Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Första guldpengen - vilken känsla!
Första guldpengen - vilken känsla!
2012-10-11 16:45 # 1
CJA
Hej!
Jag har för första gången handlat guld och det blev en Krugerrand, mest av ren nyfikenhet men även för att det finns inte så mycket roligt att investera i nu under brinnande finanskris. Sedan kanske det inte är jättesmart att köpa för $1700/oz.

Guuud vilken känsla att hålla i den. Vilken tyngd! Det blev kärlek vid första ögonkastet.

Nu är frågan. Vilka mynt ska man köpa härnäst? Vad rekomenderas? Krugerranden är ju rätt så maffig men kanske inte så vacker att titta på.

mvh
CJA

Senast ändrad av CJA; 2012-10-11 16:46
2012-10-11 17:51 # 2
Selous
St Gaudens double eagle eller en mexikansk 50-pesos kanske. Det är mina personliga favoriter.
2012-10-12 08:34 # 3
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Citat:
Ursprungligen postat av Selous
St Gaudens double eagle eller en mexikansk 50-pesos kanske. Det är mina personliga favoriter.


Kan bara hålla med!
Dessa två mynt är inte bara stora, maffiga och har pondus. De tillhör enligt mig även de vackraste guldmynten i världen.

Om man ska titta på nyproducerade 1oz mynt så gillar jag, som så många andra, Lunarserien från Perth Mint. Deras produkter håller alltid världsklass när det gäller både val av motiv och präglingskvalitet.
2012-10-12 08:57 # 4
marcandrew
Gamla europeiska guldmynt tycker i vart fall jag är fina att se på och bra storlek på dem med.
2012-10-12 15:51 # 5
impact
Vill man titta känna o klämma på det köper man antagligen något från Perth Mint.

Köper man mer i investeringssyfte så är Krugerrand det lämpligaste.
22 karat, ett hållbart mynt. Det är världens mest producerade och mest kända världen över, det är "alltid" likvidt.
Dessutom har det låg premium över spot..

Så lite personligt är det vad som man ska köpa.
2012-10-12 23:36 # 6
Nikon
Gamla guldmynt, såsom en äkta svensk "guldtia" eller franska 20 Franc har många kul aspekter.
Guldtian har ett festligt symbolvärde i hur det representerar inflationen i Sverige.
Franska 20 Franc var en del av den europeiska myntunionen, och var alltså en slags EURO 1.0
Dessutom har franska 20 franc mycket bra legal status. (De är inte legal tender, och får därför förvaras i bankfack, men de har varit legal tender, vilket gör dom momsbefriade, och de har lite lägre spread än många andra historiska mynt).

Nackdelen med båda dessa är att de ändå har förhållandevis hög spread jämfört med annat, så de är inte jättebra ur investeringsändamål.
Ur ren investeringssynpunkt är tyvärr guldtackor oslagbara. De har låg spread, och får förvaras i bankfack etc.
Men de är inte alls lika kul att titta på.

Är du ute efter vackert guldglänsande mynt så har givetvis mynten med rent guld en mycket vackrare färg än de med 10% koppar inblandat (såsom krugerrand eller 20 franc). Men de är också betydligt ömtåligare.

Tänk hur som helst på att allt som har en spread på mer än kanske 5-7% är rätt så värdelöst ur investeringssynpunkt, så när man köper något sådant så gör man det i första hand av andra anledningar.
Senast ändrad av Nikon; 2012-10-12 23:38
2012-10-16 17:24 # 7
CJA
Tack för många bra svar. Varifrån törs man köpa Double Eagles och 50 Pesos? Jag har googlat lite men Är inte så pigg på Blocket,Tradera eller skumma utländska webbhandlare.

Ska nog titta lite närmare på Lunar tills vidare.

Med vänlig hälsning,
Carl-Johan
2012-10-16 18:42 # 8
Selous
Vill man "klämma och känna" är väl Perths grejer det sista man ska köpa. .999 är inte tåligt det minsta. 50-pesos och Double eagles finns här på LS ibland. Annars finns det rätt gott om väl etablerade säljare runtom i världen. Guld har ju inte moms och tullavgiftsproblemet på samma sätt som silver.
2012-10-16 22:58 # 9
Nikon
Tavex kanske har dom?
2012-10-16 23:49 # 10
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av CJA
Tack för många bra svar. Varifrån törs man köpa Double Eagles och 50 Pesos? Jag har googlat lite men Är inte så pigg på Blocket,Tradera eller skumma utländska webbhandlare.

Ska nog titta lite närmare på Lunar tills vidare.

Med vänlig hälsning,
Carl-Johan


Tradera har ett oförtjänt dåligt rykte tycker jag. Finns mängder av privatpersoner som är 100% pålitliga, samt flertalet seriösa mynthandlare. Har dock svårt för många av de säljare på guld- och silvertack delen som håller på och säljer i gramstackor av alla de slag, samt annat krimskrams. Håller man sig till de seriösa som man lätt märker vilka det är så blir man inte lurad. Men vet man inte vad man ger sig in på och känner sig osäker så ska man naturligtvis låta bli tradera. Gick själv på några rejäla nitar för några år sedan, men det berodde på min egen dumhet.

Förövrigt så vill jag även hävda att gamla svenska mynt är väldigt säkra med att det verkligen är äkta guld i dem. Har aldrig hört talas om falskt svenskt kronguld. Sen så har aldrig jag köpt några finare ex. av gammalt kronguld och har aldrig betalat mer än absolut max 5% över spotpriset med frakt inräknat.
2012-10-20 19:06 # 11
RobertSt2
Citat:
Ursprungligen postat av CJA
Hej!
Jag har för första gången handlat guld och det blev en Krugerrand, mest av ren nyfikenhet men även för att det finns inte så mycket roligt att investera i nu under brinnande finanskris. Sedan kanske det inte är jättesmart att köpa för $1700/oz.

Guuud vilken känsla att hålla i den. Vilken tyngd! Det blev kärlek vid första ögonkastet.

Nu är frågan. Vilka mynt ska man köpa härnäst? Vad rekomenderas? Krugerranden är ju rätt så maffig men kanske inte så vacker att titta på.

mvh
CJA


Köp en bunt Silver Eagles! Billiga i jämförelse med Krugerranden, för runt 12000 får du runt 40 mynt... Och känslan? Jo den är mycket bättre än Krugerranden! Tro mig, jag äger båda sorterna.
2012-10-20 22:48 # 12
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSt2
Citat:
Ursprungligen postat av CJA
Hej!
Jag har för första gången handlat guld och det blev en Krugerrand, mest av ren nyfikenhet men även för att det finns inte så mycket roligt att investera i nu under brinnande finanskris. Sedan kanske det inte är jättesmart att köpa för $1700/oz.

Guuud vilken känsla att hålla i den. Vilken tyngd! Det blev kärlek vid första ögonkastet.

Nu är frågan. Vilka mynt ska man köpa härnäst? Vad rekomenderas? Krugerranden är ju rätt så maffig men kanske inte så vacker att titta på.

mvh
CJA


Köp en bunt Silver Eagles! Billiga i jämförelse med Krugerranden, för runt 12000 får du runt 40 mynt... Och känslan? Jo den är mycket bättre än Krugerranden! Tro mig, jag äger båda sorterna.


Om du är sugen på silver så håller jag med om att eagles är ett av de mest välgjorda och vackra mynten.
Mycket klar och lång klang i dom också.

Ingen kan påstå att krugerrands är speciellt vackra. Men de är mycket bra investeringsmynt.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt