Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < Platina och palladium
Platina och palladium
2012-04-21 13:39 # 1
Peterik
Hej!

Frågan är mest riktad till Liberty Silver. Nu när Liberty Silver i Estland säljer silvermynt momsfritt, skulle de inte kunna börja med även platina- och palladiummynt? Platina koalas är ju lagligt betalningsmedel i Australien och Canadian palladium maples är lagligt betalningsmedel i Canada. Finns säkert fler exempel. Skulle egentligen vilja ha lite platina och palladium, men man släpper alltid de planerna när man ser momspåslaget och den skyhöga spreaden...

Förresten, kan nån sätta betyg här på Liberty Silver Estland när de har gjort sitt första köp och fått det levererat? Hänger de varorna på dörrhandtaget eller ringer de och man måste blixtsnabbt komma på ett sätt att smita från jobbet?

Det var allt.

Ha det


Peterik
2012-04-21 13:58 # 2
Per-Arne
Jag håller med. Momspålägget har hindrat mig ifrån att köpa platina som jag annars skulle ha gjort. Det har blivit guld istället. Har precis köpt lite Silver från Estland. Blir intressant att se hur det går.
Senast ändrad av Per-Arne; 2012-04-21 14:26
2012-04-24 01:21 # 3
Liberty Silver Estland
Liberty Silver Estland planerar att sälja även platina momsfritt när vi breddar utbudet. Har ej någon tidsplan för detta just nu.
2012-04-24 20:48 # 4
Peterik
Tack för svar. Låter bra.

ha det

Peterik
2012-04-27 23:21 # 5
Per-Arne
Min beställning från Estland levererades av UPS. Gick ganska smidigt. Beställde förra fredagen och fick leveransen idag.
2012-04-28 22:38 # 6
Peterik
Tack Per-Arne för infon. En vecka är ju helt OK, och UPS låter ju bra.

Ha det bra


Peterik
2012-05-22 11:48 # 7
Bob
Tack för den infon Per Arne!
Det känns ju halvskumt att beställa så dyra varor från en gammal öststat, jag drar mig lite för det. Har du nån mer kommentar på köpet?
2012-05-22 20:22 # 8
Per-Arne
Jag har bara positiva erfarenheter av servicen från Estland. Om det var någonstans i kedjan det brast så var det hos UPS här i Sverige. Jag fick givetvis åka in till kontoret och hämta paketet själv.

Däremot är jag fortfarande inte säker på att mynten är äkta. Hur kan man vara säker utan att förstöra mynten? Mina Maples har en spridning på 0,2 g samt ett mynt som skiljer sig hela 0,5 g från de lättaste. Det myntet verkar även ha en något högre densitet. När man ser följande klipp på youtube är det inte utan att man blir lite skraj.

http://www.youtube.com/watch?v=PvgCAj_ywjw&feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=fFpKuziIJTo

Obs! Jag menar inte att LibertySilver.ee medvetet säljer falskt silver, men kan ens de vara säkra på vad de säljer?
2012-05-22 21:03 # 9
Bob
Tack för kommentarerna Per Arne.
Lugnande att höra att de gjort dig nöjda tidigare! Men att du är skeptisk om dina mynt är äkta förändrar ju allt! Jag inväntar svar från supporten och de behöver övertyga mig innan jag gör min planerade beställning!
tack för att du delar med dig!
2012-05-23 00:42 # 10
Liberty Silver Estland
Hej,

Samtliga mynt från Liberty Silver Estland kommer direkt från präglare/stora underleverantörer i plomberade monsterbox och det existerar i stort sett inte förfalskade bullionmynt då det är både svårt och olönsamt.
2012-05-23 08:09 # 11
Bob
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver Estland
Hej,

Samtliga mynt från Liberty Silver Estland kommer direkt från präglare/stora underleverantörer i plomberade monsterbox och det existerar i stort sett inte förfalskade bullionmynt då det är både svårt och olönsamt.


Det är betryggande att höra, det borde stå tydligt på er sida! Varför varierar ändå vikten på mynten?
Var kan jag få se en kopia på det avtal ni har med präglarna/leverantörerna? Så jag har mer än ditt ord att gå på?
2012-05-23 15:15 # 12
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Jag kan svara för Liberty Silver AB:s räkning.

Det är fullt normalt med varians i vikten även för statligt präglade mynt som exempelvis Silver Maples. Min erfarenhet är dock att Silver Maples brukar dock ligga betryggande högt i vikt och väga mellan 31,2-31,5 gram och möjligen än högre emellanåt. Royal Canadian Mint är således relativt generösa jämfört med andra myntpräglare.

Silvermynten vi saluför skickas antingen direkt från präglaren eller från stora underleverantörer med miljarder i årlig omsättning. Präglingen på myntet är tillverkarens garanti för äktheten. Mynten skickas i plomberade boxar till oss. Vi garanterar också självklart äktheten.

Eftersom alla metaller har olika densitet d.v.s. ett fast viktförhållande jämfört med volymen är det svårt att förfalska metaller. En viss metall kan inte förfalskas utan bara efterliknas i densitet.

Några olika tester för att testa silver
- Probersyra som Liberty Silver för övrigt saluför.Instruktion för hur man går tillväga finns på produktdetaljsidan när man klickar på länken.
- Arkimedes princip
- Mäta/väga för att undersöka att vikten stämmer efter volymen.
- Silver har dessutom en högt klingande ljud. Jämför exempelvis med basmetallmynt genom att hålla två silvermynt i ytterkanten och slå dem lätt emot varandra och jämför med bruksmynt.

Jag tror det är betydligt enklare och betydligt lönsammare att försöka förfalska fiat-pengar än vad det skulle vara att försöka förfalska små silvermynt. Jag har aldrig ens hört talas om existensen av bra förfalskade bullionmynt i silver.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt