Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < Auktion silvermynt
Auktion silvermynt
2012-04-20 09:40 # 1
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Som jag skrev i tråden handel med silvermynt hos Liberty Silver kan vi emellanåt förmedla partier med silver och på så vis assistera våra kunder som vill sälja större partier till ett förhoppningsvis fördelaktigt pris.

Jag tänkte vi skulle testa detta förmedlingsupplägg via auktion för att undersöka intresset och för att finna ett marknadspris på andrahandsmarknaden för silver. Vi börjar med en auktion. Baserat på intresse och funktionalitet tar vi sedan ett beslut om vi skall gå vidare med denna typ av tjänst.

Vinnaren av auktionen betalar köpeskillingen direkt till säljaren. Produkterna finns dock hos Liberty Silver och skickas från Liberty Silver som förmedlare vilket gör att det inte finns någon motpartsrisk för varken köpare eller säljare. Säljaren står för frakt- och provisionskostnader. Köparen betalar således inga extrakostnader utöver kostnaden för produkterna.

För att lägga ett bud måste budläggaren ha ett konto hos Liberty Silver med adress- och kontaktuppgifter.

Auktion

Mängd silver: 600 oz
Objekt:
400 1/2 oz Walking Liberty silvermynt (200 oz)
800 1/4 oz Walking Liberty silvermynt (200 oz)
2000 1/10 oz Walking Liberty silvermynt (200 oz)

Sluttid: 26 april kl. 20:00 (med förlängning, se nedan)

Budtyp: Bud anges i termer av spot+procent d.v.s. exempelvis spot + 12%

Utgångspris: Spot-pris + 0%

Auktionsform: Bud är giltiga såvida foruminläggets tidsstämpel är 20:00 eller tidigare den 26 april 2012. Om ett bud läggs inom de sista fem minuterna av budtiden förlängs budtiden automatiskt med fem minuter från tiden då det nya budet inkom tills dess att inget nytt bud inkommit. Om ett bud inkommer kl 19:59 förlängs således budtiden t.o.m. 20:04. Om ytterligare ett bud inkommer 20:02 förlängs budtiden till 20:07 o.s.v. Spot-priset sätts baserat på Liberty Silvers på framsidan noterade pris för silver i troy oz i SEK den 26 april kl. 20:00

Budhöjningar: Hela procenttal d.v.s. spot +1 %, spot +2%, spot +5% etc.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2012-04-20 09:44
2012-04-20 12:39 # 2
kaase
Auktionen gäller hela partiet?

Jag bjuder spot +0%, så är auktionen igång.
2012-04-20 14:12 # 3
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Ja, auktionen gäller hela partiet på totalt 600 oz silver och vi har därmed första budet. Minsta budhöjning är således spot+1% men det går givetvis att höja mera i taget om man önskar.
2012-04-20 14:48 # 4
bluesky
Jag kan tänka mig att intresset ökar om det är möjligt att bjuda på delar av detta parti, t ex 1/2 eller 1/4 skulle kunna vara lämpliga delpartier i detta fall (med samma fördelning mellan myntstorlekarna i delpartiet). Om bud på delparti är högst, så går resten av partiet till näst högsta bud osv. Eller?
2012-04-20 17:36 # 5
Snaken
Spot + 1% :)
2012-04-20 18:23 # 6
Nikon
Vad är momsreglerna för en auktion som denna?
2012-04-21 12:51 # 7
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Vad är momsreglerna för en auktion som denna?


Ingen moms på silvret eftersom privatpersoner ej hanterar moms (samma som vid auktioner på ex. tradera). Däremot betalar säljaren moms på den provision han/hon betalar till oss för förmedlingen.
2012-04-21 12:52 # 8
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av bluesky
Jag kan tänka mig att intresset ökar om det är möjligt att bjuda på delar av detta parti, t ex 1/2 eller 1/4 skulle kunna vara lämpliga delpartier i detta fall (med samma fördelning mellan myntstorlekarna i delpartiet). Om bud på delparti är högst, så går resten av partiet till näst högsta bud osv. Eller?


Jag håller med om att det kanske var ett väl stort parti men eftersom säljaren gärna ville hålla ihop till en betalning så kör vi hela partiet denna gång. Om upplägget fungerar bra får vi återkomma med mindre partier förutsatt att vi har säljare.
2012-04-22 20:07 # 9
kaase
Spot +2%
2012-04-25 19:33 # 10
Freedom
Det här tycker jag är ett mycket bra initiativ! Denna gång är partiet tyvärr inget för mig men jag hoppas att detta fortsätter då det är ett mycket bra alternativ för den som ogillar risken med att handla av privatpersoner.

I framtiden, om detta vill sig väl, kanske man kan ändra formatet så att det blir lättare för både säljare och köpare att hitta hit.
2012-04-25 19:55 # 11
kaase
Hjärtattack. Jag trodde någon hade bjudit över...
2012-04-25 20:53 # 14
kaase
Fördelen med att LS kör auktionen är ju att de garanterar varan. Och säljaren och köparen men kan ändå erbjuda anonymitet. Och jag får nog ändå säga att det känns mer kärvänligt att kunna diskutera auktionen med övriga intresserade. Så, Silvertok, vi får väl se vad som sker på upploppet. Tradera saknar helt klart en forumfunktion i anslutning till auktionerna...


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt