Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Rekommendera ädelmetaller för andra
Rekommendera ädelmetaller för andra
2012-09-21 11:05 # 1
Despierto
Hur gör ni när andra frågar om investeringstips för ädelmetaller? Anledningen till att jag frågar är att jag blev tillfrågad. Självförtroendet sviktade, guldet hade inte avslutat sin förra, evighetslångs korrektion och jag fegade ur att helhjärtat föreslå guld. Det ångar jag givetvis idag.
2012-09-21 12:07 # 2
Nikon
Försiktighet är bäst när det gäller investeringsrekommendationer.
Det kan alltid gå åt pipan.
Var och en måste bilda sig en egen uppfattning.
2012-09-21 12:49 # 3
zanetti6
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Försiktighet är bäst när det gäller investeringsrekommendationer.
Det kan alltid gå åt pipan.
Var och en måste bilda sig en egen uppfattning.


Kunde inte skrivit det bättre själv. Informationen finns där ute, bara söka och finna, bilda sin egen uppfattning.
2012-09-26 19:45 # 4
blessed
World Gold Council statistik http://gold.org/investment/statistics/gold_price_chart/#

visar att om man köpte guld ( ca 25 USD per gram spotprice) 25 Nov 2008 skulle det har "dröjt" tills 2: e Maj 2011 tills fiat värdet dubblerades.

Det är en dubblering på 29 månader. Det är lätt att titta i bakspegeln men de underliggande faktorerna har inte ändrats till det sämre gällande att investera i fysiskt guld med fortlöpande inköp.

I vilket fall gynnar investeringen ett sparande. Guldet håller minst på sikt sitt nominella fiat värde.

En tanke i det aktuella ränteläget för den som har en låg belåning på exempelviss sin bostad skulle vara att låna ytterligare 200 000 SEK på 5 år med 5 årigt bunden ränta på 3,71% från exempelviss ICA banken.

Amortera 3333 kr per månad och ränta på 617 per månad (före ränteavdraget) 495 ( efter avdraget). Lånet kostar högst 29600 kronor.

För 200 000 kronor kan man köpa ca 16,57 oz guld i präglad mynt. Räknar man med räntekostnaden kommer inköpspriset att vara 229600÷16,57 per oz eller 13850 SEK per oz.

Finns det någon som tror att fiat värdet på guld ligger under 13850 om 5 år?

Det jag gillar mest med min kalkyl är ränteavdraget och inflationens effekt på fiat värdet som är belånat.

Vill man gardera sig med en hedge kan man låna ytterligare 60 000 och köpa lämpliga aktier om man är duktig på den marknaden. Aktieköp tror jag dock inte på själv men det skulle i teori går upp påtagligt om av något mirakel Benarke och Super Mario vänder skutan osv. Gör dem inte det fortsätter guldtåget och kanske silver tåget. Alla ombord!
Senast ändrad av blessed; 2012-09-26 19:52
2012-09-26 20:15 # 5
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av blessed
World Gold Council statistik http://gold.org/investment/statistics/gold_price_chart/#

visar att om man köpte guld ( ca 25 USD per gram spotprice) 25 Nov 2008 skulle det har "dröjt" tills 2: e Maj 2011 tills fiat värdet dubblerades.

Det är en dubblering på 29 månader. Det är lätt att titta i bakspegeln men de underliggande faktorerna har inte ändrats till det sämre gällande att investera i fysiskt guld med fortlöpande inköp.


Det är precis lika lätt att hitta en tidsperiod över vilken guldets värde halverats mätt i fiatvaluta.
2012-09-26 20:37 # 6
Solidus
Guldvärdet ändras egentligen inte, det är valutorna som fluktuerar. En Colt t.ex. kostade lika mycket på guldgrävartiden
som idag, ca 1 oz guld. Finns många sådana exempel...
2012-09-26 20:53 # 7
Sigvard
Jag skulle aldrig helhjärtat rekommendera någon annan person att köpa guld. Det man kan säga är att man själv skulle satsa på att köpa guld och att man tror på det men att man är fullständigt medveten om att man kan förlora på det. Och att man tar den risken.

Och sedan överlåta till den som undrar att själv ta beslutet om att köpa eller inte.
Senast ändrad av Sigvard; 2012-09-26 20:56
2012-09-26 21:53 # 8
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av blessed

visar att om man köpte guld ( ca 25 USD per gram spotprice) 25 Nov 2008 skulle det har "dröjt" tills 2: e Maj 2011 tills fiat värdet dubblerades.

Past preformance is not indicative of future results.

Och skuldsätta sig? Nä, det är bra, tack... Ja, jag tror att guldet ligger under $14 000 om fem år.
Senast ändrad av Despierto; 2012-09-26 21:54


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt