Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Kinas ökar guldimport med 500%
Kinas ökar guldimport med 500%
2012-05-09 20:43 # 1
Nikon
Nyheten om Kinas guldimport från Hong-kong under första kvartalet ligger ute:
http://www.bloomberg.com/news/2012-05-08/china-s-gold-imports-advance-as-country-may-become-biggest-user.html

För att sammanfatta så importerade Kina sex gånger så mycket guld från Hong-kong under Q1 2012, jämfört med samma period förra året.
2012-05-09 22:13 # 2
Despierto
Vad säger Federal Resver och deras primary dealers att guld ska kosta? Det enda som betyder något i denna låtsasmarknad.
2012-05-09 22:19 # 3
dany
och ändå rasar guldet ner, borde vara tvärtom.

förstår inte längre vad som händer-
2012-05-09 22:46 # 4
Nikon
Indien (världens största guldimportör) har tydligen minskat sina importer i ungefär samma grad som Kina ökat sina..
2012-05-10 00:45 # 5
Per-Arne
Vi som roar oss med teknisk analys har noterat att guld nu har brutit trendlinjen på veckobasis. Nu blir det intressant att se hur signifikant detta utbrott blir. Personligen anser jag att det finns all anledning att avakta med fortsatt ackumulering av guld (och eventuellt sälja av en del av innehavet, (har tyckt så en tid)). Inget ont i att köpa på sig i en nedåtgående marknad, men definitivt inget ont i att vänta ut en botten efter ett eventuellt signifikant utbrott.

Jag har sett den sidåtgående rörelsen det senaste halvåret som ett varningstecken rent tekniskt. Samtidigt så har inte mycket förändrats rent realekonomiskt. Papperspengar kommer alltid att vara papperspengar.

Något jag gärna skulle vilja diskutera med forumets medlemmar är vad ni har för framtidstro. Kommer hela valutasystemet att kollapsa? Bara USD och €? Hur stor andel av ert kapital har ni placerat i ädelmetaller?
2012-05-10 09:35 # 6
Guldmikroben
Citat:


Jag har sett den sidåtgående rörelsen det senaste halvåret som ett varningstecken rent tekniskt. Samtidigt så har inte mycket förändrats rent realekonomiskt. Papperspengar kommer alltid att vara papperspengar.



Head and shoulders formationen verkar vara falsk och således är det kanske dags att ta hem den vinst som guldet genererat, så till vida man inte gick in väldigt tidigt. Den ekonomiska och politiska situationen i Europa är dock någonting helt annat.
2012-05-10 11:25 # 7
Per-Arne
Den omvända Head & Shoulders formationen hade varit mer betydelsefull om den bildats efter en längre tids nedgång. Det som oroade mig var den lägre toppen som bildades under november 2011. Nu antar jag att hoppet står till stödet vid 1524 - 1577.

Om man enbart köper guld som en investering där man avser att tjäna papperspengar så borde man ha sålt efter den lägre toppen i november. Det finns ju dock andra skäl till att äga guld. T ex som en försäkring mot inflation, hyperinfation, en valutakollaps etc.

Traditionellt så har en basportfölj innehållit ca 10% guld som en tumregel. Nu hör man talas om t ex Max Kaiser som har 80% av sitt kapital placerat i guld.

För att jag skulle vikta upp mig till 80% så skulle jag behöva vara väldigt säker på det blir en totalkollaps. Vad är det som säger att vi inte kommer att få samma utveckling som Japan fick efter finanskrisen i början på 90-talet?

Beroende på hur stort kapital man har så ser jag ingen som helst anledning att äga räntebärande papper. Den negativa realräntan är inte speciellt intressant. Aktier däremot tycker jag fortfarande är intressanta som placeringar, men då krävs att man är aktiv och även blankar. Så för min del så känns en mix av aktier, kontanter och fysiskt ägda ädelmetaller mest komfortabelt. Då har man handlingsutrymme mot alla eventualiteter. Hur tänker ni andra? Är ni mer inne på 80% som Max?
2012-05-10 11:27 # 8
Despierto
Jag är mer inne på att teknisk analys är oväsentligt vad ädelmetaller anbelangar. Tittar man på diagrammen blir det smärtsamt uppenbart att den enda faktorn som är av intresse är centralbankers agerande.

Guldpriset är inget annat än en återspegling av dragkampen mellan centralbankerna och de som vill skydda sig mot deras penningtryckande.
2012-05-10 11:55 # 9
Per-Arne
En åsikt som jag definitivt respekterar. Det är många som anser att teknisk analys är rent humbug oavsett om den används på ädelmetaller eller aktier eller andra tillgångar. En teknisk analytiker förnekar inte att den finns reala orsaker till prisrörelserna.

Jag är helt överrens med dig angående centralbanker, fiat pengar, inflation och guld.
2012-05-10 11:58 # 10
Despierto
Nä, jag tror att teknisk analys är ett alldeles förträffligt verktyg i en marknad där marknadspsykologi bestämmer kursriktningen. På ädelmetallmarknaden bestämmer yttre faktorer som centralbankers agerande och prismanipulation priset.

Hur utläser man Feds eller ECBs ränterörelser ur ett bollingerband? Kan 200 dagars glidande medelvärde förutsäga att någon ska dumpa 7500 guldkontrakt på en gång? Nä, det går inte alltså är teknisk analys vanskligt med ädelmetaller.
2012-05-10 12:47 # 11
Per-Arne
Det är givetvis svårare att analysera än en marknad som är manipulerad. Finns det någon finansiell marknad idag som inte är manipulerad? Jag förstår vad du menar men tror mig ha lika goda (eller små) chanser att förutspå utvecklingen på guld som jag har på enskilda aktier med hjälp av TA.

Hur tänker du angående fördelning mellan guld och andra tillgångar?
2012-05-10 14:06 # 12
Despierto
Det beror helt på, Per-Arne, men mindre än 30% ädelmetaller skulle jag inte rekommendera någon egentligen. Sen är det lite beroende på vad resten består av.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt