Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Byt bank! (?)
Byt bank! (?)
2012-07-11 12:42 # 1
Liberty Silver / Gustav Andersson
Tänkte att vi (förutom i kommentarsfältet) kunde diskutera dagens ledare (som ni ser här under) lite mer ingående i denna tråd.


Dagens ledare
Onsdagen den 11:e juli 2012


Byt bank!

Min personliga åsikt om dagens banksystem är att det är ett system som är gravt perverterat, ohederligt, som far med osanning och som kränker grundlägande rättigheter, t.ex. äganderätten. Detta eftersom bankerna ger löften som de inte kan hålla. De gör allt detta med statens goda minne, som dessutom håller dem under armarna. Faktum är att de aldrig skulle kunnat skapa historiens största kreditbubbla - genom att skapa pengar från luft - utan att staten hade klappat dem på huvudet genom att tillhandahålla tjänster som: insättingsgarantier, nödlån, ett clearingsystem (RIX) mm. Det hjälper också att före detta ministrar ger dem legitimitet genom att bli VD för deras intresseorganisation - Svenska Bankföreningen.

Detta till trots så är vi ännu så länge mer eller mindre beroende av våra banker. Vi behöver kunna betala räkningar, föra över pengar, ha ett lönekonto, få kredit etc. Surt sa räven.

Det verkar dock vara så att en övervägande del av gemene man nästan aldrig, eller väldigt sällan, byter bank. Oftast har man samma bank som sina föräldrar en gång valde att förvara sina löneslantar hos. Kanske hade även deras föräldrar samma bank.

Nu är våra behov väldigt olika. Vissa kanske behöver väldigt personlig service och gillar en lokal anknytning (kyrktornsprincipen), medan andra vill ha en större och internationell bank. Någon kanske vill ha hög tillgänlighet och bra öppettider, medan andra nöjer sig med en bank som håller öppet till kl. 15.00. Somliga gillar kanske banker som faktiskt har tillgång till pengar - kanske flera olika valutor - om man skulle vilja sätta in eller ta ut fysiska kontanter, medan andra aldrig hanterar en enda sedel. Vissa kanske vill betala en årsavgift för den stora äran att få använda den fina bankens kontokort och internetbank, medans andra vill ha det gratis.

Problem med kontokort, dåligt bemötande och allmänt strul gjorde att jag surnade till och bytte bank. Det var skönt att byta.

Oavsett ens behov är min generella önskan att konsumenter bytte bank oftare. I en fri ekonomi är det konsumenterna som är kungar! Det är vi som bestämmer!

Med vänlig hälsning
Gustav Andersson
Kunskapscentralen/Liberty SIlver AB


Vad tycker ni!? Vad är alternativen? Är det någon idé att i dagsläget byta eller är alla banker samma skrot och korn?

Ordet är fritt!

Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2012-07-11 12:44
2012-07-11 12:48 # 2
Despierto
Alla banker är väl av samma skrot och korn men jag inbillar mig ändå att vi kan utöva konsumentmakt och driva det i rätt riktning. Min bankbyten har alltid ett specifikt skäl och det låter jag banken veta.

Givetvis vrids konsumentmakten ur händerna på folk när det mest handlar om lån, trots att detta är vad bankerna tjänar pengar på. Men vi kommer nog snart till en situation där varje reservkrona är värdefull och därmed varje kund.
2012-07-11 18:24 # 3
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Har bytt bank 3 gånger under lika många år!
Detta har varit då jag inte varit nöjd med "servicen" på de banker jag lämnat.
Då jag inte har överdrivet höga lån, inte mycket pengar sparade på konto, fonder eller aktier känns det som att bankerna jag lämnat inte kunnat brytt sig mindre om mina klagomål eller om att jag sedan lämnat banken.

Den första jag lämnade för 3 år sedan var en lokal Swedbank, som jag varit kund hos i 30 år. De gjorde inga som helst försök att behålla mig som kund. De beklagade att de inte kunde tillgodose mina behov och önskade mig lycka till någon annan stans.
Där fick jag verkligen upp ögonen för hur extremt lite storbankerna bryr sig om en vanlig småkund som mig.
Sedan dess har jag 0% tillit till bankerna och ser till att minimera min kontakt med dem.
2012-07-11 19:13 # 4
Nikon
När ni byter bank, passa på och ställ dom mot väggen:
Kräv av din tilltänkta nya bank att få förvara bullionmynt i bankfack.
Samtliga banker förbjuder förvaring av kontanter i bankfack, vilket tyvärr inkluderar de flesta bullionmynten. (lagligt betalningsmedel)
Men det är ett förbud som de skulle kunna ändra på, om de fick lite incitament.
2012-07-11 19:16 # 5
Jag
Varför byta bank när man kan använda olika tjänster hos olika.
Själv använder jag:
Handelsbanken som huvudbank årskostnad för Internet och depå = 0 Kr
GE MoneyBank till kort årskostnad = 0 Kr
LF, SBAB och Ikano Bank till sparande årskostnad = 0 Kr (Flytta efter bästa ränta)
Har inga lån så jag är inte någon bra kund.

SEB används enbart till att skapa kostnad för banken.
Innestående medel 0,13 sek får kontoutdrag varje år skickar på post.

Bokar aldrig tid vid eventuellt bankärende utan går bara dit viket har gått bra.
Skulle banken inte villa prata med mig så går jag till nästa.
Bankerna vill inte träffa sina kunder i alla fall.
2012-07-11 19:23 # 6
kaase
Citat:
Ursprungligen postat av Jag
SEB används enbart till att skapa kostnad för banken.
Innestående medel 0,13 sek får kontoutdrag varje år skickar på post.


Roligt, jag har själv 0,49 SEK hos SEB av samma anledning... ;)
2012-07-11 19:30 # 7
kaase
Håller förövrigt med "Jag" i andra saker. Jag har förvisso en huvudbank, men har på senare tid börjat engagera flera olika banker för olika tjänster.

Framförallt långsiktigt sparande i fiatvalutor och fonder har lagts hos en traditionell lokal sparbank som inte sysslar med derivathandel, inte har vd-våningar på Östermalm och som har relativt hög soliditet (lågt utnyttjande av fraktionell bas för utlåning).

Däremot byter jag oftare för företagen jag är involverad i, för att få bättre villkor. Har nog bytt bank vartannat eller vart tredje år de senaste tio åren. Tyvärr har detta gjort att jag inte är så sugen på några av våra storbanker mer, så alternativen minskar för varje år...
Senast ändrad av kaase; 2012-07-11 19:31
2012-07-12 12:38 # 8
MoonMan
Själv har jag flera banker.
Vad det gäller betalkort tycker jag man skall välja ett kort där man får betalt för att använda kortet. Själv får jag tillbaka 1% av vad jag handlat för och har en tillgodoränta på 3% nånting.
2012-07-17 23:17 # 9
Schweinrich
Det är helt riktigt att bankerna är skurkaktiga figurer och det tar mig emot att behöva stödja deras korrupta verksamhet, så jag har försöker hålla så lite pengar som möjligt i banksystemet. Jag får lön, betalar mina räkningar och tar sen ut resten eller köper fysiskt silver. Därmed kan de inte låna ut mina besparingar 14 ggr och genom att köpa silver deleveragar man pappersmarknaden också. Inte mycket i det stora hela men jag sover gott.
2012-07-19 11:10 # 10
Inge Peng
Hallå där !
Håller med dom flesta som kommenterat här ,att banker är skurkar och ett gissel.
Men ofta ett nödvändigt ont... Jag har försökt att lägga mina sparpengar på" annan ort ".
Banken är ju inte intresserad av att ge någon ränta och fonder åker berg o dal bana i den svängiga världsekonomin.
Så då blev det till Hoistspar,som pengarna for. Dom har en ränta på 3,15% utan avgifter och bankgaranti..

Åhoj


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt