Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Oljan börjar nu prissättas i Yuan, måste vi då sälja allt vårt guld?
Oljan börjar nu prissättas i Yuan, måste vi då sälja allt vårt guld?
2012-09-21 18:52 # 1
Svejk
Hej! Först vill jag understryka att jag sannolikt är en lika stor goldbug som de flesta i detta forum pga det ohållbara i dagens ekonomiska "fiat money" -system och pga mina kunskaper om Peak Oil och vad det får för följder för ett globalt ekonomiskt system som bygger på tillväxt.

Men när jag nu läser om att Kina och Ryssland upprättat ett avtal för handel av olja som ska ske i Yuan och inte dollar och Kina erbjuder andra länder att handla olja i Yuan blir tveklöst frågan:

Ponera att dollarn som reservvaluta nu i snabb takt undermineras och Yuanen tar över i handeln med oljan (o allt möjligt så småningom), då kommer dollarn att sjunka som en sten. Om jag nu sitter på fysiskt guld som prissätts i dollar, är då inte det mest kloka att göra att sälja allt mitt guld och sedan gå in igen o köpa det när det eventuellt går att handla i med Yuan?

Innan ni svarar på frågan uppmanar jag er att läsa om vad som håller på att ske mellan Ryssland och Kina gällande Yuan/oljehandeln här:
http://peakoil.com/business/dollar-no-longer-primary-oil-currency-as-china-begins-to-sell-oil-using-yuan/

Tack för ett grymt bra forum!

Svejk

Tillägg: El ska man ha is i magen o tänka att "när dollarn, sjunker/kollapsar kommer det rusch att köpa fysiskt guld och priset på guld stiga motsvarande grad som dollarn tappar i köpkraft och att det dessutom rent av (i sådant läge), kan råda brist på guld?? Allt hänger väl på hur svenska kronan påverkas av det här?
Senast ändrad av Svejk; 2012-09-21 19:31
2012-09-21 20:09 # 2
wikström
Mycket intressant fråga, det logiska är nog att guldet rusar om dollarn faller. Rusningen blir nog i den pariteten att kroppen darrar av förväntansfulla rysningar.
2012-09-21 20:10 # 3
Chefen
Jag tror att du skall behålla guld silver för att möjligt öka.Så länge dollarn finns och guld prissätts i dollar så borde det
finnas ett förhållande mellan RMB och dollarn.När och om dollarn totalkollapsar så bör det vid den tidpunkten finnas en
växelkurs mot RMB som tar över och fortssätter.
2012-09-21 22:31 # 4
Svejk
Tack. Det var ungefär så jag tänkte efter lite klurande och rådfrågande av andra guldbaggar. Sitter still i båten så länge.
2012-09-22 00:07 # 5
Kire
Det är nu jag som inte kan ekonomi börjar vackla i min tro att jag äntligen lärt mig något: Att guld har sitt värde i sin metallvikt.
Men så läste jag detta:
"Om jag nu sitter på fysiskt guld som prissätts i dollar, är då inte det mest kloka att göra att sälja allt mitt guld och sedan gå in igen o köpa det när det eventuellt går att handla i med Yuan?"
För en av mina nu förvirrade hjärnceller (två till antalet) betyder detta att guld = dollar, dvs påhittade pengar.
Men den andre hjärncellen säger att guld är guld oavsett vilken fiatvaluta som styr världen .... eller?
2012-09-22 04:01 # 6
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Kire
Det är nu jag som inte kan ekonomi börjar vackla i min tro att jag äntligen lärt mig något: Att guld har sitt värde i sin metallvikt.
Men så läste jag detta:
"Om jag nu sitter på fysiskt guld som prissätts i dollar, är då inte det mest kloka att göra att sälja allt mitt guld och sedan gå in igen o köpa det när det eventuellt går att handla i med Yuan?"
För en av mina nu förvirrade hjärnceller (två till antalet) betyder detta att guld = dollar, dvs påhittade pengar.
Men den andre hjärncellen säger att guld är guld oavsett vilken fiatvaluta som styr världen .... eller?


Ibland finns det mer än en sanning.
Ingen kan med säkerhet säga på förhand om guldet kommer att bete sig som en fristående valuta, eller som en valuta knuten till dollarn.
2012-09-22 08:54 # 7
Hedge
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Kire
Det är nu jag som inte kan ekonomi börjar vackla i min tro att jag äntligen lärt mig något: Att guld har sitt värde i sin metallvikt.
Men så läste jag detta:
"Om jag nu sitter på fysiskt guld som prissätts i dollar, är då inte det mest kloka att göra att sälja allt mitt guld och sedan gå in igen o köpa det när det eventuellt går att handla i med Yuan?"
För en av mina nu förvirrade hjärnceller (två till antalet) betyder detta att guld = dollar, dvs påhittade pengar.
Men den andre hjärncellen säger att guld är guld oavsett vilken fiatvaluta som styr världen .... eller?


Ibland finns det mer än en sanning.
Ingen kan med säkerhet säga på förhand om guldet kommer att bete sig som en fristående valuta, eller som en valuta knuten till dollarn.


Guld har ju fungerat som betalningsmedel långt innan dollarn fanns, varför skulle det ändra sig?
2012-09-22 10:38 # 8
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Hedge
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Kire
Det är nu jag som inte kan ekonomi börjar vackla i min tro att jag äntligen lärt mig något: Att guld har sitt värde i sin metallvikt.
Men så läste jag detta:
"Om jag nu sitter på fysiskt guld som prissätts i dollar, är då inte det mest kloka att göra att sälja allt mitt guld och sedan gå in igen o köpa det när det eventuellt går att handla i med Yuan?"
För en av mina nu förvirrade hjärnceller (två till antalet) betyder detta att guld = dollar, dvs påhittade pengar.
Men den andre hjärncellen säger att guld är guld oavsett vilken fiatvaluta som styr världen .... eller?


Ibland finns det mer än en sanning.
Ingen kan med säkerhet säga på förhand om guldet kommer att bete sig som en fristående valuta, eller som en valuta knuten till dollarn.


Guld har ju fungerat som betalningsmedel långt innan dollarn fanns, varför skulle det ändra sig?


För att dagens människor aldrig har sett guld som ett betalningsmedel?
För att guld inte används som officiellt betalningsmedel i ett enda land i hela världen.
För att dagens samhälle med elektroniska betalningar aldrig existerat förut.
Bara för att något varit på ett visst sätt under lång tid betyder det inte att det alltid kommer att vara så.
Hästen har ju fungerat som fortskaffningsmedel långt innan bilen fanns. Varför skulle det ändra sig?
2012-09-22 10:46 # 9
Despierto
Du ska sälja guldet för vad då? Svenska kronor? Dollar du växlar till yuan?

Det är ju precis för sådant här som man håller guld. Hade du haft kapitalet i dollar hade jag förstått oron men guld är den tryggaste placeringen.
2012-09-22 15:19 # 10
HPX
Man skall dock inte tro att yuanen utan vidare kommer överta platsen som världens reserv-valuta. Kineserna har STORA problem med sin ekonomi, som har blåsts upp ganska vansinnigt av "stimulanser" och kredit-expandering/inflation. Förvisso kommer sannolikt den som först binder sin valuta till guld att komma vinnande ur valuta-striden efter några år, men vad alla bör vara medvetna om är att binder man sin valuta till guld (beroende på vilken kurs man binder naturligtvis) så kommer man få en VANSINNIG deflation då mängden papperspengar i cirkulation vida överstiger vad som kan täckas med guldreserver i dagsläget, oavsett om vi talar om Kina, USA, Europa eller någon annan del av världen.

Just nu drivs ekonomin av kreditexpansion, och har så gjort i åtminstone 30 år. När detta tar slut så kommer den finansiella kollaps vi BORDE ha sett 2008. Kort sagt - för att binda sin valuta till guld så måste man vara villig att ta "short term pain" för "long term gain" då man kommer spränga hela kreditexpansions-maskineriet. Det gäller oavsett vem som gör det. Följaktligen kommer det sitta ganska långt inne att göra så oavsett vilket land vi talar om.

Därtill måste staten sluta gå med underskott då räntorna på statsskuld i slutändan flyger i taket. En guldbaserad valuta är till för att förhindra räntemanipulation och statlig underskottspolitik. Ännu finns inga tecken på att en enda makthavare i världen är villig att gå den vägen. Följaktligen så lär guldpriset fortsätta gå upp, papperslappar gå ned, ända tills situationen blir så illa att befolkningen kräver en stabil valuta (och dit är det ganska långt - innan dess skall vi nog se kraftig prisinflation och rejält höga räntor).
2012-09-22 16:10 # 11
erland82
Det ska väl vara Gamle Gaddafi som kanske hade planer på att införa en guldbaserad valuta.
http://m.youtube.com/watch?v=GuqZfaj34nc
2012-09-22 17:23 # 12
Svejk
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Du ska sälja guldet för vad då? Svenska kronor? Dollar du växlar till yuan?

Det är ju precis för sådant här som man håller guld. Hade du haft kapitalet i dollar hade jag förstått oron men guld är den tryggaste placeringen.


Ja precis, avsåg att att sälja till svenska kronor och sedan köpa guld igen när/om guldet prissätts i Yuan. Men har insett att jag borde kunna sitt på guldet och hoppas att guldet helt enkelt "tas över" av Yuanen och sedan en vacker dag kan säljas i svenska kronor (ja el rent av användas direkt som valuta).
Senast ändrad av Svejk; 2012-09-22 17:23


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt