Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Villkoren för gruvindustrin-Är det något ni tänker på?
Villkoren för gruvindustrin-Är det något ni tänker på?
2012-09-04 13:18 # 1
Despierto
Den senaste tidens oroligheter kopplade till gruvnäringen i Sydafrika har fått mig att fundera. Är gruvarbetarnas villkor något ni funderar över? Jag erkänner villigt att jag inte gör det. Det är ett klent försvar kanske men så mycket av det vi konsumerar produceras under högst tveksamma villkor så jag tänker att det inte spelar någon större roll...

Hur tänker ni?
2012-09-04 13:55 # 2
LongJonSilver
Gruvindustri är en väldigt sunkig historia i tredje världen. De flesta på det här forumet har säkert sett dokumentärer från Latinamerika där man får se de vidriga förhållandena i silver och guldgruvor. Hjälper vi de här människorna om vi slutar köpa silver och guld? Knappast. Jag skulle nog säga att vi som köper silver/guld och kräver fysisk leverans hjälper till att slå hål på västs Banksters som under lång tid manipulerat ner priset på dessa råvaror. Jag har inget problem med att betala vad det kostar att ta upp silver/guld under humana former, tvärt om så vill jag att priset stiger. Jag fortsätter att handla och hoppas att en så stor del av min köpkraft letar sig fram till de som finns nere i gruvan. Och med tiden kanske vi köpare tillsammans knäcker ryggen på vargflocken av banksters som mixtrar med spotpriset, och att i förlängningen så får gruvarbetarna vettigt betalt.
2012-09-04 18:08 # 3
marcandrew
Tänker nog ungefär som TS med att allt vi konsumerar i stort sett har producerats med dåliga villkor för arbetarna/miljön i något led. Jag struntar i vart mitt guld kommer ifrån. Synd ifall någon lidit under produktionen. Vissa har det bra, vissa inte.

Dock så är jag inte alltid så. Ett visst mejeri vill jag inte ha varor från(enda valet nu dock), samma gäller ett land i mellanöstern.

Men det med att bry sig om var/hur varor är producerade kan ibland ta konstiga uttryck. Exempel när tonfisk märks med att inga delfiner skadats när den producerats. Visst härligt för delfinerna, men att tonfisken minskat rejält och att de stora i stort sett försvunnit det är helt ok det. Ungefär som att jag äter gärna pandor så länge inga tigrar dödats i processen.

För övrigt så är det intressant hur media bevakat skjutningarna av de strejkande gruvarbetarna i Sydafrika, tänk er hur rubrikerna skulle ha sett ut ifall detta inträffat 20 år tidigare.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt