Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < American Gold Eagles och Canadian Gold Maple Leaf
American Gold Eagles och Canadian Gold Maple Leaf
2011-01-22 16:37 # 1
Anonym
Jag har kollat runt en del och har snart läst på tillräckligt för att börja köpa framför allt silver, men även guld på sikt.

Ni verkar ha de vanligaste silvermynten i lager eller möjligt att beställa via Liberty Silver (American Silver Eagle) och (Canadian Maple Leaf Silver), men någon gång i framtiden kanske jag har mer valuta att köpa guld för. Jag undrar om American Gold Eagles och Canadian Gold Maple Leaf-mynten är så pass populära så att ni aldrig får in några, eller om ni inte har med dessa mynt i ert standardutbud?

Jag känner att jag inte har läst på tillräckligt mycket om de olika mynten och hur pass populära dom är, men jag har en känsla av att American Eagles och Canadian Maple Leaf-mynten är de mynt som man känner till världen över och därmed bäst kandidater då man som nybörjare vill börja spara i guld och silver.
2011-01-22 18:04 # 2
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
..... jag har en känsla av att American Eagles och Canadian Maple Leaf-mynten är de mynt som man känner till världen över och därmed bäst kandidater då man som nybörjare vill börja spara i guld och silver.


Hej Anonym!
Eagles & Maples är välkända och gångbara, men jag undrar om det inte är brittiska Sovereigns och sydafrikanska Krugerrands som är de allra mest internationellt gångbara. Skulle tro att dessa kan omsättas till kontanter i banker i praktiskt taget hela världen. Kanske Krugerränderna är allra bäst, vad säger andra som försökt omsätta utomlands?

/GeCe
2011-01-22 19:12 # 3
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Jag har kollat runt en del och har snart läst på tillräckligt för att börja köpa framför allt silver, men även guld på sikt.

Ni verkar ha de vanligaste silvermynten i lager eller möjligt att beställa via Liberty Silver (American Silver Eagle) och (Canadian Maple Leaf Silver), men någon gång i framtiden kanske jag har mer valuta att köpa guld för. Jag undrar om American Gold Eagles och Canadian Gold Maple Leaf-mynten är så pass populära så att ni aldrig får in några, eller om ni inte har med dessa mynt i ert standardutbud?

Jag känner att jag inte har läst på tillräckligt mycket om de olika mynten och hur pass populära dom är, men jag har en känsla av att American Eagles och Canadian Maple Leaf-mynten är de mynt som man känner till världen över och därmed bäst kandidater då man som nybörjare vill börja spara i guld och silver.
2011-01-22 19:12 # 4
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
..... jag har en känsla av att American Eagles och Canadian Maple Leaf-mynten är de mynt som man känner till världen över och därmed bäst kandidater då man som nybörjare vill börja spara i guld och silver.


Hej Anonym!
Eagles & Maples är välkända och gångbara, men jag undrar om det inte är brittiska Sovereigns och sydafrikanska Krugerrands som är de allra mest internationellt gångbara. Skulle tro att dessa kan omsättas till kontanter i banker i praktiskt taget hela världen. Kanske Krugerränderna är allra bäst, vad säger andra som försökt omsätta utomlands?

/GeCe


Tack för hjälpen GeCe! Jag försöker uppskatta vilken komposition av mynt som jag vill sträva efter på sikt och nu vet jag nog vilka fyra guldmynt jag vill sikta in mig på. Vilka silvermynt är mest välkända? Silver Eagle, Canadian Maple Leaf, Österrikisk Philharmonic och Silver Britannias?
2011-01-22 19:19 # 5
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Jag har kollat runt en del och har snart läst på tillräckligt för att börja köpa framför allt silver, men även guld på sikt.

Ni verkar ha de vanligaste silvermynten i lager eller möjligt att beställa via Liberty Silver (American Silver Eagle) och (Canadian Maple Leaf Silver), men någon gång i framtiden kanske jag har mer valuta att köpa guld för. Jag undrar om American Gold Eagles och Canadian Gold Maple Leaf-mynten är så pass populära så att ni aldrig får in några, eller om ni inte har med dessa mynt i ert standardutbud?

Jag känner att jag inte har läst på tillräckligt mycket om de olika mynten och hur pass populära dom är, men jag har en känsla av att American Eagles och Canadian Maple Leaf-mynten är de mynt som man känner till världen över och därmed bäst kandidater då man som nybörjare vill börja spara i guld och silver.


Hej, precis som med silver så blir det billigare per gram ju större/mer du köper.
Har du inte någon speciel favorit tycker jag du ska köpa billigaste 1oz för tillfället.
själv rekomenderar jag lunar mynten då det blir samlarvärde på dom utöver guldvärdet.
Köp dock inte gamla lunar som redan har högt samlarväde. i slutet på året
kommer nästa års mynt DRAKEN som tveklöst är det mest värdefulla samlarmyntet.
Själv har jag 100k som är ämnade till just dom mynten.
2011-01-22 21:39 # 6
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Ni verkar ha de vanligaste silvermynten i lager eller möjligt att beställa via Liberty Silver (American Silver Eagle) och (Canadian Maple Leaf Silver), men någon gång i framtiden kanske jag har mer valuta att köpa guld för. Jag undrar om American Gold Eagles och Canadian Gold Maple Leaf-mynten är så pass populära så att ni aldrig får in några, eller om ni inte har med dessa mynt i ert standardutbud?

Jag känner att jag inte har läst på tillräckligt mycket om de olika mynten och hur pass populära dom är, men jag har en känsla av att American Eagles och Canadian Maple Leaf-mynten är de mynt som man känner till världen över och därmed bäst kandidater då man som nybörjare vill börja spara i guld och silver.


De mest kända guldmynten är utan tvekan Krugerrands och brittiska sovereigns. De har dessutom fördelen att vara tåligare. Jag har hört historier om folk som haft svårt att få fullt värde på tex Maples eftersom de lätt blir repiga då renheten gör dem mjukare. Amerikanska Eagles (men inte buffalos) och brittiska guldbrittanias är även de i tåligare legering. Tilläggas bör att det varit utomlands, dvs, LS är oskyldigt såvitt jag vet. Detta om guld.

När det gäller silvermynt så är det väl Eagles, Maples och Philharmonics som gäller om du är ute efter metall. Libertads kan kanske vara ett alternativ. Sort egal, ta den som är billigast. Vill du även ha samlarvärde så funkar Lunars, Britannia, Koalas, Pandas och så vidare men då får du vara beredd på att betala premium redan från början.

Mvh Jimmy
2011-01-22 22:35 # 7
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
..... jag har en känsla av att American Eagles och Canadian Maple Leaf-mynten är de mynt som man känner till världen över och därmed bäst kandidater då man som nybörjare vill börja spara i guld och silver.


Hej Anonym!
... brittiska Sovereigns ...
/GeCe


Brittisk Guldsovereign - 7,32 gram guld? Eller finns det 1oz?
2011-01-22 22:59 # 8
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
..... jag har en känsla av att American Eagles och Canadian Maple Leaf-mynten är de mynt som man känner till världen över och därmed bäst kandidater då man som nybörjare vill börja spara i guld och silver.


Hej Anonym!
... brittiska Sovereigns ...
/GeCe


Brittisk Guldsovereign - 7,32 gram guld? Eller finns det 1oz?


Nej, finns inte i 1oz, de finns i 1pund = 7,32 gram guld och i halvpund = 3,65gr. Tror inte de finns i andra storlekar .
Inte så populära bland jänkarna, dom gillar mest i oz och jämna delar därav , har svårt med omvandlingen gram----> oz. Även dom franska 20 franc är mycket gångbara och har getts ut i stora mängder = 5,81 gram guld. Det roliga med sovereign & franska är de de har varit pengar "på riktigt", alltså allmännt cirkulerande betalningsmedel, jag tycker det ger en extra känsla.

/GeCe
2011-01-22 23:09 # 9
Anonym
Egentligen heter dom full Sovereign & halv Sovereign, värdet var 1pund på helan när dom användes på riktigt, fast det står inte på dom.

/GeCe
2011-01-23 01:10 # 10
Anonym
Jag har en sista fråga innan jag går tillbaka till självstudier: Är även Canadian Silver Maple:n ömtåliga eller är myntet tåligare än Canadian Gold Maple:n?
2011-01-23 01:50 # 11
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Jag har en sista fråga innan jag går tillbaka till självstudier: Är även Canadian Silver Maple:n ömtåliga eller är myntet tåligare än Canadian Gold Maple:n?


Silver är tåligare än guld. Silver maples är inte ömtåligare än tex Eagles eller Libertads. De flesta silverbullion-mynt har samma renhet och väger 1 ounce. På rak arm tror jag bara det är Britannian som skiljer sig. Den är tillverkad av britanniasilver. Vill du ha guldmaples så köp det, det är inte dåliga mynt men de behöver hanteras försiktigare än tex Krugers som i teorin ska tåla cirkulation.

Mvh Jimmy
2011-01-23 15:33 # 12
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Jag undrar om American Gold Eagles och Canadian Gold Maple Leaf-mynten är så pass populära så att ni aldrig får in några, eller om ni inte har med dessa mynt i ert standardutbud?


Precis som många andra kommenterat är Krugerrands det överlägset mest populära guldmyntet. Dess popularitet och präglingstal är så pass höga att det präglats mer guld i krugerrands än alla andra guldmynt tillsammans. För 1 oz mynt har vi därför försökt se till att ha krugerrands i lager så mycket som möjligt. Dock har efterfrågan varit väldigt hög varför vi ej fullt ut lyckats med att hålla lager kontinuerligt. Nu finns dock krugerrands åter i lager.

En annan anledning till varför vi inte har Gold Eagles och Gold Maples i lager kontinuerligt är att de helt enkelt är dyrare i termer av premie över spot. Vi får betala 2-3 procentenheter extra över spot för dessa än för Krugerrands trots att guldinnehållet är detsamma.

Det stämmer som kommenterats att sovereigns också är väldigt populära. Dessa finns nu åter också i lager.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-01-23 15:35


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt