Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Hur testar man silver?
Hur testar man silver?
2012-05-06 23:24 # 25
Nikon
Nej, silver är inte magnetiskt. Däremot har det en ganska så speciell magnetisk effekt när man sveper en magnet över det, på grund av virvelströmmarna som bildas.
Men effekten är så svag att den är svår att känna på små mynt. Det är lättare med stora tackor.
Tyvärr har koppar och mässing samma effekt, om än aningen svagare.

Du kan prova att väga myntet flera gånger, men med olika mängd vatten i glaset.
Om det är ett mätfel så kan det försvinna vid en annan mängd vatten i glaset..
2012-05-07 00:11 # 26
Per-Arne
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Nej, silver är inte magnetiskt. Däremot har det en ganska så speciell magnetisk effekt när man sveper en magnet över det, på grund av virvelströmmarna som bildas.
Men effekten är så svag att den är svår att känna på små mynt. Det är lättare med stora tackor.
Tyvärr har koppar och mässing samma effekt, om än aningen svagare.

Du kan prova att väga myntet flera gånger, men med olika mängd vatten i glaset.
Om det är ett mätfel så kan det försvinna vid en annan mängd vatten i glaset..


Ja, det var magnetisk effekt jag menade. :)

Det har alla mina 25 Maples, även det tyngre. Ganska påtaglig effekt skulle jag vilja påstå, men det krävs en ganska hög hastighet på "svepet". Jag kan utan problem flytta på mynten (ca 1 cm) genom att med en hastig rörelse svepa över dem med en neodym-magnet.

Jag skall upprepa vägningen imorgon med olika mängd vatten i glaset.
2012-05-07 12:48 # 27
Nikon
Då har jag nog en lite för svag magnet helt enkelt. (eller en bunt falska mynt... hehe)
2012-05-07 14:48 # 28
Per-Arne
Har du några Maples?

Kolla det här:

http://www.youtube.com/watch?v=hhLgJp-PcXI
2012-05-09 11:38 # 29
Solidus
Jaha, nu har jag "grävt fram" mina Maples och måste erkänna att "plinget" inte är särskilt långt även hos mig. Mina "Libertys" låter minst dubbelt så länge, ca5-6 sec?
Hur som helst jag har vägt 12 st Maples från 2011 och viktomfånget är betydligt snävare, 31,07 gr till 31,40
Kolla diametern på alla dina Maples, ska vara samma, kolla sen tjockleken, det tyngsta myntet måste vara lite tjockare i så fall och då är nog allt som det ska vara.
MVH Solidus
2012-05-09 15:52 # 30
Per-Arne
Tack för att du tog dig tid och grävde upp dina Maples. ;-)

Det är ju ungefär samma spridning viktmässigt som för mina mynt, om jag bortser från det där förbenade myntet. Jag har stor lust att borra ett hål i myntet och se hur det ser ut inuti.
2012-10-18 09:29 # 31
Novus
Jag har ett tips på hur ni kan testa erat silver, någon har till och med redan nämnt det tidigare i tråden. Ultraljud, här finns en video på youtube http://www.youtube.com/watch?v=_T8fdshyEek som visar hur man enkelt kan kolla en 100oz silvertacka.

Ultraljudstestaren finns att köra lita här och där men jag köpte från http://www.aliexpress.com/store/product/Ultrasonic-Thickness-Meter-TM8811-1-5-200mm-0-06-8inch/404352_639732042.html det tog en dryg vecka sedan kom DHL express med den. Den kostar $156 inkl. frakt så har man ädelmetaller värda mer än 10,000kr tycker jag detta är ett mycket prisvärt sätt att försäkra sej om äktheten.

Jag har provat på Liberty silvers "silver is money" mynt och kunde mäta på ryssland & grönland så det går att mäta på mynt även om det är knepigare än på tackor och jag kan inte lova att det går på alla mynt.
2012-10-18 11:23 # 32
Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av Novus
Jag har ett tips på hur ni kan testa erat silver, någon har till och med redan nämnt det tidigare i tråden. Ultraljud, här finns en video på youtube http://www.youtube.com/watch?v=_T8fdshyEek som visar hur man enkelt kan kolla en 100oz silvertacka.


Hur fungerar det? Kan man få uppgifter om hastigheten som ljudet färdas genom materialet eller hur kan man bekräfta att det rör sig om en viss metall, eller snarare legering?
2012-10-18 20:43 # 33
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Citat:
Ursprungligen postat av Novus
Jag har ett tips på hur ni kan testa erat silver, någon har till och med redan nämnt det tidigare i tråden. Ultraljud, här finns en video på youtube http://www.youtube.com/watch?v=_T8fdshyEek som visar hur man enkelt kan kolla en 100oz silvertacka.


Hur fungerar det? Kan man få uppgifter om hastigheten som ljudet färdas genom materialet eller hur kan man bekräfta att det rör sig om en viss metall, eller snarare legering?


Test med ultraljud har diskuterats förut på detta forum.

Den typen av instrument är i första hand avsedda för att mäta tjockleken på olika föremål (exempelvis stålplåt).
Man ställer in ljudets hastighet i materialet (stål) i instrumentet, gör en mätning och instrumentet räknar ut plåtens tjocklek.


För att testa guld och silver gör man på samma sätt. Man knappar in ljudets fortplantningshastighet i silver i instrumentet, gör en mätning på sitt LS-mynt och instrumentet visar då hur tjockt myntet är.
Om instrumentet visar något annat än 2,84mm (LS-myntens faktiska tjocklek) så tyder det på att myntet består av ett material med annan fortplantningshastighet för ljud än silver.

Förmodligen mycket bra för att detektera tungsten.
Ljudhastighet tungsten: ca 5300m/s
Ljudhastighet guld: ca 3200m/s
Ljudhastighet silver: ca 3600m/s

En ren tungstenstacka skulle alltså ge ett tjockleksmätvärde som är 65% högre än det förväntade för en guldtacka. Rätt stor avvikelse alltså.
Det är kanske lite lurigare när bara små tungstenspinnar borrats in i en tacka, men för man sensorn över tackan så lär de ju synas som onaturliga variationer i mätvärdet.

Metoden fungerar givetvis på silver också, men det är inga större problem att hitta en billig metall som har ungefär samma densitet och ljudhastighet som silver, så det är inte säkert att man upptäcker en bra förfalskning.
Exempelvis mässing som verkar vara populärt att förfalska silver med har en ljudhastighet mellan 3800-4700. En mässingslegering i den lägre delen av det spannet skulle vara svår att skilja från silver med en ultraljudsmätning.
Senast ändrad av Nikon; 2012-10-18 20:46
2012-10-19 09:20 # 34
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Alla lättillgängliga sätt att testa sina metaller är ju bra. Men man bör, som alla här vet göra sin hemläxa innan man blint tror på en enda metod. Som Nikon skriver finns det ofta ett/flera sätt att "lura" en testmetod.
Det bästa är ju då om man har tillgång till flertalet testmetoder.
Börja t.ex. med att mäta och väga. Det första och enklaste sättet att kontrollera sin metall. Om tvivel på äkthet uppstår här så är det bara att gå vidare med andra metoder, syra, ultraljud osv. tills man antingen har bevisat eller motbevisat äktheten.

Kortfattat, testa med flera olika metoder om du känner dig osäker.
2012-10-19 11:09 # 35
Novus
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Metoden fungerar givetvis på silver också, men det är inga större problem att hitta en billig metall som har ungefär samma densitet och ljudhastighet som silver, så det är inte säkert att man upptäcker en bra förfalskning.
Exempelvis mässing som verkar vara populärt att förfalska silver med har en ljudhastighet mellan 3800-4700. En mässingslegering i den lägre delen av det spannet skulle vara svår att skilja från silver med en ultraljudsmätning.


Fast här förutsätter du att det är tunna mässingsstavar som lagts in i silvret, I mynt ser jag inte att någon skulle göra sej det besväret, det är alldeles för mycket jobb och vinsten / mynt för en förfalskare skulle antagligen gå helt förlorad. I tackor kan jag tänka mej att det är större risk för stavar (har någon hört om / sätt det?), men om man kan mäta tackan från 2 håll (uppifrån & längs sidorna) så lär det inte vara några problem att upptäcka stavarna.

Om det inte är stavar som är inlagt i tackan / myntet så är hastigheten på ljudet mycket långsammare när det gäller mässing (4200~4700, 15~30%), alltså väldigt enkelt att upptäcka.

Så ja, det är iallafall teoretiskt möjligt att ta fram metall som har samma fortplantningsförmåga av ljud som silver, men, t.ex. mässing har har inte samma densitet som silver. Ren koppar har en densitet på 8.93 g/cm3, 16% mindre än silver så då börjar storleken eller vikten bli fel. (zink har ännu lägre densitet 7.1 g/cm3)

Men visst, det kanske finns någon kombination metaller som kommer tillräckligt nära i både ljudfortplantning och densitet, men det kräver nog åtminstone 3 olika av dom billiga metallerna för att lyckas och ju fler metaller som blandas in desto svårare blir det att lyckas komma tillräckligt nära.
2012-10-19 12:36 # 36
Nikon
Jag syftar på mynt och tackor helt gjorda i mässing, med en tunn silverplättering.
En skillnad på bara ca 15% kan bli svår att upptäcka med ultraljud.
Bara präglingen på mynten ger en tjockleksvariation i den häraden.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt