Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Vilket märke på guldtackor föredrar ni? Heraeus, Valcambi, Pamp Suisse
Vilket märke på guldtackor föredrar ni? Heraeus, Valcambi, Pamp Suisse
2012-07-04 16:41 # 1
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Vilket märke föredrar ni på guldtackor generellt och av vilken anledning? Vi skall utöka sortimentet ytterligare och all feedback skulle vara tacksam.

De vanligaste förekommande märkena i Europa torde utan inbördes ordning vara Heraeus, Valcambi, Pamp Suisse och UBS. Andra kända märken inkluderar Credit Suisse, Perth Mint, Johnson Matthey, Sunshine Minting, Degussa. Vissa märken som ex. Boliden har lagt ned produktionen av 100 g guldtackor vilket jag tycker är totalt uppåt väggarna.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2012-07-04 16:42
2012-07-04 22:36 # 2
kaase
Nu brukar jag inte köpa guldtackor av dig Torgny, men jag tycker man kan undvika de som haft ett förflutet i konfiskeringen av judarnas guld under andra världskriget och de som köper blodsguld från Afrika. Det finns ju flera idag som certifierar sin produktion.
2012-07-05 10:44 # 3
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kaase
Nu brukar jag inte köpa guldtackor av dig Torgny, men jag tycker man kan undvika de som haft ett förflutet i konfiskeringen av judarnas guld under andra världskriget och de som köper blodsguld från Afrika. Det finns ju flera idag som certifierar sin produktion.


Vad gäller konfiskeringen av judarnas guld känner jag inte till vilka som var inblandade. Har kännedom om detta? Schweizarna?

Vad gäller tackor från Hereaus som vi saluför har de en omfattande policy för att inte köpa blodsguld från Afrika. Huruvida detta senare efterlevs/kan efterlevas har jag ingen aning om men jag vet att de jobbar aktivt med det.
2012-07-05 11:23 # 4
promavent
Köpte guld i i kina nyss, hos en återförsäljare åt China Gold, de hade lite olika serier, den jag köpte var med drakar på, mycket fin. Tror att ni haft deras "vanliga" tackor tidigare, med deras kinesiska logga på, de är ju lite annorlunda än de europeiska.
2012-07-05 18:17 # 5
Azure
UBS Kinebars är väldigt trevliga tycker då jag. Allmänt många mindre (5, 10 och 20-grammare) skulle nog uppskattas av många yngre stackers som kanske inte har ett väldigt kapital, såsom mig.
2012-07-05 22:17 # 6
Herr G
Mina favoriter är PAMP med fru Fortuna i profil, av rent estetiska skäl. För övrigt anser jag att omväxling förnöjer och ju bredare utbud desto bättre. Gärna med lite ovanligare varianter som gästspel då och då så att det lönar sig att titta igenom sortimentet regelbundet. Lite som hittills alltså :-)
2012-07-07 13:35 # 7
marcandrew
Jag tänker guld som guld. Vet inte ens vilket märke det är på de jag har, lite skamligt faktiskt.

Sen vart guldet kommer ifrån är för mig faktiskt helt ointressant, köper inte jag köper någon annan. Och ska man vara så nogräknad så ska man nog inte köpa någon vara som man inte producerat själv.

Lundinarna och några kompanjoner kanske borde starta ett märke som enbart säljer certifierat blodsguld? (Givetvis ett skämt)
2012-07-16 11:30 # 8
Voluntaristen
Personligen föredrar jag 10-gramstackor där förpackningen också utgör certifikatet för dess äkthet precis som många av de märkena som omnämnts redan säljer. Givet att produkten uppfyller detta (och märket har ett högt anseende på marknaden så att certifikatet, renheten och vikten kan säkerställas med trovärdighet) avser jag att köpa guld med en så liten premium och spread som möjligt. Jag väljer Heraeus framför Pamp då spread och premium har tenderat att vara lägre på Heraeus tackor.

Det gäller dock främst så länge spreaden och premien är tillräckligt låga för att jag ska välja tackor framför guldmynt då maple leaf-mynten är vackrare enligt min mening rent estetiskt. Fördelen med 10-gramstackorna är att man slipper avyttra ett helt uns om man skulle behöva avyttra något. Premien och spreaden blir för stor på de mindre tackorna (5 gram och mindre) enligt min mening men det är ju upp till var och en.

Kort och gott: hellre Heraeus än Pamp om det leder till en lägre premium och spread (och således även hellre Heraeus framför andra märken på motsvarande sätt). Finns det ett märke som går att köpa in ännu billigare är jag öppen för det men det får inte ske genom att svårighet att säkerställa produktens äkthet ökar.
2013-02-03 13:07 # 9
futurist
Personligen undviker jag t.ex. kinesiskt guld (både tackor och mynt). Jag litar inte på diktaturer för fem öre.
2013-02-03 14:15 # 10
Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av Herr G
Mina favoriter är PAMP med fru Fortuna i profil, av rent estetiska skäl. För övrigt anser jag att omväxling förnöjer och ju bredare utbud desto bättre. Gärna med lite ovanligare varianter som gästspel då och då så att det lönar sig att titta igenom sortimentet regelbundet. Lite som hittills alltså :-)


Gillar också PAMP. Allting med en Cornucopia på kan bara gillas.
2013-03-01 09:48 # 11
Per-Arne
Inte de här:

http://www.youtube.com/watch?v=rOmKCQQz2WA
2013-03-01 11:16 # 12
lunar
Föredrar Pamp Suisse tackor både i guld och silver för jag tycker de är estetiskt vackra med fina detaljer.

Precis som vissa andra på forumet så önskar jag också ett trevligt utbud även under 1 OZ , gärna 10 gram.

Trivs väldigt bra med tackor där certifikatet utgör skyddsförpackningen. Pamp Suiss är essen i leken.
vill bara passa på att fråga om silver även om tråden gäller främst Guld.

Skall ni bredda ert sortiment mer på silversidan. Gärna panda , Lunar .Kookaburra samt lite olika 1/2 oz mynt.

Mvh lunar


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt