Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < Handel med silvermynt hos Liberty Silver AB
Handel med silvermynt hos Liberty Silver AB
2012-04-15 21:45 # 1
ubiyca
Hej!

Jag undrar följande:
Innan kunde man sälja tillbaka produkter till LS som var köpa hos LS, och slippa förlora pga. momsen man betalade vid köpet. Dvs. LS köpte tillbaka produkten med momspåslaget. Det fanns två sorters menyer, en där det stod silvermynt och en "silvermynt köpta av lybertysilver". Jag noterar att denna menyn är bortplockad, är detta något fel.. eller skall man känna sig "blåst" ? Det var en av anledningarna till att jag valde att köpa silver, eftersom LS erbjöd detta, då moms annars hade skrämt bort mig som köpare överhuvud taget.

Tacksam för svar!
2012-04-15 23:10 # 2
Orgott
"Till följd av den "ökade konkurrensen" som Liberty Silver OÜ utgör kan Liberty Silver AB inte erbjuda lika förmånliga återköpspriser för vissa silverprodukter ursprungligen köpta från Liberty Silver AB. Detta är beklagligt men vi hoppas på förståelse då det är en naturlig följd av att svenskar numera kan köpa silvermynt momsfritt."

urklipp från länken på hem-sidan
2012-04-15 23:25 # 3
Ingemar
Det känns lite bittert. Det fina med LS har försvunnit lite. Man får väl hoppas att den dagen då LS inte köper sina egna mintade mynt pga någon "ökat konkurrens" (av eget företag dessutom) inte kommer. Då blir det att sälja dom som silverskrot...
Senast ändrad av Ingemar; 2012-04-15 23:26
2012-04-15 23:35 # 4
ubiyca
Yes, jag är mycket besviken och kommer inte handla fler produkter av Liberty Silver till följd av detta beslutet. Givetvis förbehåller sig företaget rätt att ändra villkor och ta bort tidigare förmåner, (vilket ju är generöst som sådant) men investeringen har via liberty silver för egen del handlat om intresset för silver, samt möjligheten att sälja tillbaka under dessa förutsättningar. När nu detta ändras vem vet vad som kommer härnäst....

Märkligt också att man lanserat idén om att man köper tillbaka silver med påslag för att kompensera för den elaka "momsen" för att sedan dra tillbaka detta tänket och möjligheten, så sitter alla trogna konsumenter kvar här med en automatisk latent förlust. Känns som man blivit lurad, även om inga löften har getts.
Senast ändrad av ubiyca; 2012-04-15 23:42
2012-04-16 00:38 # 5
bluesky
Å andra sidan så är det ju lysande att LS nu tagit fram en lösning som innebär att man från Sverige faktiskt kan handla fysiskt silver utan moms framöver. Och det är väl så att det borde väga tyngre att kunna handla silver momsfritt under alla kommande år (välkända mynt dessutom), än att få full återbetalning av moms på hittills inköpta mynt (med beroende av LS).

Intresset för att köpa silver bör bli mycket större kommande år när fler fått upp ögonen, och har man lite "helikopterperspektiv" och ser till hela Sveriges framtida fysiskt-silver-marknad så är det ingen tvekan om att detta är mycket bra. Att momsproblemet försvinner kommer i sig självt att öka intresset och handeln, det blir bättre förutsättningar för att köpa fysiskt silver i detta land framöver helt enkelt.
2012-04-16 12:53 # 6
Drillarn
Det Libert Silver gjort är riktigt bra. Helt i linje med PM-tänket enligt mig. De tog bort "counterparty risk" genom att se till så att Svenskar kan köpa silver momsfritt istället för att lita på att Liberty Silver köper tillbaka de liberty silver medaljonger man köpt genom dom.

Jag äger PM's pga ingen counterparty risk. Resten är sekundärt. 1 oz guld = 1 oz guld. Japp, mer konstant än så blir nog svårt att hitta.

Så silver har för mig blivit ett vettigt alternativ till guld genom det som LS.ee erbjuder.
2012-04-16 13:35 # 7
billion
Jag tycker också att det här är en klar förbättring. Nu blir ju silver ett vettigt alternativ på riktigt.

Men...jag kan också förstå de som känner sig lite svikna när återköpspriserna ändrades så plötsligt...inklusive mig själv. Jag vet att inga löften avgivits och Torgny helt och hållet kan bestämma detta hur han vill men jag tror trots det att en del känner sig lite besvikna. Jag förstår fullkomligt Torgnys argument till de sänkta återköpspriserna som han delger här.

Jag har dock ett förslag som jag tror skulle gynna alla inblandade och det är helt enkelt att LS.se köper tillbaka till samma pris som tidigare men enbart av de kunder som köpt sitt silver på LS.se innan förändringen skett. Kanske under en begränsad period.

Det kanske är en tanke att fundera på för att slippa att förlora kunder och samtidigt inte riskera de förluster Torgny talar om:

"Anledningen till att vi tar bort det högre återköpspriset även på tackor är att det finns en viss arbitragemöjlighet att sälja sina silvertackor till det högre priset hos LS AB och anskaffa mera silver i form av silvermynt i Estland."
2012-04-16 17:40 # 8
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Jag tog mig friheten att ändra forumtrådens namn från "Öhhh..." till "Handel med silvermynt hos Liberty Silver AB".

Det stämmer att vi inte längre återköper mynt som ursprungligen köpts av oss till ett högre pris. Detta med anledning av att momsfria mynt numera kan köpas i Estland och det därför skulle riskera bli en återförsäljningsrusch för silver ursprungligen köpt från Liberty Silver AB med syfte att anskaffa en högre kvantitet silver från Estland.

Jag skall försöka vara så öppen och ärlig jag kan i mitt svar på frågorna i denna tråd. Inför omstruktureringen har jag haft ett antal sömnlösa nätter delvis p.g.a. att jag funderat och haft dåligt samvete över problematiken kring återförsäljningsupplägget. Samtidigt stör det mig att vi, och därmed våra kunder, har betalat över 10 miljoner i skatt & moms under år 2011 varav merparten i moms för silver som enligt all logik och sunt förnuft borde vara momsfritt.

Anledningen till att vi ändock gör förändringen är att fördelarna med att kunna handla momsfritt silver från Estland generellt borde överväga över tid. Att vissa kunder ”drabbas” på kort sikt av att det högre återförsäljningspriset försvinner beklagar jag men hoppas ändock på viss förståelse. Jag hoppas att en friare marknad i slutänden gynnar alla bättre än en artificiell marknad med olika typer av monopolistiska prissättningar.

Om man placerat i silver har man förhoppningsvis ett långsiktigt perspektiv och delar åsikten att silver är pengar och att silver kommer återkomma som betalningsmedel förr eller senare. När vi närmar oss detta skede kommer silver värderas till ett helt annat pris i relation till andra varor och det spelar då inte lika stor roll om anskaffningspriset var 200 kr eller 250 kr. Samma problematik gällde då momsen togs bort på investeringsguld år 2000 och hade gällt/kommer att gälla om/när momsen på silver försvinner.

Det finns alltid en flexibilitet när det kommer till prissättning. Jag tycker att kunder som funderar över att sälja silver köpt av oss skall höra av sig till oss och diskutera priset. Vi försöker alltid behandla våra kunder så bra som möjligt och det kan absolut finnas utrymme för ett bättre pris än vårt listpris om man köpt silver av oss. En möjlighet, vid större partier, kan också vara att vi kan förmedla silvret till en köpare mot en avgift.

För att svara alias "Ubiyca". Anledningen till att vi från början år 2008 lanserade möjligheten att sälja tillbaka silver köpt av oss till ett högre pris var ju för att försöka skapa en marknad, om än "artificiell" i viss mening, för fysiskt silver i Sverige trots momsen. När nu möjligheten finns till en friare marknad känner jag att vi måste anamma den.

På sikt torde momsfritt silver göra att silver som placering (och pengar) sprids mer och att vi generellt får en bättre möjlighet att handla med varandra i det scenario att nuvarande penningsystemet fallerar helt. Med lite perspektiv hoppas jag på förståelse för upplägget även från de som ev. är frågande till det i nuläget.

Jag vill samtidigt passa på att tacka för stödet då den överväldigande majoriteten av all feedback varit mycket positiv.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2012-04-16 21:59
2012-04-16 18:34 # 9
billion
Tack för ditt svar Torgny! Det gör att i varje fall jag känner mig tillräckligt trygg i att fortsätta vara kund hos Liberty Silver.
2012-04-16 21:17 # 10
kaase
Att ta beslut utifrån att Liberty Silver eller någon annan aktör finns kvar för alltid, framförallt med den långsiktighet som predikas i ädelmetall-segmentet, är bra korkat. Varje köp och investering måste ju kunna stå för sig själv, och vara en bra investering även gentemot andra aktörer.

Sedan håller jag med om att Liberty Silvers egna mynt är en intressant möjlighet och jag har vid något eller några tillfällen ägt sådana mynt också. Men då måste man ju vara medveten om att de endast behåller sitt silvervärde om Liberty Silver skulle upphöra med sin verksamhet.

Och vi får väl anse oss privilegierade att Liberty Silver under så lång tid haft en sådan prisbild som de haft. Nu hoppas jag att de även i framtiden fortsätter att hålla låga premier vid försäljning och höga vid återköp som gör att jag valt att göra mina affärer med dem.

Så kör hårt Torgny. :)
2012-04-17 14:20 # 11
LongJonSilver
Bra jobbat Torgny! Jag kan förstå att du sov dåligt inför beslutet. Men det var rätt beslut att ta. Det viktigaste är att vi nu kan få köpa silver med betydligt lägre spread, tack vare att vi slipper momsen. Jag tror som du, att det här kommer öka spridningen av silver i vårt samhälle och det tjänar vi alla på. Det tidigare systemet var naturligtvis ett ambitiöst tilltag men det var ett provisorium. Nu hoppas jag att det nya systemet kommer funka smidigt utan strul.
2012-05-21 15:17 # 12
Bob
Spännande att kunna handla momsfritt! Men att handla från Estland får iaf mig att fundera, då kommer fördomarna fram! :) En gammal öststat känns lite riskabelt att handla med, men är de rekommenderade från Torgny får man väl släppa det.
Någon med erfarenhet av frakten, hur sköttes den, och vad kostade det?
Senast ändrad av Bob; 2012-05-21 15:18


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt