Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < Hur deklarera försäljning
Hur deklarera försäljning
2012-04-30 09:46 # 1
Mikael c
har förstått man använder genomsnittspris man köpt för men hur lägger man på frakt då man köpt andra produkter samtidigt?
2012-05-02 23:30 # 2
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Bra fråga men fraktkostnaden borde väl vara en del av anskaffningskostnaden för fysisk ädelmetall precis som courtaget är en del av anskaffningen för aktier? Jag är dock inte helt säker på detta. Kanske kan det vara lämpligt att fråga skatteverket. Meddela gärna svar här!
2012-05-03 00:58 # 3
Nikon
Ja, på ett eller annat sätt bör det vara en avdragsgill utgift...

Vad tror ni förresten om andra liknande utgifter? Kostnad för bankfack, kassaskåp, myntkuvert, utrustning för att verifiera äkthet, osv?
2012-05-05 03:13 # 4
Mikael c
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Bra fråga men fraktkostnaden borde väl vara en del av anskaffningskostnaden för fysisk ädelmetall precis som courtaget är en del av anskaffningen för aktier? Jag är dock inte helt säker på detta. Kanske kan det vara lämpligt att fråga skatteverket. Meddela gärna svar här!


Frågade skatteverket o eftersom du frågade så meddelar jag här.

Efter flera och svåra samtal med skatteverket fick jag detta svar:

" det skall vara avdragsgillt med kostnader för frakt vad gäller försäljning av guld samt kostnader för frakt vid köp läggs till omlostnaden, men för säkerhets skull meddela detta på övriga uppgifter, dvs, de var inte helt säkra"

Så som jag förstod det; kostnader för frakt vid köp läggs till omkostnadsbeloppet( och du skall kunna räkna ut detta om du köpt vid fler än ett tillfälle och olika priser, samt kostnader för frakt vid försäljning dras av från försälningspriset.
2012-05-05 03:23 # 5
Mikael c
min initiala fråga var egentligen hur man viktar fraktkostnad då man köpt produkter av olika slag på samma kvitto.

svaret jag fick på det var dela upp det på produkterna, vilket fortfarande är konfunderande, då det kan vara vitt skilda i antal och typ och pris, men jag "tror" det viktiga är att redovisa tydligt i dina anteckningar hur du gjort.


Hoppas detta kan hjälpa nån.
2012-05-05 08:35 # 6
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Det är ju onekligen svårt att proportionera då fraktkostnaden dels är beroende av vikt, dels av värde men om man redovisar hur man gör kan man aldrig åka på skattetillägg iaf


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt