Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Repris på 2008?
Repris på 2008?
2012-06-25 17:17 # 1
Despierto
Jag vill inte tro på TA men eftersom alla andra, framför allt stora investmentfirmor, gör det blir de ju självuppfyllande profetior.

Av det skälet tittar jag ju på diagrammen och försöker spå framtiden. Något som har slagit mig kring guldet är hur lik de senaste årets nedgång är våren 2008-våren 2009.

Någon annan som märkt detta?
2012-06-25 17:50 # 2
kaase
Självklart. Och det är inte så konstigt heller. Så länge pappersguld och -silver fortsätter sätta priset så kommer de handlas i samma cykler, beroende på att samma aktör beter sig på samma sätt. Med en liten skjuts uppåt hela tiden. Tills något nytt händer...
2012-06-25 18:17 # 3
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Jag beställde just en del silver och hade kollat på priset för en timme sen då det låg på USD 26,8; nu USD 27,60. Upp en dollar på några minuter. Knappast sättet en sund fysisk silvermarknad skulle röra sig på...
2012-06-25 18:18 # 4
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Efterfrågan ökar nu tydligt också och den "årliga boomen" verkar vara på väg. Frågan är om det åter riskerar bli brist på fysisk metall. Än så länge har våra underleverantörer goda lager men jag vet av erfarenhet att det kan röra sig kvickt.
2012-06-25 18:22 # 5
Despierto
Det sista skuttet, som ju guld också tog, tror jag beror på dagens nyhetsflöde: Greklands finansminster har redan sagt upp sig, Cypern begär hjälp och efter börsens stänging kommer alla nedgraderingars moder för de spanska bankerna.

Mer än flight to safety tror jag att man förväntar sig QE/LTRO/någon typ av likviditetsprogram nu när bankerna i ett redan underkapitaliserat läge kommer att få hosta upp mer säkerheter och betala mer för kredit.
2012-06-25 21:31 # 6
kaase
Ja, det är spännande tider vi lever i...
2012-06-26 22:12 # 7
Per-Arne
Nämn en börsnedgång sedan våra finansmarknader avreglerades i mitten på 80-talet som inte sammanfallit med en nedgång i guldpriset (i US$) .
2012-07-05 10:53 # 8
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Arne
Nämn en börsnedgång sedan våra finansmarknader avreglerades i mitten på 80-talet som inte sammanfallit med en nedgång i guldpriset (i US$) .


Enkelt, under den s.k. finanskrisen 2007-2009 slog guld ATH löpande.

2012-07-09 10:32 # 9
Per-Arne
Japp! Rätt svar Torgny. Den enda gången hittils (sedan avregleringarna under 80-talet) där guldpriset har stigit i samband med en börsnedgång. Förvisso gick guldpriset ned med drygt 30% under 2008, men samtidigt som S&P500 hade sin topp innan finanskrisen i början på oktober 2007 så bröt guldpriset sin tidigare topp.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt