sig till exempelvis högst 10x basbelopp för 440 000:- max, har ni kontrollerat med era försäkringsbolag vad som gäller?

1. Räknas guld- och silvermynt som myntsamling?
2. Räknas silver- och guldtackor som inventarier?
3. Räknas guld- och silvermynt eller -tackor som har juridiskt status som lagligt betalningsmedel som kontanter eller inventarier?
4. Krävs säker förvaring för förvaring i hemmet?

Jag tror att försäkringsbolagen oftast inte vet eller inte kan ge några bindande besked. Helt klart är att samma försäkringsbolag kan ge motsägelsefulla svar.
2012-10-17 19:10 # 2
Nikon
Alla försäkringsbolagen verkar ha så gott som identiska formuleringar i sina villkor. (Antar att de har sin egen motsvarighet till svenska bankföreningen som ser till att alla går i enad front mot konsumenterna när det gäller villkor etc.)
Tackor verkar det inte vara några tveksamheter om såvitt jag kan se. De hamnar med all sannolikhet i samma kategori som smycket etc. och räknas som stöldbegärligt gods. Så länge man förvarar det i hemmet så ser försäkringen ut att gälla.

Det stora frågetecknet gäller de mynt som är lagligt betalningsmedel. De skulle enligt villkoren kunna klassas som "pengar", "myntsamling" eller "stöldbegärligt gods".
Senast ändrad av Nikon; 2012-10-17 19:12
2012-10-19 16:46 # 3
impact
Räknade upp lite olika guld och silver mynt och tackor både lagliga betalmedel och inte för mitt bolag IF och de sa att det är lösöre. Det var bara att se till att lösöresförsäkring var tillräckligt hög så alla ädelmetaller hade utrymme där.
Inget krav på förvaring annat än att borde inte ligga framme utan skulle vara undanstoppade då de var stöldbegärliga, det finns inget krav på kassaskåp eller liknande.
2012-10-20 17:49 # 4
RobertSt2
Att ni bara törs! Törs ha Erat silver och guld oinlåst. Gömt javisst, men gör som jag ha 2 säkerhetsskåp. Ett som är något dolt och som innehåller ett helt gäng med billiga mynt och ett antal papperslappar. Självklart är 'fake' skåpet lätt fastskruvat. Sedan har jag mitt riktiga skåp som sitter som berget och är mycket väl gömt.
Försäkring eller inte, jag skyddar mina tillgångar. Bankfack? Nej tack! Där kan det bli problem om banken blir utsatt för stöld, man får ju inte ha 'legal tender' i skåpet. Visst, mina Krugerrands är ju per definition inte 'legal tender' men mina Liberty Silver är ju det ($1 / st)...
Dessutom älskar jag ju att kunna ta ut mina mynt ibland och bara känna på dem...
2012-10-20 22:39 # 5
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSt2
 Visst, mina Krugerrands är ju per definition inte 'legal tender' men mina Liberty Silver är ju det ($1 / st)...

Tvärtom väl??
2012-10-25 19:26 # 6
beegee
Efter alla olika erfarenheter: Kan ngn klok människa i detta forum sammanfatta. Vad är valuta ( som inte ska vara i bankfack) och vad är inte valuta som vi kan förvara där.
Tack!
Ps. För övrigt anser jag att fiatsystemet bör förstöras, köp silver och guld! ( fritt efter Cato d.ä)
Senast ändrad av beegee; 2012-10-25 19:28
2012-10-25 19:48 # 7
Cornucopia
Problemet är att ingen vet, inte ens försäkringsbolagen.

Det de svarar är bara ord. Ord utan juridisk innebörd.

Enda sättet att testa är att polisanmäla en stöld och se vad försäkringsbolaget går med på innan du åker dit för försäkringsbedrägeri.

En försäkring är främst ett köp av inbillad trygghet. Man ska invaggas i tron att man är skyddad. Så länge inget händer sover man alltså gott om natten. Det är vad man betalar för.

Enda säkerheten är ordentlig riktig säkerhet. Därför är, oavsett försäkringsskyddets omfattning, bankfack att föredra. Betydligt sannolikare att du får besök i hemmet än i bankfacket.
2012-10-26 10:41 # 8
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Betydligt sannolikare att du får besök i hemmet än i bankfacket.


Och sannolikare att du får besök i ditt bankfack (av Herr Tjyv eller Herr Bankir) än i gropen 3 steg bakom granstubben i gläntan? :)
2012-10-26 10:50 # 9
Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Betydligt sannolikare att du får besök i hemmet än i bankfacket.


Och sannolikare att du får besök i ditt bankfack (av Herr Tjyv eller Herr Bankir) än i gropen 3 steg bakom granstubben i gläntan? :)


Underskatta inte risken för hemrån om man är en publik person med namn. Förvara ingenting av värde i hemmet eller på markerna om du inte är säker på din anonymitet online. Hemrånare är sällan trevliga och enda skyddet är att inte ha något som kan pressas ur dig med hot om våld mot dig eller din familj.

Och att gå ut med en spade i skogen med en pistol i nacken känns inte som en bra grej.
Senast ändrad av Cornucopia; 2012-10-26 10:52
2012-10-26 11:47 # 10
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Hemrånare är sällan trevliga och enda skyddet är att inte ha något som kan pressas ur dig med hot om våld mot dig eller din familj.

Och att gå ut med en spade i skogen med en pistol i nacken känns inte som en bra grej.


Man kan ju alltid välja att berätta för rånaren att man har sitt guld i bankfack och inte kan nå det.
Känns ju mindre nödvändigt att berätta för honom att det ligger nedgrävt under frugans rosenrabatt.

Men absolut, känner man sig trygg med att ha sitt guld/silver i bankfack så ska man för allt i världen ha det.
Alla sätt är bra utom de dåliga, trots allt. :)
2012-10-26 15:49 # 11
Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Hemrånare är sällan trevliga och enda skyddet är att inte ha något som kan pressas ur dig med hot om våld mot dig eller din familj.

Och att gå ut med en spade i skogen med en pistol i nacken känns inte som en bra grej.


Man kan ju alltid välja att berätta för rånaren att man har sitt guld i bankfack och inte kan nå det.
Känns ju mindre nödvändigt att berätta för honom att det ligger nedgrävt under frugans rosenrabatt.

Men absolut, känner man sig trygg med att ha sitt guld/silver i bankfack så ska man för allt i världen ha det.
Alla sätt är bra utom de dåliga, trots allt. :)


Lätt att överskatta tron på den egna förmågan att ljuga när familjens liv eller hälsa står på spel.
2012-10-26 16:40 # 12
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Som jag sa, känner man sig tryggast av att ha guldet i bankfack ska man ha det i bankfack.

Vi har alla olika förutsättningar och är olika individer. Det är sällan ETT svar är det ENDA givna för ALLA individer. Det var det jag ville få fram.

Antar att jag är lite klumpig i att försöka få fram kärnan i det jag skriver. Får jobba på det framöver. :)


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt