Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Hogre moms på silvermynt i Tyskland?
Hogre moms på silvermynt i Tyskland?
2012-10-05 00:32 # 1
Selous
http://www.das-bewegt-die-welt.de/index.php/wissenswertes/2298-silber-mehrwertsteuer-von-7-auf-19-zum-112013-

Min tyska är lite rostig minst sagt så jag förstår inte hur troligt det är men om det nu stämmer så borde det påverka Liberty Silver både i sin svenska och estniska tappning. Eftersom EU tydligen är inblandat är kanske den viktigaste frågan om det i så fall även kommer påverka Estland. Några tankar Torgny?
2012-10-05 20:15 # 2
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Ja, jag känner till detta och det stämmer att momsen kommer höjas i Tyskland. Branschorganisationer lobbar på att skjuta fram datumet dock så datumet verkar inte fastställt ännu.
2012-10-07 00:58 # 3
Nikon
En ny exportmarknad för Estland..... ;-)
2012-10-08 08:05 # 4
Cornucopia
Ja, det ser ut att bli 19%.
2012-10-08 17:23 # 5
marcandrew
Vad är det som används för att motivera momshöjningen i Tyskland? Skulle vara väldigt intressant ifall någon visste.
Är det momshöjning på gång på andra varor tex livsmedel också eller är det bara på silver?
2012-10-09 10:40 # 6
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Vad är det som används för att motivera momshöjningen i Tyskland?


Vad är alltid motiveringen för skattehöjningar? Girighet och kontroll.
Pappa staten behöver högre veckopeng. Kan man sedan kombinera detta med att "trycka till" en tillgång som blivit en populär tillflykt för de som vill ta sina pengar ur "systemet" så är det ju bara bra.
Två flugor i en smäll liksom.

Men jag har inte läst/hört vad (om något) den officiella förklaringen till momshöjningen skulle vara.
Men å andra sidan är det bara för staten att rabbla upp så många ogenomträngliga ekonomiska termer efter varandra som möjligt för att göra så befolkningen varken kan eller vill bry sig om orsaken.
2012-10-09 19:24 # 7
marcandrew
Jo, jag tänkte på den officiella förklaringen. Att de vill ha kontroll över allas tillgångar är inget nytt.

Har de kanske tolkat om EU-reglerna/direktivet som tidigare gjorde att de hade 7%? Intressant vore om så är fallet, att man kan tolka på olika sätt vid olika tillfällen beroende på hur det passar en.
2012-10-11 17:59 # 8
tysken
som jag förstått det så kommer detta från EU som inte kommer tillåta undantag från den generella moms-satsen för respektive land (t ex lägre moms på silver än på kläder). Alltså om detta tvingas fram från EU håll så borde det gälla även libertysilver.ee
2012-10-12 01:18 # 9
Selous
Om det är sant så blir det intressant med våra olika momssatser här i Sverige.
2012-10-12 10:11 # 10
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av tysken
som jag förstått det så kommer detta från EU som inte kommer tillåta undantag från den generella moms-satsen för respektive land (t ex lägre moms på silver än på kläder). Alltså om detta tvingas fram från EU håll så borde det gälla även libertysilver.ee


Gäller det ALLA varor? För i så fall har vi dyrare mat och böcker att se fram emot i Sverige...
2012-11-02 15:07 # 11
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
För att uppdatera tråden så är det väl nu mer eller mindre klart att det blir åtminstone 1 års uppskjutning på planerna att höja silvermomsen i Tyskland. Det behövdes visst lite längre tid för handlarna och marknaden att förbereda sig på moms höjningen.
2012-11-02 22:55 # 12
Vad är pengar? (vad-ar-pengar.blogspot.se)
Ok? Tja, positivt antar jag. Ange gärna en källa.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt