Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Hur gör ni för att kontrollera om ett guldmynt är äkta?
Hur gör ni för att kontrollera om ett guldmynt är äkta?
2012-04-19 17:09 # 1
Per-Arne
Är det någon som har använt dessa?

http://www.youtube.com/watch?v=LYQ4y99WIwY&feature=context&context=C443b28cADvjVQa1PpcFO_uvBHKstM_iGX_uP7lZRbjuP23ejQUzA=

http://www.fisch.co.za/home.htm

Man mäter diametern, tjockleken, omkretsen och vikten på mynten.

Eller är det bara probersten och probersyra som gäller?
2012-04-19 19:23 # 2
Nikon
Smidig liten pryl!
Den är förmodligen väldigt praktisk att ha när man har behov av att kontrollera lite större mängder mynt.
Kanske något för LS att ta in?

Torgny: Den där prylen är ju ett jättebra svar på frågan du fick igår kväll (Hur vet man att ett guldmynt är äkta?)
Betydligt enklare att kontrollera ett guldmynts äkthet med en sådan pryl, jämfört med vad som krävs för att kontrollera en sedels äkthet.

Vid kontroll av enstaka mynt, kanske av varierande typ, så fungerar det väl rätt bra med en våg, ett glas vatten, en tejpbit, och lite Archimedes.
2012-04-19 21:52 # 3
Nikon
En liten varningsklocka är att det inte finns några specificerade toleranser för fisch.
Hur kan de påstå att det är ett precisionsinstrument när de inte specificerar instrumentets precision?
2012-04-20 14:14 # 4
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Jag har en Fisch-tester. Helt ok hjälpmedel men tycker den är lite dyr eftersom det ju egentligen bara är en plastdetalj där man förvisso kan testa att myntet väger tillräckligt mkt, dess ungefärliga tjocklek och ungefärliga diameter. Dock absolut en innovativ produkt som lätta kan tas med om man skall göra tester ute på fältet vid någon affär.
2012-04-21 13:54 # 5
Per-Arne
Ja, precisionen vet man inte mycket om. Dyr är den, men nog kan den vara väldigt käck om man skall konrollera en stor mängd mynt vid samma tillfälle på plats. Vad är alternativet? En fickvåg och ett digitalt skjutmått?
2012-04-21 23:12 # 6
MoonMan
Vad är det för fel på en fickvåg och ett skjutmått? Det funkar ju för alla mynt, har ju även en specificerad precision.

Annars kom jag och tänka på ett litet häfte för att prova ut klockbatterier som jag har sett. Ett par ark med en slott för varje batterityp. Tror det var en grattispryl som Duracell delat ut till återförsäljare.
Borde ju vara en smal sak att ta fram något liknande för världens vanligaste investerings mynt. Skulle kunna ersätta skjutmåttet.
2012-04-22 01:34 # 7
Per-Arne
Citat:
Ursprungligen postat av MoonMan
Vad är det för fel på en fickvåg och ett skjutmått?


Ingenting. Jag menade bara att det är lättare och går snabbare med en Fisch. Stor skillnad om det rör sig om många mynt eller att man är på "resande fot".


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt