Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Historia
Historia
2011-01-23 22:14 # 1
Z.
Historien speglar ofta framtiden. Därför tänkte jag skapa en tråd om just ekonomisk historia.

Jag är själv ingen expert vilket är en av anledningarna till varför jag startar denna tråd. Kanske kan större kunskap om historien gör underlätta våra spekulationer om framtiden?

Hur gick det till när världen gick från guldmyntfot till fiat valuta, var det nixonshocken '71 eller Roosevelt's "New Deal" '33 som satte allt i rullning?
2011-01-23 23:29 # 2
Anonym
Det var fransmännen som begärde stora mängder guld mot dollar, det riskerade att snabbt tömma USA.s guldreserv, så Nixon såg sig tvungen då att stoppa möjligheten att växla dollar emot guld, det var väl den slutgiltiga spiken i guldmyntfotens kista, 1971 eller om det var 1973 ev.

/GeCe
2011-01-24 07:53 # 3
Anonym
I Bretton Woods avtalet 1944 samlades alla viktiga länder och beslöt om ett monetärt system, där olika valutor var knutna till dollarn i ett fast växlingsvärde(5,18 SEK/USD tror jag det var).

Dollarn i sin tur var uppbackad av USA:s då enorma guldreserv. På detta sätt var övriga valutor indirekt uppbackade av USA:s guldreserv. Guld var satt till ett fast pris på ca 30 USD/oz.

Men USA:s dollarreserv dränerades efterhand när bl a Frankrike begärde ut guld i utbyte mot guld. Och i och med att Vietnamkriget blev kostsamt tvingades man överge gulduppbackningen 1971. Därefter var alla världens valutor Fiat för första gången någonsin. Och det är det experimentet som nu håller på att kollapsa.

Det diskuteras nu på olika håll om att man måste införa ett nytt system. Guld har nämnts som en komponent i sammanhanget. Och i så fall måste guldpriset uppvärderas kraftigt.

Vi upplever världshistoria just nu. Det blir spännande att följa utvecklingen. Själv vågar jag inte spara långsiktigt i SEK eller någon annan Fiat valuta. Det är en säker förlust.

KH
2011-01-24 07:57 # 4
Anonym
Jag har ett par skrivfel ovan.

EDIT: Det var guld reserven som dränerades(ej dollarreserven). Och frankrike begärde guld i utbyte mot dollar.

KH
2011-01-24 09:19 # 5
Anonym
Vill minnas att det var de Gaulle som förstod att guld var mer värt än dollarn.
I Bretton W avtalet var nog dollarn bara uppbackad till 40% i guld, då man redan tidigare övergivit den 100% uppbackningen.
2011-01-25 07:28 # 6
Newton
Detta är en väldigt intressant video om en händelse i Amerikansk ekonomisk historia som inte många känner till: depressionen 1920. Ekonomin återhämtade sig fullt på mindre än 18 månader. Det är intressant att se hur den skiljer sig mot 'The great depression' som började 1929, som tog 10 år att återhämta sig från.



År 1920 kom det inga ekonomiska stimulanser och då kan man fundera vart vi är på väg idag, med dessa jättestimulanser. Vi har precis sett början på 'The greatest depression'


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt