Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guld/Silver förhållandet minskar. Nu: 46
Guld/Silver förhållandet minskar. Nu: 46
2011-01-03 20:05 # 1
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Prisförhållandet mellan Guld/Silver har minskat rätt kraftigt under året och är nu nere på tangerade lägstanivåer för 2000-talet. Från att rört sig mellan 60-70 under största delen av 2010 har det nu gått ned till 46.

Vi har dock långt kvar till det långsiktigt historiska förhållandet på 12-13.
2011-01-04 18:48 # 2
Anonym
Enligt NIA - www.infaltion.us kommer Guld/Silver förhållandet vara 38 i slutet på 2011.

Vi får väll se om det faller in, eller om JP Morgan med flera banker försöker naken blankar ner det ytterligare igen. Denna gång från något insynsskyddat skatteparadis. Skulle inte förvåna mig om de försöker, de kan nog inte låta bli. Men jag hoppas jag har fel... eller ?

Det som är förvånar och förbryllar mig mest nu är att Dow/Gold fortfarande är så högt - 9,3 vid årsskiftet.
2011-01-04 21:37 # 3
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Se länk för förhållandet mellan Guld/Silver sedan 1991. Guld har stadigt stigit i värde i jämförelse med SP 500 sedan år 2000. Även under börsuppgångarna på mitten av 2000-talet stod sig guldet väldigt bra.
2011-01-07 19:20 # 4
Anonym
Jag tror inte att man skall dra för stora växlar på det historiska förhållandet. Om man tror på arbetsvärdeläran så betyder det förhållandet att silver är billigare än guld att det kostar mindre arbete att utvinna silver än att utvinna guld om än att förhållandet på marknaden fluktuerar kring det förhållande som ger samma genomsnittliga ersättning för guld- respektive silverbrytningsarbete.

Samma sak gäller förhållandet mellan gul och röd lök.

Och dessutom kan det mycket väl vara så att det förhållandet att det verkar som om guld stadigt blir dyrare mätt i silver beror på att man måste ta allt mer svårbrutna guldgruvor i drift medan det ännu inte finns någon anledning att bryta silvergruvor där det krävs mycket arbete per viktenhet för att utvinna silver.

Givetvis spelar människor subjektiva uppfattningar om vilken av de två metallerna man föredrar också en roll för priset.

Å andra sidan är det uppenbart att det förhållandet att guld endast är obetydligt billigare än platina knappast avspeglar proportionerna mellan mängderna av de två metallerna vilka finns tillgängliga. Det finns oändligt mycket mera guld på marknaden än det finns platina och trots detta är platina endast obetydligt dyrare.
2011-01-08 14:01 # 5
Anonym
Å andra sidan verkar det ju ganska sannolikt att silver kan gå bättre än guld ytterligare en tid av det enkla skälet att silver inte alls har stigit i samma takt som guld sedan 1980.
2011-01-10 23:25 # 6
Anonym
Glöm inte att guld ackumuleras och att silver konsumeras. Naturligt så finns det runt 10 ggr mer silver än guld i marken, MEN idag finns mindre mängd silver i marknaden än guld. Silver utvinns också bara idag som en bipodukt av andra metaller.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt