Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guldrallytt över efter det senaste decenniet uppgång .....
Guldrallytt över efter det senaste decenniet uppgång .....
2012-03-21 23:13 # 1
bergfalken
SEB har sänkt sina förväntningar på guldpriset. Men centralbankernas frikostiga penningpolitik gör att banken för 2012 ändå spår ett genomsnittligt guldpris på 1.800 dollar, men med möjlig topp över det tidigare prisrekordet 1.921 dollar.

Därefter räknar SEB med att guldpriset faller när den ekonomiska återhämtningen tar fart.

”Vi tror att det än så länge finns ett ganska bra stöd på den här nivån”, säger Filip Petersson.

”Jag tror inte på något stort brott nedåt innan vi sett ytterligare tydliga tecken på en kraftig makroekonomisk återhämtning i kombination med sansade inflationsförväntningar.”

Filip Petersson pekar ut realräntan som den enskilt viktigaste faktorn. Höjda räntor samtidigt som inflationen håller sig på mattan skulle vara negativt för guldpriset.

”Då är troligtvis guldrallyt vi sett det senaste decenniet över. Skulle dessutom gruvproduktionen svara ytterligare på de höga priserna riskerar det att bli ännu värre”, säger Filip Petersson och syftar på att intresset för att utvinna guld har ökat i takt med att priset rusat.

Tja vad tror ni ?
2012-03-21 23:36 # 2
Despierto
Misstaget Filip gör är att tro på stigande räntor. Med $15 000 000 000 000 i skulder och en skuldfinansiering i trakten av 40% av statsbudgeten kan inte USAs regering låta det hända. Europas desperat skuldberoende länder ska vi inte prata om.

Man hade QE1&2, Operation Twist, Bernankes polare på ECB genomförde LTRO1&2 och det kommer mer räntesänkande åtgärder, det kan du skriva upp...

Däremot tror jag säkert en del svaga händer kommer skakas ur under 2012 men så fort den nya/nygamla presidenten har svurit eden kickstartas sedelpressen. Om inte man tvingas innan dvs.
2012-03-22 00:59 # 3
In4mayshun
Experterna har nästan alltid fel. Kom ihåg det. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. De gör bara kvalificerade gissningar, precis som du och jag. Men bara för att de gått på Handelshögskolan så anses de vara lite finare än oss andra och deras gissningar tillmäts därför ett större värde!

Citat:
...den ekonomiska återhämtningen tar fart....


Citat:
...tydliga tecken på en kraftig makroekonomisk återhämtning...


Här visar Filip tydligt sin okunskap, naivitet och totala oförmåga att se hur saker och ting hänger ihop. Det blir ingen återhämtning. Börserna kanske går upp mer men de är ju numera helt frikopplade från den reala ekonomin. Så den som tittar på börsen för att se hur det står till med världsekonomin lurar sig själv rejält.

Om inte annat ser det skenande oljepriset till att vi håller oss på mattan...
2012-03-22 09:19 # 4
bergfalken
Håller med föregående talare ! Ordet expert är det mest missbrukade ordet och då blir det som det blir när det inte blev som det skulle !
2012-03-22 10:38 # 5
kaase
Det spelar mig ingen roll om SEB tror att guldrallyt är över. Jag förväntar mig en bubbla, och vi har inte ens börjat se steg två och absolut inte steg tre i den bubblan. Folk i allmänhet SÄLJER fortfarande guld.

Jag tänker i alla fall stoppa undan mina guld- och silverpengar och se vad som händer. Om priset på guld och silver går ner nu, så går det nog upp igen. Men jag tror ju snarare att priset i kronor och dollar kommer fortsätta upp, tills vi ser en långsiktig lösning på världsekonomin. Där tror jag att Mike Maloney med flera har en bra uppfattning om vad som måste till.

Ctrl+Alt+Delete.

Och prissänkningar är tillfälle att köpa nytt. Eller byta till roligare.
Senast ändrad av kaase; 2012-03-22 10:38
2012-03-22 15:41 # 6
Orgott
ofta tycker jag det låter som att folk här vill att guld/silver ska gå upp, är det så?

personligen hoppas jag silver och guld kraschar, jag hoppas jag aldrig behöver lösa ut min "ädelmetallförsäkring" och jag hoppas världens ekonomi blir stabil.

jag blir inte glad när jag hör att världen brinner mer och guldpriset går upp, det finns ingen glädje i det.

ville bara ge ett annat perspektiv så folk inte förlorar sig i guldfebern...det har ju hänt förr i historien att folk stirrat sig blinda på guld och tyckt knasiga saker därav.

så egentligen är det enda man behöver göra är "keep stacking" till det blir som tidigare nämnt, en bubbla, då även jag kommer överge metallen för något mer värdebevarande.
och snarare ska man göra tvärtom mot vad experterna säger, det är oftast mer rätt :)
2012-03-22 17:36 # 7
Flavian
Jag jämför alltid det nu rådande guldpriset med vad som gällde för ett år sedan.

Och då ser man att guldet stiger stadigt mätt i dollar. Därför tror jag att guldet med viss tvekan kommer att stiga till cirka 2.100 dollar per uns som innevarande års högstanotering.

The paper bugs har som vanligt fel. Guldpriset räknat i dollar speglar framför allt den amerikanska inflationen och eftersom den fortgår så kommer guldet troligen för all överskådlig framtid att kosta mer än det gjorde för ett år sedan räknat i dollar.

Guldet är inte så dyrt att det finns risk för att guldpriset skall kollapsa och om Fed skärper penningpolitiken så att några stora elefanter blir insolventa så kommer visserligen guldpriset att temporärt falla men om stora elefanter blir insolventa så måste Fed rycka ut med stora brandsprutan och spruta in dollar i systemet och vips så söker sig dessa dollar någonstans och givetvis i första hand till guld.

Några månaders guldbaisse kommer med stor säkerhet att innebära att den fysiska efterfrågan från smyckesindustrin växer och så snart smyckesindustrin har dammsugit marknaden så uppstår det en brist och placerarna flyr återigen in i guldet.

Grejen är att världens centralbanker spelar poker mot en övermäktig motståndare. Den motståndaren är givetvis guldet och för tillfället ligger guldet och vilar sig och förbereder en ny räd mot världens finanssystem.
2012-03-22 20:39 # 8
mfm
Citat:
Ursprungligen postat av Orgott
ofta tycker jag det låter som att folk här vill att guld/silver ska gå upp, är det så?

personligen hoppas jag silver och guld kraschar, jag hoppas jag aldrig behöver lösa ut min "ädelmetallförsäkring" och jag hoppas världens ekonomi blir stabil.

jag blir inte glad när jag hör att världen brinner mer och guldpriset går upp, det finns ingen glädje i det.


Världen brinner lika mycket även om du inte hör talas om det eller om guldpriset "kraschar", just nu omfördelas sparkapital och köpkraft i smyg från sparare, pensionärer, kommuner osv till banker, miljardärer och andra besuttna utan att du kan se det.

Det kommer inte att hjälpa att sitta och hoppas på världsfred och "stabilitet", utan en krasch kommer de som tjänar på dagens system köra vidare och vanligt folk kommer bli fattigare och fattigare.
2012-03-23 21:38 # 9
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Jag jämför alltid det nu rådande guldpriset med vad som gällde för ett år sedan.

Och då ser man att guldet stiger stadigt mätt i dollar. Därför tror jag att guldet med viss tvekan kommer att stiga till cirka 2.100 dollar per uns som innevarande års högstanotering.

The paper bugs har som vanligt fel. Guldpriset räknat i dollar speglar framför allt den amerikanska inflationen och eftersom den fortgår så kommer guldet troligen för all överskådlig framtid att kosta mer än det gjorde för ett år sedan räknat i dollar.

Guldet är inte så dyrt att det finns risk för att guldpriset skall kollapsa och om Fed skärper penningpolitiken så att några stora elefanter blir insolventa så kommer visserligen guldpriset att temporärt falla men om stora elefanter blir insolventa så måste Fed rycka ut med stora brandsprutan och spruta in dollar i systemet och vips så söker sig dessa dollar någonstans och givetvis i första hand till guld.

Några månaders guldbaisse kommer med stor säkerhet att innebära att den fysiska efterfrågan från smyckesindustrin växer och så snart smyckesindustrin har dammsugit marknaden så uppstår det en brist och placerarna flyr återigen in i guldet.

Grejen är att världens centralbanker spelar poker mot en övermäktig motståndare. Den motståndaren är givetvis guldet och för tillfället ligger guldet och vilar sig och förbereder en ny räd mot världens finanssystem.


Jag instämmer med Flavian. Så länge makteliten klarar att balansera korthuset med överbelånade tillgångsmarknader i form av aktier, fastigheter och obligationer kommer guld stiga så att köpkraften mätt i guld förbättras gradvis varje år. Mätt i fiat förutsatt nuvarande inflation kanske fiat-prisuppgången blir sådär 10-20 % per år.

Givetvis passar media på att blåsa ut rubriker om guldbubbla etc så fort vi får en rekyl men två steg framåt och ett steg tillbaka torde, med en placering du kan lita på, vara en god trygghet vid längre tidsperpektiv.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2012-03-23 21:38
2012-03-24 02:55 # 10
Mengerian
Guldet är fortfarande mycket lågt värderat idag, anser jag. Det svåra med att studera kondratieff-cykler och liknande är att de flesta människor är dåliga på att resonera om världen på ett matematiskt sätt. Få har intuitiv förståelse för logaritmiska skalor eller någon slags känsla för hur prisnivåerna har sett ut historiskt sett.

Om vi går tillbaka till början av 1980-talet var penningmängden MZM (money of zero maturity, bland de bättre måtten) på ca 1,000 miljarder dollar. Idag ligger vi på nästan 11,000 miljard dollar. Dåtidens toppnotering på ca 850 motsvarar nästan 10,000 USD per troy ounce idag! I förhållande till den globala penningmängden är guldet idag inte i närheten av en bubbla. En stor anledningen till att marknaden ställer sig skeptisk till guldpriset är att vi faktiskt hade en väldigt extrem bottennotering för tio år sedan (som inflationsjusterat sett antagligen var den billigaste nivån i världshistorien). Vi kommer att få dras med den här typen av artiklar pga det.

Filip Petersson pekar på ökande gruvproduktion, vilket jag personligen inte ser några starka argument för. De guldhalter som de stora guldbolagen har i marken idag är mycket låga. Man genererar ett halvhyfsat kassaflöde med dagens priser - men den malm som bryts idag har högre guldkoncentrationer jämfört med den som kommer att brytas om ett par år. Mark Cutifani (VD för gruvjätten AngloGold Ashanti), menar att en lägstanivå är $1650 är nödvändig för att bolagen ska må OK. Då förräntar sig gruvorna i linje med bolagens kapitalkostnad (WACC).
2012-03-26 12:24 # 11
Flavian
Jag räknade just ut att guldpriset uttryckt i dollar är cirka 15,6% högre än det var för ett år sedan. Så guldrallyt har inte upphört.

Om man lägger på 15,6% på 1921 dollar som jag vill minnas är prisrekordet från 2011 så blir resultatet cirka 2221 dollar.

Så att räkna med att guldet kommer att slå igenom 2000 dollar i år är försiktigt.
2012-03-27 12:15 # 12
Flavian
Å andra sidan skall man inte låta sig luras av att guldpriset stiger räknat i dollar. Som jag ser det representerar fysiskt guld den finansiella världens "nollpunkt" eller i alla fall ungefärligen nollpunkten.

Målet för en skicklig investerare bör vara positiv avkastning uttryckt i guld.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt