Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < New world order !
New world order !
2012-03-20 15:23 # 1
dany
vill dela med mig dessa film till alla slavar där ute .
värda att se hur världen håller på att bli under en new world order by the federal banks.

http://www.youtube.com/watch?v=VebOTc-7shU&feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=eAaQNACwaLw&feature=endscreen

new world order är på väg att hända snart , om du inte gör något åt saken kolla filmen o få i dig lite information o vara föreberedd, peace.
Senast ändrad av dany; 2012-03-20 16:24
2012-03-21 15:16 # 2
Nina24
Jo, visst existerar New world order i Sverige numera. Nordea stängde ju bankerna i hela sverige i måndags 19 mars. De påstod att det var något fel på datorerna som inte svarade hm-hm. Till er som inte vet vad som pågår så finns det inga kontanta pengar i bankerna (inte så att det räcker om alla eller ett större antal människor skulle ta ut sina pengar i kontanter) så därmed försvårar bankerna för kunderna. Tisdags 20 mars gick jag till Forex som har avtal med Nordea och herregu' trot eller ej men datorerna svarade inte hos dem heller hm-hm. Detta är bara början, de tar allt lite fint så ingen panik utbryter. De kallar det den nya lagen om penningtvätt. Var rädd om era besparingar ni som har stora summor pengar på bankerna.

Ha' det gött i vårsolen
/ Nina
2012-03-21 19:55 # 3
DrSilver
Hej,

Att tycka det är skumt att det inte finns fysiska sedlar och kronor på banken motsvarande allas insatta pengar tyder mer på bristande insikt gällande pengamängd och kreditexpansion än att någon försöker mörka något. Detta är grundläggande nationalekonomi.

Självklart finns det inte en låda med dina pengar eller allas pengar som är insatta. Dels är de utlånade till andra, dels lånar bankerna ut multiplar av insatta medel - genom en styrd reglerad process som kallas kreditexpansion.

Så svaret är Ja! Naturligtvis tar Kontanterna slut på banken om alla vill ta ut dem på en gång. Det är mer en fråga om fysisk flödesplanering, än vilka "tillgångar" i form av "pengar" som finns på banken.

Relevanta saker att vara orolig för är istället tvärtom - om det blir för mycket pengar i omlopp, om penningmängden ökar, mer än de värden pengarna ska betala för, så minskar ju värdet på dina pengar! Inflation!

Var mer rädd för att någon trollar fram mer pengar - oavsett om det är sedlar eller mynt - alltför snabbt.

Jag slår in öppna dörrar här eftersom de flesta här investerar i ädelmetaller och troligen redan insett detta.
2012-03-21 21:11 # 4
Flipper
Jag tror också "Nina24" känner till detta, men detta är inte vad inlägget handlar om. Du kommenterar något som vederbörande skriver i en parentes. Snacka om att sparka in öppna dörrar
2012-03-21 21:46 # 5
Lure
DrSilver: Nej nej nej! Ingen bank, jag säger igen, INGEN bank lånar någonsin ut några Svenska KRONOR till någon! Aldrig! Bankerna skapar krediter ur tomma luften, digitala "pengar". Dvs det vi "lånar" är BANKERNAS SKULDER=krediter!. Och det är genom detta trolleri/hyckleri/lurendrejeri som kreditexpansion uppstår och därtill en ökande penningmängd samt efterföljande inflation. Till råga på allt så skall vi betala RÄNTA på deras skuld! Helt absurt! Eller hur?

Ta en titt på nedan blogg som på ett pedagogiskt sätt går igenom och förklarar VAD pengar är och HUR de skapas.

Det är dags att sluta tro på bankernas sagor om att de lånar ut insatta kronor och förstå hur banksystemet verkligen fungerar! Det är en starkt uppmaning till alla.

http://parasitstopp.wordpress.com/2012/02/08/penningsystemet-for-dummies-eller-du-ar-inte-dum-i-huvudet-for-att-du-ser-att-kejsaren-ar-naken/

http://parasitstopp.wordpress.com/2012/03/21/hur-kan-man-kopa-nagot-med-nagon-annans-skuld-nar-ingen-har-lanat-nagot/#comments
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilver
Hej,

Att tycka det är skumt att det inte finns fysiska sedlar och kronor på banken motsvarande allas insatta pengar tyder mer på bristande insikt gällande pengamängd och kreditexpansion än att någon försöker mörka något. Detta är grundläggande nationalekonomi.

Självklart finns det inte en låda med dina pengar eller allas pengar som är insatta. Dels är de utlånade till andra, dels lånar bankerna ut multiplar av insatta medel - genom en styrd reglerad process som kallas kreditexpansion.

Så svaret är Ja! Naturligtvis tar Kontanterna slut på banken om alla vill ta ut dem på en gång. Det är mer en fråga om fysisk flödesplanering, än vilka "tillgångar" i form av "pengar" som finns på banken.

Relevanta saker att vara orolig för är istället tvärtom - om det blir för mycket pengar i omlopp, om penningmängden ökar, mer än de värden pengarna ska betala för, så minskar ju värdet på dina pengar! Inflation!

Var mer rädd för att någon trollar fram mer pengar - oavsett om det är sedlar eller mynt - alltför snabbt.

Jag slår in öppna dörrar här eftersom de flesta här investerar i ädelmetaller och troligen redan insett detta.
2012-03-21 22:27 # 6
DrSilver
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger
Jag tror också "Nina24" känner till detta, men detta är inte vad inlägget handlar om. Du kommenterar något som vederbörande skriver i en parentes. Snacka om att sparka in öppna dörrar


Inlägget ger vid handen att Nordea inte har tillgång till kontanter och därför skulle låtsas ha datafel. Sedan samma sak med Forex. Kunden har blivit hänvisad regler om penningtvätt, varför man kan förmoda att kontant beloppet varit för stort för att ta ut utan föranmälan eller att något annat krav relaterat till penningtvätt inte uppfyllts.

Med utgångspunkt i detta påstås att "New world order" nu råder i Sverige.

Kärnan i inlägget är ju just det - att banken inte har de pengar som satts in nu när kunden vill ha ut dem.

Det är riktat till oss alla som en information - det läggs fram som att något är skumt med det hela.

Jag kan inte se något skumt med det.

Eftersom bankens eventuella avsaknad av pengar som satts in är kärnan i hela resonemanget, så tog min kommentar fasta på det.

Att hänvisa till New World Order pga det som redovisats är bara tokerier, tycker jag.
Senast ändrad av DrSilver; 2012-03-21 22:28
2012-03-21 22:48 # 7
DrSilver
Citat:
Ursprungligen postat av Lure
DrSilver: Nej nej nej! Ingen bank, jag säger igen, INGEN bank lånar någonsin ut några Svenska KRONOR till någon! Aldrig! Bankerna skapar krediter ur tomma luften, digitala "pengar". Dvs det vi "lånar" är BANKERNAS SKULDER=krediter!. Och det är genom detta trolleri/hyckleri/lurendrejeri som kreditexpansion uppstår och därtill en ökande penningmängd samt efterföljande inflation. Till råga på allt så skall vi betala RÄNTA på deras skuld! Helt absurt! Eller hur?


Jo, banker i Sverige ställer normalt ut lån du efterfrågar i valutan Svenska kronor.

Bankerna i sig skapar inte krediter ur tomma luften utan genom en reglerad process kallad kreditexpansion som är omgärdad av lagstadgad krav och kontroll.

Din bank kan inte utan konsekvenser skapa tre miljoner till ditt huslån ur tomma intet.

Däremot kan centralbanken i varje land eller region skapa nya pengar ur tomma intet. Så som exempelvis ECB och FED ägnat sig åt en hel det de senaste åren.

Ränta är kostnaden du betalat för att konsumera något innan du tjänat ihop till det. Det kan vara bra vad gäller exempelvis studier och bostad. Om du inte gillar att låna och betala ränta till den som lånar ut pengar, så kan du istället låna av någon vän som ger dig räntefritt eller först spara ihop till bostaden och köpa den sedan (det skulle varit svårt för egen del).

Det är frivilligt att låna, och man ersätter den som lånar ut pengarna med ränta, som delvis täcker in värdeminskningen på pengar över tid. Tror du att de födda på 70-talet som köpte sina mexitegelvillor i sutteräng för 300.000 är ledsna där all ränta de betalt nu när de får 3000.000 kronor för samma villa 35-40 år senare på grund av prisstegringen?

Jag förstår inte upprördheten över att banken tar ränta? Vad är alternativet? Alla får konsumera Värden som ännu inte skapats utan att betala för det? Hur hållbar skulle en sådan ekonomi vara?

Hur pengar "skapas" i banksystemet är väl inget att förfasas över - det är en inbakad del i alla FIAT-system.

Förfasas istället över detta: En svensk krona har inget eget värde. Du har ingen kontroll över köpkraften det ger och det sjunker stadigt hela tiden. Om du får tag på kontanter eller ej är ovidkommande - en femhundring på banken är lika mycket värd som en i handen. Centralbanken kan besluta något imorgon som gör din krona värd inget alls, värd mer eller mindre än idag. Omvärlden kan besluta att kronor (eller dollar) verkar skumma och de kommer sjunka i köpkraft vad gäller importerade varor och tjänster.
Senast ändrad av DrSilver; 2012-03-21 22:51
2012-03-21 23:00 # 8
Flipper
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilver
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger
Jag tror också "Nina24" känner till detta, men detta är inte vad inlägget handlar om. Du kommenterar något som vederbörande skriver i en parentes. Snacka om att sparka in öppna dörrar


Inlägget ger vid handen att Nordea inte har tillgång till kontanter och därför skulle låtsas ha datafel. Sedan samma sak med Forex. Kunden har blivit hänvisad regler om penningtvätt, varför man kan förmoda att kontant beloppet varit för stort för att ta ut utan föranmälan eller att något annat krav relaterat till penningtvätt inte uppfyllts.

Med utgångspunkt i detta påstås att "New world order" nu råder i Sverige.

Kärnan i inlägget är ju just det - att banken inte har de pengar som satts in nu när kunden vill ha ut dem.

Det är riktat till oss alla som en information - det läggs fram som att något är skumt med det hela.

Jag kan inte se något skumt med det.

Eftersom bankens eventuella avsaknad av pengar som satts in är kärnan i hela resonemanget, så tog min kommentar fasta på det.

Att hänvisa till New World Order pga det som redovisats är bara tokerier, tycker jag.



Min reflexion över inlägget var mer det jag uppfattat om banker vad angår just oviljan mot kontanter. Banker ogillar kontanter eftersom kontanter ligger utanför deras tillgångar. Här är länken jag precis hade läst:

http://www.nordea.se/Privat/Kort+och+betalningar/Råd+om+kort+och+betalningar/Färre+smutsiga+pengar+är+bra+för+alla/1267622.html

"
Färre smutsiga pengar är bra för alla

Kontanter har en stor påverkan på miljön och är en grogrund för kriminalitet. Visste du till exempel att:

* Värdetransporter leder till stora mängder utsläpp varje år
* Hanteringen av sedlar och mynt kostar samhället cirka 11 miljarder per år
* 9.200 rån polisanmäldes under 2010
* 70 procent av alla anmälda rån är personrån
* 50 bankrån medför att cirka 300 personer drabbas psykiskt eller fysiskt
* 1.000 butiksrån medför att cirka 7.000 personer drabbas psykiskt eller fysiskt
"

Personligen tvivlar jag på att detta är de huvudsakliga skälen.

Beklagar om jag överreagerade :)
2012-03-21 23:06 # 9
DrSilver
Ok! Intressant om smutsiga pengar! Det är klart att övervakning är en aspekt. Med kontanter saknar staten spår.
2012-03-22 01:09 # 10
In4mayshun
Listan ovan med anledningar till att minska kontanthanteringen stämmer visserligen men betydligt viktigare för Staten är att minska svartjobb, svarthandel, smuggling, drogaffärer och den organiserade brottsligheten. Basen för allt det jag räknade upp är kontanter. Utan cash inget fiffel och svartande. Drömmen är att varenda krona som befolkningen hanterar redovisas elektroniskt på något sätt.

Häromdagen satte jag in 20k i cash på ett konto som delbetalning för ett fordon och jag blev tvungen att legitimera mig. Helt sjukt men det var inget att välja på. Nytt EU-krav för att förhindra penningtvätt. Snaran dras åt kring de som gillar att leva sitt liv med kontanta medel och skyr olika slags kort. Ett sådant liv kommer snart att bli ganska problematiskt. :-(
Senast ändrad av In4mayshun; 2012-03-22 01:17


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt