Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Amerikanska mynt med hög silverhalt?
Amerikanska mynt med hög silverhalt?
2011-01-20 19:18 # 1
GotSilverYet?
Någon som har en komplett lista vilka amerikanska myntsorter och årtal man skall hålla utkik efter nästa gång man besöker US & A?

Många mynt har enligt uppgift en silverhalt på 40 resp 90% och är värde långt över facevalue.
Finns en hel del folk som satt detta i system och beställer lådvis med mynt från banken och sorterar ut silvret...

Dock har USA förbud mot nedsmältning av mynt.
2011-01-20 20:14 # 2
Herr K
När det gäller 90%-iga mynt så rekommenderar jag Franklin Half Dollar (1948-1963), Kennedy half dollar (1964), Morgan Dollar (1878-1904, 1921) samt Peace Dollar (1921-1928, 1934-1935, 1964). Dessa mynt är såpass vanliga att de oftast inte har nämnvärt samlarvärde utöver silverinnehållet, bortsett från vissa utgåvor.

Kennedy half dollar mellan 1965-1970 har 40% silver, senare utgåvor har inget silver alls.
2011-01-21 19:09 # 3
JJ
Senast ändrad av JJ; 2011-01-21 19:10
2011-01-21 23:31 # 4
GotSilverYet?
Tack för informationen!

Hittade faktiskt en bra sida själv också:
http://www.coinflation.com/unitedstates/


Det går även fortfarande hitta svenska silvermynt i cirkulation även om det är ganska ovanligt.

1 krona 1942-1967 innehåller 40% silver
1 krona 1875-1942 innehåller 80% silver
1968 års enkronor finns i 2 utgåvor, i silver samt utan.
Och dessa skiljer man på att om man ser en kopparfärgad rand runt kanten så är det ingen silverkrona.
Silverkronorna brukar också oftast vara lite mer gulaktiga i färgen.
Senast ändrad av GotSilverYet?; 2011-01-21 23:32
2011-01-22 13:58 # 5
Herr K
Jag brukar av vana tömma plånboken på mynt varje gång jag kommer hem. Senast jag gick igenom "sparbössan" så hittade jag faktiskt ett antal enkronor med silverinnehåll. Dessa lades snabbt undan :)
2013-01-09 02:30 # 6
markusp
Jag gick igenom fars gamla myntsamling i jakt på smältsilver till smyckeprojekt när jag började att kolla lite noggrannare och fastnade lite för ämnet. Han har en hel del silver i den samlingen märkte jag, tyvärr vill han behålla den för sig själv än så länge... Jag fastnade framförallt för ett Half Dollar mynt från 1965 som verkar ha 40% silver i legeringen. När jag vände på myntet upptäckte jag att präglingen är felvänd, bilden på baksidan (örnen) och texten hamnar upp och ner när man snurrar på myntet. Är det nån som vet om detta är vanligt på mynt? Jag har nog aldrig sett det på något mynt jag haft i alla fall. /MVH Markus
2013-01-09 10:55 # 7
Fredrik Håkansson / Liberty Silver
Citat:
Ursprungligen postat av markusp
När jag vände på myntet upptäckte jag att präglingen är felvänd, bilden på baksidan (örnen) och texten hamnar upp och ner när man snurrar på myntet. Är det nån som vet om detta är vanligt på mynt?


Det beror på hur du vände på myntet. ;)

Vill börja med att tillstå att jag inte på något sätt är expert på amerikanska mynt.
Men amerikanska mynt är präglade så att om man "snurrar" på myntet genom att gripa myntets överkant och snurra det neråt så kommer den andra sidans motiv att vara rättvänt.

Gör du detta på svenska mynt kommer andra sidans motiv var upp och ner. På svenska mynt tar du i höger eller vänster kant och snurrar myntet åt sidan. Då får du den andra sidans motiv rättvänt.

Hoppas du förstår vad jag menar. Blev lite onödigt krångligt att förklara.
Låt mig säga såhär, är det amerikanska mynt du har präglat så att motiven är vända som på ett modernt svenskt mynt kan det kanske vara något speciellt.

Hoppas det hjälpte något i alla fall. :D
2013-01-09 13:48 # 8
markusp
Fredrik:
Tack för svaret, just nu sitter jag på jobbet och kan inte kolla men jag har för mig att om jag sätter myntet mellantummen och pekfingret med bilden på Kennedy rättvänd och snurrar, så kommer bilden på örnen med texten fel. Är det så du menar att Amerikanska mynt är präglade? /MVH Markus


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt